Odloží EÚ „zákaz predaja nových spaľovacích áut“?

11

Začínajú sa objavovať správy, že EÚ by mohla odložiť tzv. „zákaz predaja nových spaľovacích áut“. Tie pritom vychádzajú z pomerne vágneho vyhlásenia finančného šéfa značky Porsche.

V marci 2023 bola schválená legislatíva, podľa ktorej bude možné v Európe od roku 2035 predávať už len automobily s nulovými lokálnymi emisiami. S výnimkou spaľovákov jazdiacich na kontroverzné e-palivá, ktorú na poslednú chvíľu vylobovala v podstate jedna nemecká vládna strana.

A aktuálne Bloomberg informuje o slovách finančného šéfa značky Porsche Lutza Meschkeho, ktoré majú naznačovať, že EÚ by mohla tento zákaz odložiť. Meschke pritom povedal, že „okolo konca spaľovacieho motora je veľa diskusií“ a že „si myslí, že by sa to mohlo oneskoriť“.

A to nám príde na závery, že by mohla Európska únia odložiť súvisiacu legislatívu, resp. že dokonca chystá jej odklad, zatiaľ málo. Uvidíme.

To by sa pritom teoreticky mohlo stretnúť s podobnou nevôľou viacerých výrobcov áut ako vo veľkej Británii, kde odložili pôvodný zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2030 na rok 2035. Toto rozhodnutie najskôr kritizovalo tamojšie Združenie automobilových výrobcov a predajcov (SMMT).

A krátko na to sa kriticky vyjadrili aj samotné automobilky Ford, Stellantis, Jaguar Land Rover a VW, ktoré v tomto smere požadujú „politickú istotu“. Na druhej strane, spokojné boli automobilky ako Toyota a Nissan, ktoré zaostávajú v elektromobilite.

Vyjadrenie k dotovaniu elektromobilov

Meschke sa tiež vyjadril k dotovaniu nákupu elektromobilov. Podľa neho je zrušenie dotácií v rámci masového segmentu nesprávne. Tým mal zrejme na mysli nedávne ukončenie dotovania v Nemecku. A dodal, že „ak budeme mať situáciu ako teraz, s určitým váhaním okolo kupovania elektromobilov v Európe, možno sa dotácie vrátia.“ 

Zaujímavé je, že po zrušení dotácií v Nemecku viacerí výrobcovia ponúkli významné zľavy, pričom tie išli v niektorých prípadoch ďaleko za výšku zrušených dotácií. Otázkou pritom je, či si môžu výrobcovia elektromobilov takéto „zľavy“ dovoliť a doterajšie dotácie boli v podstate ich ziskom navyše alebo sa snažia minimálne zachovať dopyt, a to aj na úkor svojich marží. Odpoveď nemusí byť čierno-biela a môže závisieť od konkrétneho prípadu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW onedlho skoncuje s novými „eu-spaľovákmi“, Volvo končí s „dízlami“, Británia posunie zákaz spaľovákov
Nemci vylobovali výnimku pre spaľováky v rámci zákazu ich predaja v EÚ po roku 2035
Porsche predstavilo svoje prvé elektrické SUV – Macan. Známa je aj cena
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Vývoj nie je možné zastaviť. Tak ako nebolo možné zastaviť zrušenie parnej trakcie, tak isto nie je možné zastaviť ukončenie „spaľovákov“.
    V tejto chvíli ide iba o to, čo je menšie zlo, ktorá cesta je najoptimálnejšia. Pre automobilky, pre klímu, pre EÚ, pre ekonomiku…

    • Vývoj by nemal byť diktovaný politikmi ako je to v prípade zákazu spaľovacích motorov. Už výnimka týkajúca sa syntetických palív ukazuje, že EV nie je jediná cesta. EV klimatické zmeny nezastaví, spôsobí to, že automobil sa stane menej dostupným ako je dnes. Možno sa zbavíme závislosti od ropy, ale na úkor zničenia si ekonomiky, ktorá je závislá na automobilovom priemysle a staneme sa otrokmi Číny. Omnoho väčší prínos by malo ak by sa existujúce automobily EURO 0 – 4 vymenili za moderné ICE s EURO 6 a staré sa zošrotovali ako keď za cenu 2 nových ICE máme jedno nové EV.

      • Ale neterajte,, eú je najväčší exportér áut na svete a najväčšie trhy majú zákaz predaja spalovakov jasný.. Čím skorej na bev prejdú európski výrobcovia, tým lepšie pre nich aj pre životné prostredie v mestách .. a takisto je to aj o znížení energetickej závislosti od iných krajinách

      • Ja som niečo podobné v komentároch tohoto magazínu napísal už viackrát. Škoda, že takúto jednoduchú praktickú myšlienku nedostali zodpovední v Bruseli! …..

      • Vymena starsich spalovakov za novsie by bolo len oddialenie problemu a nie riesene a aj to len casti problemu, tej ekologickej a aj to neodsatocnej. Za prve planeta nema cas nez si ludia uvedomia ze spalovaky su ekozle a za druhe zasoby ropy niesu nekonecne, takze vymena za novsie spalovaky neriesi zavislost na rope a krajinach/zriadeniach ktore drzia jej zostatky. Musite sa divat co bude o 50 o 100r nie co bude najblizsich 10-20r. Svetova vymena ICE za BEV potrva 50-60r, takze nemozte s nou zacat ked uz ropa dojde. Bezni ludi nemyslia/neplanuju takto dopredu, ale vedci/vlady/politici by mali preto diktuju. Ludia ziju z mesiaca na mesiac v lepsom pripade planuju par rokov dopredu. Ruku na srdce vy planujete.strate sa co bude 50+ rokov?
        Ropu potrebujeme na mhoho inych veci a preto je nerozumne palit ju v autach ked dochadza. Nahradit ju ako palivo elektrinou je uz dnes realita a je to jednoduchsie ako nahradit ine produkty z ropy. Zvlast ked su tiie EV lepsie ako ICE.
        A ekonomika sa sa neznici, ved stale sa budu vyrabat auta len nie ICE ale EV a pravdepodobne este viac kedze s klesajucou cenou baterii sa budu vyrabat lacnejsie kedze su konstrukcne jednoduchsie. Treba vidiet dalej od nosa. 😉

        • Budúcnosť ICE nie je len o rope, ale hlavne o syntetických palivách, čoho dôkazom je výnimka zo strany EU. BEV klímu nezachránia, to by sa museli všetky IC vymeniť za BEV a to je nereálne, to musia uznať aj zarytí zástancovia EV. Každý deň posledných 5 rokov počúvam ako ceny batérií klesajú, objavujú sa prelomové technológie a realita je taká, že EV je čoraz menej dostupnejšie.
          EV má stále svoje obmedzenia (cena, hmotnosť, dojazd) a ťažko možno tvrdiť, že sú lepšie ako ICE. Realistickejší je celoplošný prechod všetkých ICE na syntetické palivá ako na EV. Na také množstvo batérií pre miliardy EV jednoducho nie je dostatok prírodných zdrojov. Netreba za každú cenu tvrdohlavo pretláčať EV, hlavne ak technológia batérií stále nie je na dostatočnej úrovni.

          • Ved EU ustretovo nieje proti synpalivam. Ja v pricipe tiez nie, hoci mi pridu ako nezmysel a preslapovanie na mieste. lebo za ele spotrebovanu na ich vyrpbu (aj vodika) mozu BEV rovno jazdit. A kto si ich okrem majitelov luxusnych aut dokaze zaplatit?
            O lepsich bateriach sa rozpravalo, ale postupne uz idu do masovej vyroby. A rozprava sa uz o dalsich prevratnych ktore hadam o 50 rokov mozno poskytnu energiu od vyroby na celu zivotnost auta takze EV nebude treba vobec nabijat, len jazdit.
            No ja verim ze raz niekto pride s niecim uplne prevratnym ako napr. teleport a cele auta/premietnovadla stratia zmysel. 🙂

          • NOEV, mám námietku! Ropa, ktorú ťažíme, je nosičom energie, ktorú motorom meníme na pohyb vozidiel. Syntetické palivo sa nedá ťažiť ako ropa! Ak ho musíme „stvoriť“ pomocou energie, tak tú energiu účinnejšie využijeme na priamu výrobu elektriny a nabitie akumulátora auta!!! A aj spaľovanie syntetického paliva bude mať účinnosť pod 50%! Nie je to teda lepšie, ako výroba elektriny. Nič na tomto svete nie je „ZERO EMISSION“ ! 🙂 BEV z lepšími ľahšími a lacnejšími batériami raz budú najlepším riešením ….

  2. Som veľký fanúšik príchodu BEV! Myslím si pri tom, že ich príchod by nemal byť sprevádzaný ideologickým, ekologickým a ekonomickým „násilím“! 🙂

  3. BEV ešte majú mnoho nevýhod oproti ICE (áno majú aj výhody). Takže keď na nás nepoužijú „násilie“ tak sa ich mnohí nevzdajú. Vzdali by ste sa dobrovoľne napr. igelitiek v obchodoch keby ich nezakázali zadarmo rozdávať? A už idú zakázať aj plastové sáčky na zeleninu a pečivo. Obchody síce ponúkajú viacrázové sáčky, ale nevidel som nikoho ich používať. Pohodlnejšie je vziať si jednorázový. A preto musí prísť ten „ideologický“ tlak – aj pri BEV. Lebo takí sme. Myslíme hlavne na seba a na teraz. Umenie je však správne odhadnúť silu tohto tlaku.

Pridajte komentár