Nedávno schválená legislatíva EÚ, na základe ktorej už nebude možné od roku 2035 predávať nové automobily s iným ako bezemisným pohonom, nemusí znamenať definitívny zákaz spaľovacích motorov. Výnimku by totiž mohli dostať aj tzv. e-palivá. A presne to požaduje Nemecko, ktoré je najväčším európskym výrobcom áut.
Agentúra Reuters aktuálne informuje, že „Nemecko požiadalo EÚ, aby navrhla pravidlá, ktoré umožnia v Európe predávať spaľovacie autá poháňané palivami s neutrálnymi emisiami CO2 aj po roku 2035“. Nemci sa pritom odvolávajú na právne predpisy, podľa ktorých by mala EÚ predložiť návrh, ktorý rieši možnosť predávať spaľovacie autá na CO2 neutrálne palivá, ak by to bolo v súlade s klimatickými cieľmi.
Nemecký štátny tajomník pre dopravu Michael Theurer v rámci zasadnutia ministrov dopravy a energetiky EÚ v tejto veci uviedol, že Nemecko je presvedčené, že batériové elektromobily sú správnou cestou, ale chce podporu aj pre iné CO2-bezemisné technológie. Podľa neho sú potrebné e-palivá a „vodíková technológia“, najmä v rámci ťažkých nákladných vozidiel.
Celkový prínos e-palív je diskutabilný
E-palivá, ktoré sa vyrábajú za pomoci CO2 z atmosféry a zeleného vodíka, čím majú byť teoreticky uhlíkovo neutrálne (emisie CO2 zo spaľovania e-palív majú byť kompenzované zachytávaním CO2 z atmosféry a jeho použitím pri výrobe e-palív), sú však minimálne kontroverzné.
Napríklad podľa štúdie T&E autá poháňané e-palivami z obnoviteľnej energie majú spotrebovať až 5-násobok toho čo batériové elektromobily. Z hľadiska celkových nákladov majú byť pritom vozidlá na e-palivá podstatne drahšie ako batériové elektromobily (najmä v budúcnosti).
A tento druh vozidiel má byť nevýhodný aj pre výrobcov, pretože podľa T&E má ísť o najnákladnejšiu cestu dodržiavania emisných noriem. Samozrejme netreba zabúdať ani na environmentálnu stránku. V rámci prognózy pre rok 2030 totiž majú byť emisie batériových elektromobilov poháňaných elektrinou z energetického mixu EÚ o 40 % nižšie ako v prípade benzínových áut na e-palivá, ktoré spĺňajú kritériá udržateľnosti RED II.
Diskusia nie je uzavretá
Každopádne aj na základe slov komisárky EÚ pre dopravu sa zdá, že vozidlá so spaľovacími motormi majú v rámci Európskej únie šancu po roku 2035 aj nad rámec dohodnutej výnimky pre malovýrobcov. Adina Valean totiž podľa Reuters uviedla, že mnohí v sektore dopravy zdieľajú rovnaké obavy ako Nemecko. A dodala, že podľa nej nie je táto diskusia uzavretá.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Združenie veľkých firiem vyzýva EÚ, aby zakázala nákup nových firemných spaľovacích áut
Nové spaľovacie autá nemusia v EÚ úplne zmiznúť ani po roku 2035
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
5 komentárov
V každom prípade nakoniec rozhodne ekonomika. Je to síce nádherné držať sa „vyjazdených koľají“ (t.j. spaľovacích motorov), ale keď vás vyjde 1 km jazdy na syntetické palivo niekoľkonásobne viac ako 1 km jazdy s batériovým automobilom, ajajáj – to podvedomie začne prehadzovať výhybky a určovať priority.
Podobne je to aj s vodíkom a palivovými článkami. Sú síce automobilky, ktoré sa tejto technológie kŕčovito držia (Toyota, Hyundai, BMW a ďalšie), ale táto spanilá vodíková jazda je oveľa drahšia ako jazda „baterkáčom“. Dôvody sú jasné a boli mnohokrát zadefinované (efektivita prenosu energie napriamo a cez výrobu vodíka).
A to nehovorím o nadobúdacej cene BEV a ďaleko vyššej cene áut s palivovými článkami.
Výsledok je jasný – podiel predaných BEV sú percentá až desiatky prercent z celkových predajov áut a ich podiel stále stúpa, kdežto „vodíkáčov“ sa predalo pár tisíc, sotva pár desiatok tisíc kusov…
tej vodikovej kraviny sa predalo max par desiatok kusov…
Nemecko to nežiada, žiada to len minister dopravy za stranu FDP, ale v Nemecku vládne koalícia troch strán. Zvyšné dve, SPD a zelení sú proti a minimálne strana zelených je pekne naštvaná, lebo FDP s nikým nekonzultovala a prišla s krížom po funuse až teraz po schválení opatrenia parlamentom EÚ.
Odborníci varujú pred zachovaním spaľovacieho motora, pretože zatiaľ čo sa európske automobilky budú zaoberať touto zastaranou technológiou, USA, Čína a spol. Európu prevalcujú elektromobilmi. Tak to dopadne, keď rozhodujú odbory (ktoré presadzujú spaľovací motor, aby sa zachovalo čo najviac pracovných miest) a nie odborníci.
Nastúpený trend k BEV je jednoznačný, a nezvratný! Bolo by sympatické, keby BEV porazili ICE hlavne rýchlejším nástupom ich výhod a cien, ako vyhláškami z Bruselu! Ako kedysi hovoril Martin Luther King: I have a dream! …..