Ford si dal patentovať záložnú batériu, ktorá sa vozí na streche elektromobilu

5

Ford prichádza so zaujímavým, aj keď diskutabilným patentom. Technológia, ktorú zrejme môžeme zaradiť do kategórie „predlžovače dojazdu“, totiž zahŕňa záložnú batériu implementovanú v rámci strešného nosiča vozidla.

Objavujú sa rôzne snahy o zvýšenie dojazdu prostredníctvom tzv. predlžovačov dojazdu. Vrátane externých. Videli sme pritom napríklad prívesné vozíky s batériami či dokonca fotovoltickými panelmi. A s novinkou v podobe „strešnej“ záložnej batérie prichádza Ford, informuje aj web Teslarati.

Táto batéria je súčasťou patentovaného systému, ktorý podľa Fordu zahŕňa trakčnú batériu elektromobilu a odnímateľnú záložnú batériovú zostavu namontovanú na strechu vozidla. Záložná batériová súprava pritom umožňuje nabíjanie trakčnej batérie prostredníctvom kábla vedúceho zo záložnej batérie do konvenčného nabíjacieho portu vozidla.

zalozna bateria strecha ford

Zdroj: Ford/USPTO.gov

Záložný batériový systém obsahuje zapuzdrené batériové moduly a súpravu káblov, ktoré sú implementované do špeciálneho strešného boxu. Batérie je pritom možné odobrať a strešný box využívať bežným spôsobom. Takže záložnú batériu je možné voziť so sebou len v prípade potreby.

Riadenie tepla a nabíjania

Insideevs na základe informácií z patentu dopĺňa, že strešný box, resp. batériový kryt má po oboch stranách vzduchové kanály, ktoré zlepšujú chladenie batériových článkov. Tieto kanály môžu byť vybavené aj diaľkovo ovládanými ventilmi, aby bolo možné prieduchy uzavrieť, napríklad keď hrozí prienik vody, piesku či extrémneho chladu. Čo sa týka ďalšieho termomanažmentu, s „riadením“ tepla pomáha polyuretánová pena.

Riadenie nabíjania v rámci systému záložnej a trakčnej batérie môže prebiehať automaticky vďaka bezdrôtovým modulom v záložnej batérii a nabíjacom systéme elektromobilu. Záložná batéria sa nabíja z externých zdrojov prostredníctvom bežného kábla.

Na prvý pohľad prichádza Ford so zaujímavým nápadom, otázkou však môže byť napr. praktickosť či bezpečnosť. Batéria je síce odnímateľná, a tak ju netreba voziť so sebou, keď nie je potrebná. Bude však možné zabezpečiť jednoduchú manipuláciu pri jej vyberaní a vkladaní vzhľadom na hmotnosť? Váha batérie totiž zrejme nebude nízka, ak má mať relevantnú kapacitu. Táto hmotnosť umiestnená nad autom môže navyše negatívne ovplyvniť ťažisko vozidla a zhoršiť jeho stabilitu. Otázkou pritom je, do akej miery to dokáže kompenzovať oveľa ťažšia trakčná batéria integrovaná v rámci podlahy vozidla.

Nuž, uvidíme. Zatiaľ ide len o patent. A ako je známe, len zlomok všetkých patentov sa nakoniec dostane do praxe.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesly by mohli mať „chemický predlžovač dojazdu“. Vďaka hybridnej batérii
Ford si dal patentovať nafukovací solárny štít pre elektromobily
Elektrický mestský „offroad“ Yep môže dostať lacný predlžovač dojazdu
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. niejedolezite on

    Na toto som zvedavy, kedze stresny nosic vyrazne zvysuje spotrebu vozidla ako to bude vo finale. Zvysit spotrebu vozidla, aby som si pototm zvysil dojadz je zaujimava teoria…plus neviem si dobre pradstavit ako uzivatel takeho riesenia, ze budem mat nosic permanentne na streche, kedze takato bateria asi nebude vazit 20 kg, sam clovek ju dole / hore na strechu asi neda….

  2. Ja si asi dám patentovať aby každý kamiónový náves mal veľkú záložnú batériu, ktorá sa bude nabíjať počas nakladania/vykladania niekde v závode. Samotný ťahač bude mať len malú batériu potrebnú na presun medzi závodmi, kde ho bude čakať už nabitý náves.. Vyrieši sa tak krátky dojazd zostavy ako aj čas potrebný pre nabitie batérií.

  3. Kravina ako celý Ford posledných 20-30 rokov… zvysovat tazisko auta… a pri búracke letí priestorom 200 kilova batéria… a montovat si ju budem so žeriavom asi… dementi… a ešte si tu demenciu nechajú patentovať… kam tento svet speje?

Pridajte komentár