Naozaj „Tesla sťahuje z trhu 2 milióny áut kvôli nebezpečnému Autopilotovi“?

1

Mediálnym svetom sa šíria fantastické správy typu „Tesla musí stiahnuť z trhu 2 milióny áut kvôli nebezpečnému systému Autopilot“ a pod. Ako sa veci skutočne majú a bude sa „zvolávacia akcia“ neskôr týkať aj Európy?

Electrek informuje, že Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) 2 roky vyšetroval systém Autopilot od spoločnosti Tesla, a to najmä kvôli 11 nehodám so „stacionárnymi vozidlami prvej pomoci“ (vozidlá polície a hasičov).

Ešte predtým, ako sa pustíme do konzekvencií vyšetrovania, pre istotu uvádzame, že systém Tesla Autopilot je jazdný asistent úrovne 2 v rámci 5-stupňovej škály autonómneho riadenia, ktorý je podobný mnohým iným. Nejde teda o pokročilý systém autonómneho riadenia, ktorý Tesla vyvíja a testuje v rámci tzv. systému Full Self-Driving, resp. FSD Beta.

Dôsledky vyšetrovania

Čo sa týka dôsledkov vyplývajúcich z vyšetrovania NHTSA, Tesla, aj keď nesúhlasí s výsledkami vyšetrovania, aby ukončila túto záležitosť, po dohode s NHTSA zavedie dodatočné opatrenia, ktoré by mali zabezpečiť väčšiu pozornosť vodičov, keď je zapnutý systém Autopilot, resp. jeho funkcia Autosteer, ktorá napr. udržiava vozidlo v jazdných pruhoch pri jazde po diaľnici.

Tieto opatrenia budú zahŕňať dodatočné ovládacie prvky a výstrahy, a to s cieľom ešte viac povzbudiť vodiča, aby nepretržite udržiaval pozornosť a zodpovednosť za jazdu, keď je aktivovaná funkcia Autosteer – napr. držanie rúk na volante a venovanie pozornosti vozovke. Vodiči pritom môžu očakávať výraznejšie vizuálne a zvukové signály a upozornenia, ako aj zjednodušenie zapínania a vypínania funkcie Autosteer.

Ako sa dalo čakať, tento „upgrade“ systému Autopilot, ktorý sa týka takmer všetkých elektromobilov Tesla predaných v USA (cca 2 mil. ks), prebehne formou softvérovej aktualizácie na diaľku (OTA). Teda podobne, ako keď sa vám aktualizuje nejaká aplikácia v smartfóne. Takže nedôjde k žiadnemu fyzickému zvolávaniu áut do servisov, ktoré by zahltilo servisné strediska spoločnosti a prinieslo jej nemalé náklady.

A čo európske Tesly?

Zodpovedaná je už aj otázka, či majú „zvolávanie“ áut neskôr očakávať aj európski majitelia elektromobilov Tesla. Ako informuje agentúra Reuters, podľa holandskej bezpečnostnej agentúry RDW, ktorá dohliada na schvaľovanie vozidiel Tesla v Európe z hľadiska bezpečnosti, nič také sa nechystá.

Podľa RDW sa totiž systém Tesla Autopilot v rámci Európy a USA líši, keďže európske predpisy pre autonómne riadenie 2. stupňa vychádzajú z iných noriem, a to pravidiel OSN, nie amerických predpisov, ktoré sú zdá sa benevolentnejšie. V praxi má byť rozdiel napr. v monitorovaní vodiča a vo varovaní vodiča pred zneužitím systému.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Predpokladaná životnosť batérií jednotlivých modelov Tesla na základe dát z prevádzky
Rýchlosť nabíjania Tesly Model Y v zime: Studená vs. predkondicionovaná batéria
Musk poslal automobilkám „manuál na 48-V vozidlá“. Podľa Fordu je to skvelé pre priemysel
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár