Zelené „ŠPZ-ky“ pre elektomobily idú na schválenie. Prinesú výhody

6

Ak sa neudeje nič neočakávané, elektromobily a plug-in hybridy registrované na Slovensku sa budú odlišovať zelenou tabuľkou s evidenčným číslom. A to prinesie ich majiteľom rôzne výhody.

Návrh na zelené „ŠPZ-ky“ putuje na schválenie do parlamentu, pričom by mal nadobudnúť účinnosť v decembri. Odlíšenie elektrických a plug-in hybridných automobilov touto formou je pritom jedným z 15 opatrení tzv. Akčného plánu podpory elektromobility v SR, ktorý bol schválený v marci tohto roku.

Nejde pritom o žiadnu „frajerinu“. Odlíšenie týchto vozidiel má svoj význam. Pomôže totiž identifikovať elektromobily a plug-in hybridy, ktoré môžu využívať viacero výhod. Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) aktuálne vo svojej tlačovej správe hovorí napríklad o vstupe do nízkoemisných zón či využívaní vyhradených jazdných pruhov („BUS pruhov“).

V Česku už majú špeciálne EČ

V súvislosti s ďalšími výhodami pripadá tiež do úvahy bezplatné parkovanie na vybraných miestach. Rovnako ako v Česku, kde môžu majitelia elektromobilov a hybridov (s priemernými emisiami do 50 g CO2 na km) požiadať o špeciálne evidenčné čísla od 1. apríla.

Tie sa neodlišujú od tých štandardných farbou, ale počiatočnými písmenami „EL“. Umožňujú pritom bezplatné parkovanie v parkovacích zónach (napr. v niektorých metských častiach Prahy) a oslobodzujú majiteľov vozidiel od platenia cestnej dane. Tamojší „Akčný plán čistej mobility“ počíta do budúcna aj s bezplatným využívaním diaľníc či sprístupnením vyhradených jazdných pruhov.

Zelené EČ aj ako marketingový nástroj

MH SR v súvislosti so zelenými evidenčnými číslami hovorí, že farebné odlíšenie je aj marketingovým nástrojom na zvyšovanie povedomia o elektromobilite. Nuž budeme dúfať, že aj susedia budú chcieť autá so zelenými „ŠPZ-kami“ a slovenské cesty sa budú „zelenať“ čoraz viac.

K tomu by mala napomôcť aj novela zákona o poskytovaní dotácií na vozidlá s alternatívnym pohonom, ktorá je aktuálne v rámci parlamentu v druhom čítaní. Tá by mala nadobudnúť účinnosť v posledom kvartáli tohto roku, kedy bude vyhlásená prvá výzva na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie. Vzťahovať by sa pritom mala na elektromobily a plug-in hybridy.

Zdroj titulnej fotografie:    

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenská batériová aliancia sa začína kryštalizovať. Tvorí ju 9 subjektov
Dotácie na podporu eko-vozidiel v SR budú fungovať zrejme inak
PSA bude na Slovensku vyrábať batérie pre elektromobily a hybridy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. zas sa nabalia len firmy a zazobanci. normalny clovek potrebuje poriadne auto. a elektromobil si kupia zazobanci ako druhe ci 3 auto a nic sa nevyriesi.

    • pan JUMBO…praveze PORIADNE auto je ELEKTROMOBIL !!…budiiiicek !!!…treba sadnut, zajazdit vyskusat !!!…a ine auto uz nebudete chciet !…spalovacie haraburdy uz patria do muzea…a je jedno ci spalovacie auto stoji 10.000 euro…alebo 100.000 euro…uz je to tak ci tak obstarozny muzejny exponat !! …Elektromobil…takmer bez udrzbove auto !!…a to ho sa desia ,,nemecke automobilky,, ze nezarobia na servise…nikdy im neslo o vrecko vodica !!!…budiiicek !!!…Elektromobil…ziadna vymena oleja, filtrov, sviecok, remenov, brzd a podobnych muzejnych exponatov !

      • „APOLITICKY“ – ty si tiez riadny slepec level 2020 😀 Az budes mat elektro aj spalovak odskusany, pochopis (mozno ani vodicak nemas, ked pises nezmysly skopirovane z webov). No a pre triezvych – elektromobil je normalne auto, len ma iny typ pohonu. Ostava servis elektriky, central, okna, infotaiment, brzdy, podvozok, svetla… vypadava pravidelna udrzba motora a pridavaju sa „zarucne kontroly“ baterky/motora (vytahovac penazi) + regulacna elektrika (ta by ale nemala mat problem so zivotnostou). Baterie su zatial nezmyselne drahe, ale rovnako sa daju opravovat vymenou clankov, takze sa netreba bat hoaxov o servise v cene noveho auta. Ako jedine auto do rodiny by mi vyhovovali len drahe modely so slusnym dojazdom, takze aktualne mam 2 auta a 1 z nich idem tento rok menit za najmensie elektro na trhu (koncern…). Nakoniec mi bude predpokladam stacit na 90% jazd, ale ak by nebola dotacia, tak ani to najmensie sa mi neoplati – financny rozdiel medzi spalovacim modelom je zatial taky velky, ze ho usetrim na elektrike asi len pocas celej zivotnosti. Casom sa to urcite bude menit a za par rokov bude elektro bezne, ako su dnes hybridy (netreba sa bat ani strasiakov o kompletnom prechode na elektro, mozu kludne zakazat vjazdy do miest a aj tak bude polovici ludi mimo BA vyhovovat este dlhe roky obycajny stary spalovak 🙂 + fosilne paliva sa cenou mozu prisposobit, aby lepsie konkurovali elektru… aj tak ich arabaci urcuju od brucha)

  2. Prečo …ty predaj tvoje 2x TDI autiska a kupnsi jeden elektrický wagen a dostaneš dotáciu… Čo barom.ze tvij decká máš.rozvazat každý deň z satelitu BA.! To je tvoj problém a zatazujes tym nás STUFF vo jazdí v rámci BA práca /.domov MHD

Pridajte komentár