Zákaz spaľovacích áut sa stal agendou EÚ. Slovensko je proti

10

Viacero európskych krajín ohlásilo plány ohľadom ukončenia predaja spaľovacích automobilov. Ukázalo sa však, že to môže byť v rozpore s legislatívou EÚ. Po iniciatíve Dánska sa však ich možný zákaz stáva agendou EÚ. Slovensko je ale proti.

Holandsko, Nórsko, Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Švédsko, Írsko a ďalšie štáty chcú riešiť nežiadúci vplyv dopravy na životné prostredie postupným zákazom predaja automobilov so spaľovacím motorom. A to v rokoch 2025 až 2040, v závislosti od jednotlivých krajín.

Predzvesťou celoštátnych zákazov je vytvorenie nízkoemisných alebo bezemisných zón a to nielen v rámci európskych metropol ako Londýn, Paríž, Amsterdam, Madrid či Brusel, kde nebudú môcť jazdiť spaľovacie vozidlá alebo staršie spaľovacie vozidlá, ktoré nespĺňajú novšie emisné normy. S takouto iniciatívou pritom prichádza aj mesto Bratislava.

Dánsko minulý rok oznámilo, že chce ukončiť predaj benzínových a dízlových automobilov v celej krajine do roku 2030. Tento svoj proces však muselo ukončiť kvôli rozporu s právnymi predpismi EÚ. Preto v tomto smere iniciovalo diskusiu na úrovni celej EÚ, a to s nádejou, že tá povedenie k postupnému celoplošnému zákazu predaja nových spaľovákov na území Európskej únie. Táto téma sa tak stáva agendou EÚ.

Viacero postojov

Minulý mesiac pritom o pláne Dánska diskutovalo 8 ministrov životného prostredia krajín EÚ. Napr. Španielsko sa nehodlá vzdať predaja spaľovákov až do roku 2040, v rámci transformácie však chce byť nápomocné. Francúzsko chce plán postupného ukončenia používania konvenčných áut. Švédsko zas hovorí, že vyradí autá na fosílne palivá, a to postupne od roku 2030.

5 krajín zo strednej a východnej Európy – Slovensko, Česko, Bulharsko, Rumunsko a Lotyšsko, ktoré sú veľkými trhmi pre ojazdené vozidlá zo západnej Európy, však boli zásadne proti lehote postupného vyradenia spaľovacích vozidiel.

Ostatné krajiny EÚ neboli vyslovene za, ale ani proti. Mnohé z nich však zdôraznili potrebu zaoberať sa otázkou ojazdených vozidiel s naftovým motorom, keďže tie zvyknú produkovať vysoké úrovne škodlivých emisií.

Zdroj: T&E

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Briti by mohli zakázať nielen spaľováky, ale aj elektromobily
EÚ chce 1 milión nových nabíjacích staníc pre elektromobily
Volkswagen ukončí vývoj naftových a benzínových motorov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. To, že týchto 5 krajín je proti, nie je až také rozhodujúce. Keď sa prestanú postupne predávať v Európe spaľováky, postupne sa aj prestanú vyrábať a logicky postupne sa prestanú aj voziť jazdenky na východ.
    Proste nebude čo voziť. Samozrejme sa tu nebudú ani predávať nové, nebude čo predávať.
    Mňa by ale zaujímalo niečo iné.
    1. Táto iniciatíva (postupný zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom v rokoch 2025 až 2040) sa týka iba osobných áut?
    2. Aký je pomer – takáto štatistika asi oficiálne neexistuje – v celkových množstvách spálených fosílií osobnými autami na jednej strane a dodávkami, náklaďákmi, autobusmi, stavebnými strojmi atď. na strane druhej?

  2. Najlepšie je bohatnúť na bežných ľuďoch. Vnútiť ľuďom myšlienku, že za klimatické zmeny môžu oni a kúpou auta na elektrický pohon zachránia planétu.
    Akú uhlikovú stopu zanechávajú nákladné autá, kamióny, poľnohospodárske stroje, autobusy, lietadlá, lode a obzvlášť veľké námorné lode.
    Z dôvodu šetrenia životného prostredia, komunikácii, hustoty cestnej premávky presedlať tovar z kamiónov na železnicu.
    Skvalitniť autobusovú dopravu tak aby sa ľuďom lepšie oplatilo cestovať autobusom ako autom. Samozrejme v dnešnej dobe je občan“ na 1 mieste“

    • Ak chcete znizit emisie z nakladnej dopravy, treba kupovat lokalne produkty. Ziadne Cinske vyrobky a potraviny vylucne Slovenske. Tak klesne dopyt po dialkovej nakladnej doprave a budeme, okrem nizsej produkcii CO2, aj vsetci dychat cistejsi vzduch.

  3. Ak sa zbavíme ekologického problému z výfukových plynov, tak potom sa začne hromadiť problém s atómovým bordelom a palivových článkov, nech mi nikto netvrdí, že sa nezvýšia nároky na elektrickú energiu a následnú výstavbu nových elektrárni !!! ďalej… nie malý problém nastane, pri výrobe a likvidácii s elektro-batériami…!
    Tak že o čo ide…? len ogabať obyčajných ľudí a to celé je len o biznise !!!

  4. Opat dalsi prikaz ludi ktory bezia na drogach. Ak si niekto mysli ze elektro spasi svet tak je na omyle. Problemom je nastavenie civilizacie ako takej nie auta. Problemom je konzum ktory je modlou a kazdy rozprava o raste a zvysovani trzieb. Kym to bude takto fungovat tak planetu nezachrani ani elektrika. Toto vsetko su len rozpravky starej matere a masivne vymyvanie mozgov. Co tak odmenovat ludi za to ze nekupuju stale nove auta a nevytvaraju nove znecistenie ( ved pri vyrobe aut sa nahromadi dost odpadu) uhlikovy saskovia nech zacnu sadit viac stromov a rozmyslat ako ozivit mesta vegetaciou nie vymyslat nove nariadenia a nezmyselne normy… Cele toto je len o biznise ziadna zachrana planety sa nekona…

    • Nastavenie civilizácie sa tak ľahko nemení, ako normy na vzduch. Záchrana klímy je veľká výzva pre celé ľudstvo, dokážu sa krajiny vzdať svojho národného egoizmu a prejsť k celosvetovej spolupráci?
      Čas sa kráti a zatiaľ vidíme len obchodnú vojnu Čína-USA, studenú vojnu NATO-Rusko s novým kolom zbrojenia, horúce vojny v Sýrii a Jemene, teroristické útoky islamistov na celom svete. Obrovské požiare na Sibíri, v Amazonskom pralese, v Kalifornii, Austrálii, Španielsku, Grécku… ktoré krajiny dlhodobo nie sú schopné uhasiť. Medzinárodná dohoda o klíme z Paríža sa neplní, USA úplne odstúpili. V Rumunsku každý deň nelegálne vyrúbu niekoľko ha chráneného pralesa. Mojej rodine na Orave tiež nelegálne neznámi páchatelia vyrúbali les. Polícia páchateľov nezistila…

    • Oreille, otvor sa! Súhlasím, že sa automobilzmus točí hlavne okolo predajov a s tým spojených recyklacií (Slovák rozumie vyhadzovanie použiteľných vecí a teda prehnaný konzum) ale treba len otvoriť oči a začať od seba. Prečo čakať, čo urobí štát? Buďme kreatívni a začnime podnikať niečo o čom sme presvedčení. V EÚ mestách (už aj na sk) fungujú firmy, ktoré sa snažia zmeniť aj toto „nastavenie civilizácie“ ako tomu hovoríš a snažia sa naučiť ľudí cestovať ekologicky pomocou carsharingu alebo kolobežko-sharingu. A vo Francúzsku napríklad mestá vyžadujú, aby ľudia nejazdili autom po meste sami, ale min 2-3os v aute. Toto sú aktivity, ktoré menia naozaj zmýšľanie ľudí. Žiaľ i keď forma je donucovacia (pokuty, alebo ekonomické riešenie), ale žiaľ nijak inak sa zatial nedá donútiť ľudí premýšľať. Skús si len predstaviť, ako by to tu vyzeralo, keby o ekológii rozhodovala väčšina. Naozaj si myslíš, že priemerný slovak by premýšľal ako sadiť stromy, alebo sa dohodnúť so susedom na spoločnom dochádzaní do prace, ak by na tom nič nezarobil? Žiaľ človek je od prírody sebecký, ale podobné stimuly ho aspoň donútia byť trošku viac eko, ak ho už neprinutia premýšľať ekologicky.

Pridajte komentár