Na Slovensku a tiež vo svete sa opäť oživila téma, ktorá sa zjednodušene a nie úplne presne označuje aj ako „zákaz predaja spaľovacích áut„. A na túto tému, z ktorej nepriamo vyplývajú aj názory ohľadom elektromobility, urobila RTVS anketu medzi politickými stranami. Čo si o tomto zákaze myslia strany kandidujúce v parlamentných voľbách 2023, ktoré zodpovedali súvisiacu otázku?
Legislatíva, na základe ktorej bude možné po roku 2035 s výnimkami predávať v rámci EÚ len automobily s nulovými lokálnymi emisiami, bola schválená v marci. Táto téma prezentovaná tiež ako „zákaz spaľovacích áut“ sa pritom stala aj predmetom predvolebnej kampane na Slovensku.
Stanovisko automobilového zväzu
Mnohé verejné názory ohľadom „zákazu“ sú v rozpore s realitou, ako aj stanoviskom Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), ktorý tiež zastupuje výrobcov áut, vrátane tých, ktorí majú na Slovensku továrne. Prezident tohto zväzu, Alexander Matušek, pritom napr. na júnovej konferencii TA3 Podnikanie a priemysel uviedol k tejto téme nasledovné, píše Asociácia priemyselných zväzov a dopravy.
Matušek povedal, že aj keď sa na Slovensku stále diskutuje o podpore spaľovacích motorov, „naše automobilky idú jasne cestou bezemisných pohonov“. A dodal, že výrobu spaľovacích motorov plánujú ukončiť skôr ako v roku 2035, napr. už okolo roku 2033.
Šéf ZAP SR pritom vyzval, aby sme sa prispôsobili trendom smerujúcim k udržateľnosti a elektromobilite. „Všetci okolo nás to robia a budeme musieť aj my. My tie trendy buď akceptujeme a povieme si áno, toto je tá cesta alebo sa budeme vzpierať a potom sa budeme veľmi čudovať, že sme zase niekde zaostali,“ povedal Matušek.
A dodal, že si treba položiť otázku, či budeme ignorovať realitu, ktorá nastala. Podľa neho je pritom „módou hľadať hlasy na záchrane spaľovákov“, „spaľováky však nikto nezachráni“.
Stanoviská vybraných politických strán
SaS je proti zákazu spaľovacích motorov. „Najrýchlejší vývoj a presadenie elektromobility na trhu“ má priniesť „prirodzená súťaž s ostatnými druhmi pohonu“. Rozvoj elektromobility však treba podľa strany podporovať, „aby si ju napokon ľudia zvolili sami,“ píše RTVS na základe slov Mariána Viskupiča.
Martin Hojsík z PS ohľadom „zákazu predaja spaľovacích motorov“ podľa RTVS uvádza, že „legislatíva sa týka iba predaja nových vozidiel, nie ojazdených a v skutočnosti ani nejde o zákaz“, keďže za poplatky má byť možné predávať vozidlá s lokálnymi emisiami. Zelenú transformáciu pritom strana vníma ako príležitosť pre Slovensko.
Ako príležitosť pre našu krajinu to vidí aj strana Demokrati. Tá pritom uvádza, že SR je zatiaľ závislá od automobilového priemyslu s podľa RTVS dodáva, že „aj tento segment prechádza na výrobu elektromobilov, ktoré následne budú cenovo dostupné.“
Do tretice vníma prechod na elektromobily ako príležitosť aj strana Hlas-SD, aj keď tá priamo nekomentovala „zákaz predaja spaľovacích áut“. Strana však na margo elektromobility uviedla: „Slovensko musí tento trend zachytiť a premeniť ho na príležitosť naštartovať hospodársky rast, postavený na omnoho rýchlejšom raste pridanej hodnoty ako doteraz.“
K „zákazu“ sa priamo nevyjadrila ani strana SNS. Jej odpovede však naznačujú, že je zrejme proti. Uvádza pritom, že Slovensko nie je pripravené na elektromobilitu, napr. z hľadiska elektrickej siete. KDH je zas jasne proti „zákazu“ a označuje ho za „hospodársku sabotáž Slovenska“. Namiesto toho navrhuje „podporu investícií do nových technológií a vývoja alternatívnych palív“.
A proti je aj Sme Rodina. Ako dôvod uvádza, že veľa ľudí si nemôže elektromobil dovoliť. A dodáva, že „si nevie predstaviť, ako by to fungovalo v praxi“.
Toto boli v skratke názory politických strán, ktoré si na úvod svojho článku k ankete vybrala RTVS (zrejme na základe volebného potenciálu). Kompletné odpovede všetkých strán, ktoré boli ochotné zodpovedať otázky RTVS nielen ohľadom „zákazu“, nájdete v článku slovenského verejnoprávneho média.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
SEVA vyzýva politikov a iných, aby elektromobilitu nezneužívali ako nástroj populizmu
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
VW onedlho skoncuje s novými „eu-spaľovákmi“, Volvo končí s „dízlami“, Británia posunie zákaz spaľovákov
ODBER NOVINIEK
9 komentárov
V tomto prípade by sme sa skôr mali pýtať UI, čo si myslí o zákaze predaja spaľovákov, a nie politikov, a to ešte pred voľbami! ….
to, ze sme rodina „si nevie predstaviť, ako by to fungovalo v praxi“ neznamena nic ine, len to, ze „myslenie“ tejto pseudostrany a jej polodementnych privrzencov nevynimajuc, je limitovane ich predstavivostou… to este ale nastastie ani zdaleka neznamena, ze to nejde zrealizovat… ako „tradicne automobilky“ sa desatrocia tvarili, ze to inac nejde, az im to Elon vo velkom style ukazal ze to ide… jaaaaj, lebo mu zabudli povedat, ze to nejde asi… kludne nech vsetci nechapavi skrachuju a idu vyberat kontajnery…
Milý náš nekompromisný kolega! Pozri si prejavy a diskusné príspevky spravidla opozičných politikov, ako vedia nájsť na všetko rýchle, razantné a excelentné riešenia, a to všetko až do chvíle, keď sa dostanú k moci. Naraz sa ukáže, že nemajú toľko dôvtipu a síl, pribudnú objektívne príčiny a zlí ľudia, ktorí ich nechápu, bránia im v postupe vpred ap. A tak zase ide všetko po starom, niekedy aj horšie, a „nová“ opozícia napína plachty a poukazuje, ako noví vládny politici sklamali a klamu, a sú neschopní a, a, a …..
P.S. Keby sme boli všetci nadaní, schopní, pracovití, poctiví a, a, a …… , tak už by sme to neboli my „z mäsa a kostí“, boli by to možno anjeli vysoko na nebi! 🙂 Skús to vziať na vedomie ….
a co si chcel vlastne povedat?
Že je jednému ľahké povedať čo a ako treba urobiť , ale potom, keď mu to dajú zrealizovať, ukáže sa, že na to nemá, alebo ho ostatný v jeho snahe nepodporia! …….
Smiešne…
30 rokov po páde strašného socializmu a zase odpovedá strana 🙂 a nadôvažok rôzne frakcie jedného spektra
zákazom dosiahnete presný opak… akýže to máte vlastne cieľ? spraviťiť elektromobily dostupnejšími 🙂
nepoučiteľný…
Nezákazový zákaz je len formalita, všetky relevantné automobilky už pred zákazom-nezákazom vyhlásili, že k 2030 alebo 2033 či 2035 už nebudú v Európe ponúkať spaľováky. Museli to urobiť, inak by ich trhová hodnota spadla k nule, lebo k 2035 už nikto nebude chcieť drahé a neefektívne spaľováky a oni by skrachovali.
To je vlastne jedno či bude alebo nebude zákaz spalovakov. Už na pôde EÚ čínsky valec ktorý pomaly ale isto valcuje všetky automobilky. A či budú alebo nebudú spalovaky je už v podstate jedno. Tak či tak tu zachvilu budú diktovať oni čo budeme kupovať….a to je presne elektrický pohon lebo v tomto sú doma. Radšej by sme sa mali zaoberat otázkou kde zozenieme toľko elektriny.
Saudská Arábia (a väčšina krajín bohatých na ropu pod vplyvom hegemóna) sa tým netrápi.
Pália ropu priamo z diery a vyrábajú z nej elektriku pre celú krajinu.
Ropa totiž horí lepšie ako uhlie, nepotrebuješ vynášať ani popol. keby náhodou nehorela dobre, zobereš trochu zemného plynu, čo ju tlačí z tej diery na povrch…
Kdežto pri elektrike môže táto priamo vyvierať pri baterke, preto tí Číňani to takto idú robiť…
Také je to jedno-duché 🙂