Nedávno sa objavili správy, že 2 nemecké mestá zakázali elektromobilom a hybridom vjazd do parkovacích domov. Dôvodom sú obavy z nekontrolovateľného šírenia možných požiarov. Avšak odborníci, ako aj Nemecká asociácia poisťovní to považujú za neopodstatnené.
Spomínaný zákaz platí v mestách Leonberg a Kulmbach. Mestá sa odvolávajú aj na zákon o ochrane pred požiarmi či náročnejšie hasenie horiacich elektromobilov. Obávajú sa, že dlhodobé horenie batérie elektromobilu môže poškodiť betón a roztaviť železnú konštrukciu budovy.
Prečo by však mal horiaci elektromobil horieť v garáži niekoľko dní, ako uvádza Michael Kuhnlein zo stavebného úradu mesta Kulmbach? Je síce pravda, že li-ion batérie áut môžu dodatočne vzplanúť po prvotnom uhasení, ktoré má trvať vo všeobecnosti dlhšie (desiatky minút, max. až hodinu) ako v prípade hasenia spaľováku (10 až 15 min), s tým sa však počíta (navyše je dostupné jednoduché riešenie na rýchle zamedzenie šírenia požiaru v podobe špeciálnej plachty). Preto sa vozidlo následne po odvoze z miesta činu napr. ponorí do vody. Objavujú sa pritom nové metódy hasenia elektromobilov, ktoré majú uhasiť batériu tak, že už časom nevzplanie.
Elektromobily nie sú náchylnejšie k požiaru!
Tento zákaz vyvolal aj diskusie ohľadom veľkosti rizika požiaru elektrických automobilov. Už v minulosti sa odborníci vyjadrili, že neexistuje väčšie riziko požiaru elektromobilu, ako je tomu v prípade konvenčného spaľovacieho auta.
Portál Heise pritom v súvislosti so spomínanými zákazmi informuje, že v dokumente „Technické odporúčanie pre hodnotenie rizík lítium-iónových skladovacích médií“, za ktorým stoja Skupina profesionálnych hasičských zborov a Nemecká hasičská asociácia, sa uvádza, že elektromobily sa v hodnotení rizika požiaru nelíšia od spaľovacích vozidiel.
A podobný názor má aj Nemecká asociácia poisťovní (GDV). Štatistiky poisťovní totiž nepotvrdili, že obavy z vyššieho rizika požiaru elektromobilov sú opodstatnené. Zákaz parkovania preto GDV považuje za nezmyselný. Naznačujú pritom, že spaľováky s horľavým palivom by mohli byť v tomto smere dokonca rizikovejšie.
Žiaľ, rozšírenie správy o zákaze vjazdu do parkovacích domov pre elektromobily opäť napomohlo k neopodstatnenému šíreniu strachu z elektromobilov. Informácie od odborníkov, ktorí to považujú za neopodstatnené, sa však zrejme už tak ľahko nedostanú k verejnosti. Takže more dezinformácií ohľadom elektromobility sa týmto mohlo opäť zväčšiť.
Zdroj titulnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Odborník hasičského zväzu porovnal požiare elektromobilov a spaľovákov
Špeciálna technológia hasenia elektromobilov je už vo vývoji
Tesla vydala správu o nehodovosti a požiaroch svojich elektromobilov
7 komentárov
Čakal som že to bude riziko pri zatopeni vodou ale požiar som nečakal.
V USA kde sa zatial celkovo predalo najviac elektro aut už maju aj štatistiku spravenu. Pri spalovakoch hori jedno auto na 19mil. km, pričom elektro až na 205mil. km. Nie nepomylil som sa.
Pekne že vedia kolko kto jazdi.
Tá štatistika má jeden nedostatok.Horia prevažne staré autá.V USA je priemerný vek vozového parku 12 rokov,koľko elektromobilov tam asi bude starších,ako dvanásť rokov?:)
Klasika, len sa vyhovárať zo závisti, že niekto investoval do auta viac, aby potom mohol platiť menej za palivo.
Ešte pri LPG by som tie garážové výhovorky bral, ale i pri nich to hrozne nafukuju..
LPG aj elektro, je niekoľkonásobne bezpečnejšie, čo sa týka náchylnosti na výbuch /požiar.
LPG nadrze majú zvlášť ventil, ktorý sa po náraze auta uzavrie. A ak by aj nádrž bola vystavená nadmernej teplote, rozumej v ohni, tak ventil len postupne bude vypúšťať tlak (plyn).
V prípade benzioveho auta by niekto mohol namietať, že nádrž ma tiež svoj ventil, ktorý sa pri náraze uzavrie.. Len s veľkou výnimkou, že nadrze spalovakov su z plastu a pri náraze (niekedy aj malom zadnom) sa jednoducho prasknu a vysoko hotlavy benzín sa pekne vyleje pod autom, kde sa stihne zmiešať so vzduchom, kde mu úplne stačí aby sa vznietil od horúceho výfuku, pripadne motora.
Ono stačí pozrieť štatistiky a hneď musí byť aj najväčšiemu tvrdohlavcovi jasné, že spalovaky sa spaľujú častejšie, než čokoľvek iné.
LPG má iné dôvody pri podzemných garážach. LPG je ťažšie ako vzduch a klesá teda dole.
Bohužiaľ, dezoláti tu budú dovtedy, kým tu bude samotné ľudstvo. My múdrejší to musíme nejako prečkať, a snažiť sa presvedčiť čo najviac ľudí k pravde.
Bohužiaľ, dezoláti tu budú dovtedy, kým tu bude samotné ľudstvo. My múdrejší to musíme nejako prečkať, a snažiť sa presvedčiť čo najviac ľudí k pravde.
Hlavnou batériou tohto roku sú LFP, neskôr asi solid-state. Požiare budú z technickej podstaty minimálne. Keď mechanicky prepichnete niekoľko článkov LFP, teplota stúpne na 50°C a potom postupne klesá na teplotu okolia.
Podľa prepočtov koľko zhorí ICE a BEV na 1000 vyrobených kusov, ICE horia niekoľko násobne viac. Bezpečnosť môžeme porovnať s počtom požiarov konzumnej elektroniky používajúcej batérie. Koľko krát ste vyhoreli? Prípadne porovnanie s leteckými katastrofami. Je to najbezpečnejšia doprava, ale keď spadne lietadlo všade sa o tom píše.