Ford, Volvo a ďalší žiadajú EÚ, aby zakázala predaj spaľovacích áut od roku 2035

5

Automobilky Ford a Volvo sa pripojili k signatárom výzvy COP26 RouteZero (26 spoločností z rôznych oblastí, vrátane Greenway zo SR), v rámci ktorej od EÚ a vlád jej členských krajín žiadajú, aby bol schválený návrh Európskej komisie, ktorý by umožňoval predávať len (nové) autá s nulovými emisiami, a to od roku 2035. Už budúci mesiac pritom o tomto návrhu budú rozhodovať Európsky parlament a vlády členských krajín EÚ.

Nedávno sme písali, že Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu podporil návrh Európskej komisie, aby bolo od roku 2035 možné v rámci EÚ predávať len nové automobily s nulovými emisiami, čo by znamenalo zákaz predaja nielen čisto spaľovacích, ale aj hybridných a plug-in hybridných vozidiel.

To je podľa výboru dôležité preto, aby bolo možné naplniť ciele uhlíkovej neutrality Európskej únie do roku 2050. Len osobné automobily sú pritom zodpovedné za 13 % zo všetkých emisií CO2 a sú tiež „najväčším zdrojom znečistenia oxidom dusičitým, ktorý podľa odhadov Európskej environmentálnej agentúry spôsobuje v Európe každoročne viac ako 40 000 predčasných úmrtí“, uvádza organizácia Transport and Environment (T&E).

Spomínaná výzva obsahuje tiež návrh, aby sa stanovili povinné ciele v oblasti nabíjacej infraštruktúry. Ford pritom uvádza, že aby mohol dodržať svoj záväzok ohľadom 100-% výroby vozidiel s nulovými emisiami do roku 2035, je potrebné „stanoviť aj povinné národné ciele pre bezproblémovú nabíjaciu infraštruktúru, ktorá bude zodpovedať rastúcemu dopytu po elektromobiloch“.

Volvo zas uvádza, že sa chce stať čisto elektrickou automobilkou do roku 2030 a podporuje ukončenie predaja vozidiel na fosílne palivá v Európe do roku 2035, aby sme sa mohli vyhnúť najhorším dôsledkom globálneho otepľovania“.

Signatári výzvy očakávajú od stanovenia dátumu ukončenia predaja spaľovacích áut naštartovanie systémovej  transformácie európskeho automobilového priemyslu. Spaľováky pritom tiež stoja za cca tretinou všetkej  dovážanej ropy do Európy, takže ich obmedzením by sa tiež značne znížila závislosť EÚ od krajín mimo starého kontinentu.

Signatári výzvy

Na záver uvádzame spoločnosti, ktoré stoja za spomínanou výzvou. A to Allego, An Post, Arrival, AVERE, Ball, ChargePoint, Currys, Danfoss, EDP, EVBox, FastNed, Ford, Greenway, Grundfos, Iberdrola, LeasePlan, Li-Cycle, Novo Nordisk, Sanofi, SAP Labs in France, Solar Group, Tesco, Uber, Unilever, Vattenfall, Volvo Cars, Vulcan a Zurich.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
6 automobiliek sa spoločne zaviazalo, že postupne ukončí výrobu spaľovacích áut
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Požiadavky na zakázanie predaja áut so spaľovacími motormi treba triezvo zvažovať! Okrem áut máme veľa iných zdrojov so spaľovaním uhlíkových palív ako sú lietadlá, lode, elektrárne a teplárne, ktoré tiež treba podľa možností postupne redukovať ….

  2. a co keby sa uz zacala pisat pravda o elektromobiloch:
    …idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dojezd-vw-volkswagen-golf-e-golf-soud.A220518_113703_automoto_fdv…

    • Až dokážu vyrobiť tie ich elektro trápnosti lacnejšie ako spaľováky a likvidovať ekologickejšie nech žiadajú inak je to len tliachanie. 80% obyčajných ľudí na to mať nebude.

  3. Oni to nerobia z eko dôvodov ale z peňažných dôvodov nechcú investovať do niečoho čo sa im nevráti . A pokiaľ EU nezakáže spaľovacie motory tak si ľudia elektromobily kupovať nebudú. Problém takéhoto zákazu je že to nemôžu urobiť pokiaľ im ostalo aspoň trocha zdravého rozumu. V EU nieje dostatok el.energie na nabíjanie toľko áut a neverím že v roku 35 bude.

    • Práveže čítaj medzi riadkami… Ak príjmu zákaz, vyriešia veľa veci o ktorých sa bavia:

      -bude nižšia nehodovosť a úmrtí na cestách (pretože málo ľudí si bude môcť dovoliť elektro)
      -podporí sa mikromobilita typu kolobežky, bicykle
      -zníži sa hluk a šum z dopravy
      -lokálne sa znížia emisie (najviac v mestách)
      -podporí sa hromadná doprava
      -bude konečne kde parkovať
      a iné

      A však toto je len pekný sen, ktorý pravdepodobne skončí inak, ako si myslia tie hlavičky v EU parlamente… Bude veľa nezamestnaných, pretože elektrické auto je jednoduchšie na výrobu – zruší sa veľa dodávateľský podnikov čo vyrábali hocijaké súčasti do motorov a prevodoviek…
      Budú môcť kontrolovať a obmedzovať pohyb občana (elektrické auto neprejde 1300km ako dnešné LPG Dacie a nebude možné všade postaviť rýchlu nabíjačku, ako napr. benzínovú pumpu)… atď. atď….. Čiže, teším sa na budúcnosť… aby to neskončilo, ako v tom scifi filme „In Time“ (2011)…

Pridajte komentár