„Zákaz predaja nových spaľovákov“ v EÚ od roku 2035 je vo finále. Dohodli sa ďalšie detaily

6

Návrh Európskej komisie (EK), na základe ktorého sa budú môcť od roku 2035 v rámci EÚ predávať len automobily s lokálnymi nulovými emisiami CO2 (platí pre nové vozidlá), dostal konkrétnejšie kontúry. Po rokovaniach bola dosiahnutá predbežná dohoda s členskými štátmi EÚ. Jej súčasťou sú aj nové detaily a opatrenia, ktoré majú okrem iného zabezpečiť cenovo dostupnejšie elektromobily.

Spomínaný návrh EK sa blíži do finále. V máji ho podporil Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu (EP), začiatkom júna bol schválený Európskym parlamentom (EP) a krátko na to mu dali zelenú aj ministri životného prostredia z európskej „dvadsaťsedmičky“.

Popritom prebiehali nevyhnutné rokovania s členskými krajinami Európskej únie ohľadom podoby a prijatia návrhu. A včera EP oznámil, že negociátori EÚ s nimi dosiahli dohodu ohľadom pôvodného návrhu EK.

Tzn. súhlas s cieľom znížiť emisie vozového parku EÚ, zahŕňajúceho osobné a ľahké úžitkové automobily, o 100 %. To by znamenalo, že od roku 2035 sa budú môcť predávať len lokálne bezemisné vozidlá (platí pre nové autá). A z toho tiež vyplýva zákaz predaja áut so spaľovacími motormi či hybridným pohonom (vrátane plug-in hybridného pohonu). Budú však existovať určité výnimky, ktoré sa budú týkať minimálne nízkoobjemových výrobcov.

Nová metodika aj hodnotiace správy

Oznámená dohoda zahŕňa aj ďalšie veci, ktoré podporia znižovanie emisií áut pred rokom 2035. K tomu má prispieť napr. „metodika hodnotenia a vykazovania údajov o emisiách CO2 počas celého životného cyklu osobných automobilov a dodávok predávaných v EÚ“. Tá však bude predložená až v roku 2025.

EK bude zverejňovať správu, v rámci ktorej sa bude hodnotiť napredovanie smerom k bezemisnej mobilite (prvá do konca r. 2025, potom každé 2 roky). Týkať sa má vplyvu súvisiacich zmien na spotrebiteľov a zamestnanosť, pokroku v oblasti energetickej účinnosti a cenovej dostupnosti bezemisných a nízkoemisných vozidiel, ako aj informácií o trhu s jazdenými vozidlami.

EK sa tiež zaviazala monitorovať a informovať o rozdieloch medzi limitnými hodnotami emisií a údajmi o skutočnej spotrebe paliva a energie. Na základe toho chce od roku 2030 pristúpiť k úprave „priemerných špecifických emisií (CO2) výrobcov“.

Finančná podpora prechodu k čistej mobilite

Dohoda sa týka aj smerovania existujúcich finančných prostriedkov EÚ na prechod k vozidlám s nulovými emisiami a súvisiacim technológiám. A to najmä v prípade malých a stredne veľkých podnikov v rámci dodávateľského reťazca automobilového priemyslu, ako aj zraniteľných regiónov a komunít“.

Súčasťou dohody sú aj motivačné opatrenia, ktoré majú viesť k zabezpečeniu cenovo dostupných nízkoemisných a bezemisných áut na európskom trhu. V rámci tlačovej správy EP sa žiaľ v tomto smere neuvádzajú konkrétnosti.

Spomínaná dohoda zatiaľ nie je platná, čaká však už len na formálne schválenie Európskym parlamentom a Európskou radou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
EÚ chce férové, cenovo dostupné nabíjanie a nabíjačky každých 60 km
Nové spaľovacie autá nemusia v EÚ úplne zmiznúť ani po roku 2035

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Aj keď som si prečítal listiny kandidátov pre regionálne voľby, neviem koho voliť! Podobne je to aj s poslancami do Europarlamentu! Výsledok je potom taký, že v Bruseli sú ľudia úplne odtrhnutí od reality! Bojím sa preto, či je tento návrh EK pre nás dobrý, resp. prijateľný, a bojím sa či sa „v zdraví“ z Bruselom na čele dožijeme až do roku 2035 !!!

    • ja si naopak myslim,ze niektori ludia na slovensku su odtrhnuti od reality a vdaka europskej unii ich blby nazor zanikne…lebo na slovensku budu mat vytlak 30percent volicov,,v eu parlamente 0,1 percenta

      • Aktuálne som si dovolil začať s tým, koho volíme doma, ale nemajme, prosím, ilúzie našich a ostatných politikoch v Bruseli, aj keď nezastupujú priamo nás! …..

  2. Kaslite na politiku.. A kupte si auto podla svojho budgetu a hlavne svedomia.
    Ak vam to stale nevychadza na ev, nie som rad, ze vas EK donuti, ale bol by som radsej, keby ste na to prisli sami. A som si isty, ze na to pridete este pred 2035

    • Tento rok bude zase najteplejší odkedy sa teplota meria, prírodné katastrofy, kam sa pozriete, ale podaktorých treba nútiť, aby sa správali rozumne. Ako písal Cervantes, sedliaka musíš k jeho šťastiu dokopať. EK si robí svoju prácu – udržať Európu životaschopnú. Rok 2035 ako koniec predaja nových spaľovákov je zvolený veľmi ohľaduplne (k automobilkám), trh to asi vyrieši skôr. V Nórsku už teraz viac ako 80 % nových áut je BEV.

Pridajte komentár