Spoločnosť Recurrent zverejnila štúdiu na základe údajov z reálnej prevádzky elektromobilov, podľa ktorej v teplejších lokalitách dochádza k zhoršeniu životnosti batérií, resp. k ich urýchlenej degradácii. Dáva pritom rady, ako tomu predísť.
Spoločnosť Recurrent sleduje flotily vozidiel na základe svojho telematického zariadenia, ktoré zbiera údaje z reálnej prevádzky. A aktuálne na základe nich vypracovala štúdiu, ktorá súvisí so vzťahom teplotných lokalít, v ktorých sa prevádzkujú elektromobily a degradácie / zhoršenej životnosti batérie.
Štúdia bola vypracovaná na základe dát z flotily aktuálne najpredávanejšieho elektromobilu na svete, Tesly Model Y, v rámci USA. Recurrent pritom porovnal tzv. skóre dojazdu vozidiel jazdiacich v teplých (klimatické zóny definované ako „vlhké horúce“ a „suché horúce“) a chladných (klimatické zóny definované ako „studené“, „veľmi studené“ a „subarktické“) lokalitách USA. Skóre dojazdu pritom vyjadruje, „aká časť pôvodného dojazdu vozidla sa očakáva aktuálne“.
Z analýzy dát pritom vyplynulo, že elektromobily Tesla Model Y z modelové roku 2020 jazdiace v chladnejších lokalitách disponovali 95 % z pôvodného dojazdu a rovnaký typ vozidiel jazdiaci v teplejších lokalitách disponoval 92 % z pôvodného dojazdu. Samozrejme, keďže do hry ohľadom degradácie kapacity batérie elektromobilov vstupuje množstvo faktorov, táto štúdia poskytuje len hrubú predstavu.
Aké je vysvetlenie?
Spoločnosť Recurrent tvrdí, že ich zistenie platí pre všetky batériové elektrické modely a modelové roky, ale samozrejme najviac v prípade modelu Tesla Model Y, ktorý sa v tomto smere skúmal. A dodáva, že dôvodom rýchlejšej degradácie batérie v teplom prostredí je, že „teplo prostredia prispieva dodatočnou energiou k elektrochemickým reakciám v batérii“. Za hranicu pre urýchlenie degradácie batérie pritom považuje teplotu prostredia okolo 30 °C.
Ako ochrániť batériu?
Spoločnosť Recurrent tiež poskytuje rady, ako zabrániť urýchlenému zhoršeniu životnosti batérie, resp. urýchlenému poklesu kapacity batérie vplyvom teplého/horúceho prostredia:
- Keď je veľmi horúco a slnečno, parkujte v garáži alebo v tieni.
- Ak musíte elektromobil nechať v horúčave alebo na slnku, radšej nech je nabitý na polovicu (batéria je vtedy stabilnejšia a menej náchylná na vedľajšie reakcie) ako úplne.
- Ak viete, že váš budúci elektromobil bude často vystavovaný vysokým teplotám a priamemu slnečnému žiareniu, zvážte kúpu modelu s LFP batériou, ktorá by mala byť odolnejšia voči takýmto podmienkam, ako aj to, aby bol model vybavený aspoň aktívnym systémom tepelného manažmentu.
- Keď vozidlo nepoužívate, v prípade horúceho počasia sa ho snažte nechať pripojené k sieti s nastaveným SoC limitom. Pri mnohých modeloch sa totiž chladenie batérie zapne pri nižšej teplote, keď je vozidlo pripojené k sieti.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vývojár batérií pre Teslu hovoril o batérií so životnosťou 6 miliónov km
Zhoršuje rýchlonabíjanie elektromobilov degradáciu batérie? | Analýza Recurrent
Tesla vydala správu o poklese kapacity batérií v jej starších modeloch
ODBER NOVINIEK
4 komentáre
Údržba elektromobilu: Kúpiť biele auto, zaparkovať ho v tieni a dofúkať kolesá.
Hovorím si, dobré vedieť, aj keď uvedený rozdiel 3% nepovažujem za tragédiu. Tragédiou by bolo 30%. Pritom sa zdá, že životnosť batérie nie je to, čo majiteľov BEV na nich najviac trápi.
V zime zasa opak.
Cela elektromobilita je jeden velky omyl.