Zákaz predaja spaľovacích áut v EÚ môže stroskotať na Nemecku a ďalších 3 krajinách

2

Európsky parlament nedávno schválil legislatívu, ktorá okrem iného znamená zákaz predaja nových spaľovacích, ale aj hybridných áut v EÚ od roku 2035. Nasledovať malo schválenie radou rezortných ministrov, ktoré sa považovalo už len za formalitu. Nemecko však spôsobilo nečakané komplikácie, ktoré môžu navyše zhoršiť ďalšie 3 členské štáty.

Zhruba pred 2 týždňami Európsky parlament (EP) schválil dohodu, ktorá sa týka znižovania emisií vozidiel do roku 2030 a 2035. V prípade roku 2035 ide pritom o 100 % zníženie, čo v podstate znamená zákaz predaja spaľovacích áut, vrátane hybridov (až na isté výnimky).

Nemci chcú ďalšiu výnimku

Pred pár dňami sa objavila správa, že „Nemecko požiadalo EÚ, aby navrhla pravidlá, ktoré umožnia v Európe predávať spaľovacie autá poháňané palivami s neutrálnymi emisiami CO2 (tzv. e-palivá) aj po roku 2035“.

Nemecký štátny tajomník pre dopravu Michael Theurer v rámci zasadnutia ministrov dopravy a energetiky Európskej únie v tejto veci uviedol, že Nemecko je presvedčené, že batériové elektromobily sú správnou cestou, ale chce podporu aj pre iné CO2-bezemisné technológie. Podľa neho sú potrebné e-palivá a „vodíková technológia“, a to najmä v rámci ťažkých nákladných vozidiel.

Finálne hlasovanie bolo odložené

Aktuálne Bloomberg informuje, že posledné hlasovanie, ktoré malo byť len formalitou a ktoré malo definitívne potvrdiť zákon EÚ prenášajúci zákaz predaja nových áut s iným ako lokálne bezimisným druhom pohonu (od roku 2035), bolo odložené. A to po tom, „čo Nemecko na poslednú chvíľu nečakane vyjadrilo námietky“. Bloomberg dodáva, že v takejto fáze je to veľmi nezvyčajné.

Ako sa dalo čakať na základe nedávnych správ, Nemecko má problém s tým, že Európska komisia (EK) nepredložila ustanovenie, ktoré rieši možný predaj spaľovacích áut poháňaných diskutabilnými e-palivami po roku 2035. EK má síce povinnosť návrh takéhoto možného ustanovenia predložiť, nie je však stanovené, kedy sa tak má stať, pričom jediným ustanoveným termínom je rok 2026, kedy má dôjsť k všeobecnému preskúmaniu tejto záležitosti. Teraz budú nasledovať rokovania predstaviteľov EÚ a Nemecka s cieľom nájsť dohodu.

Nesúhlasia aj ďalšie štáty EÚ

Electrive na základe správy od portálu Spiegel informuje, že samotné Nemecko, resp. odvolanie súhlasu nemeckého ministra dopravy Volkera Wissinga nedokáže zrušiť zákaz predaja nových spaľovacích áut v EÚ od roku 2035. Avšak spolu s Talianskom, Poľskom a Bulharskom môže dosiahnuť zamietnutie súvisiaceho zákona. Tieto 3 krajiny pritom so zákazom nesúhlasia alebo požadujú jeho zmiernenie.

A Taliansko, Poľsko a Bulharsko zas nezmôžu nič bez Nemecka. Takže bude veľmi dôležité, ako napokon dopadnú rokovania medzi EÚ a Nemeckom. Zdá sa pritom, že ani samotné Nemecko, resp. jeho vládni predstavitelia nie sú ohľadom zákazu jednotní.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Združenie veľkých firiem vyzýva EÚ, aby zakázala nákup nových firemných spaľovacích áut
Zákaz predaja spaľovacích áut rozdeľuje výrobcov aj krajiny. Proti má byť tiež Slovensko
Americký štát navrhuje zákaz predaja elektromobilov. Ohrozujú totiž tamojší ropný priemysel

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Ešte musia presvedčiť dostupnou infraštruktúrou a rýchlosťou nabíjania. Ak sa v tomto vyrovnajú spalovákom, potom pôjdu naozaj do kelu a nie len tam…

Pridajte komentár