Prieskum medzi obyvateľmi 15 veľkých európskych miest ohľadom podpory zákazu predaja benzínových a naftových automobilov po roku 2030 priniesol zaujímavé výsledky. Väčšina z respondentov bola totiž za, aj keď výsledky sa v rámci miest líšili.
Nezisková organizácia Transport & Environment (T&E) prostredníctvom spoločnosti YouGov uskutočnila prieskum, ktorého cieľom bolo zistiť, aký názor majú obyvatelia 15 veľkých európskych miest na zákaz predaja spaľovacích automobilov po roku 2030.
Tohto prieskumu, ktorý sa uskutočnil od 3. do 22. marca 2021, sa zúčastnilo 10 050 dospelých respondentov z metropolitných oblastí okolo Londýna, Birminghamu, Madridu, Barcelony, Milána, Ríma, Hamburgu, Berlína, Paríža, Lyonu, Bruselu, Antverp, Varšavy, Krakova a Budapešti.
Takmer 2/3 podporujú zákaz
Spomínaný zákaz pritom podporuje 63 % respondentov, proti bolo 29 % a zvyšných 8 % nezaujalo v tejto veci stanovisko. Zákaz predaja benzínových a naftových áut získal najmenšiu podporu v Antverpách a Berlíne (51 %). Naopak najväčšia podpora pochádzala z Ríma, upozorňuje na základe analýzy Reuters.
„Ľudia z miest sú najviac vystavení toxickým úrovniam znečistenia ovzdušia a nechcú, aby sa vozidlá so spaľovacími motormi predávali dlhšie, ako je nevyhnutné,“ hovorí Julia Poliscanova z T&E.
A dodáva: „Politici by mali počúvať ľudí, ktorí hovoria, že sú pripravení na úplný prechod na vozidlá s nulovými emisiami, a to už v roku 2030. Toto leto by mala Európska komisia navrhnúť dátum ukončenia predaja automobilov so spaľovacími motormi pre celú EÚ.“
Tento dátum by teoreticky mohol padnúť už v júni, kedy Európska komisia navrhne sprísnenie cieľov týkajúcich sa emisií CO2 v automobilovom priemysle v rámci EÚ.
Iniciatíva za zákaz spaľovákov
9 štátov (Dánsko, Holandsko, Rakúsko, Belgicko, Grécko, Írsko, Litva, Luxembursko a Malta) pritom v rámci spoločnej iniciatívy už Európskej Únii zaslalo žiadosť, aby stanovila jednotný dátum pre zákaz predaja nových spaľovacích automobilov na území EÚ. Podľa nich totiž iba tak bude možné naplniť klimatické ciele pre rok 2050.
Zdroj titulnej fotografie: Ruben de Rijcke (CC BY-SA 3.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Návrh Euro 7 vraj zakazuje spaľovacie autá. Podpredseda EK ho obhajuje
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
Ford sa v rámci Európy pretransformuje na čisto elektrickú značku
Volvo uprednostňuje zákaz spaľovacích áut pred dotovaním elektromobilov
14 komentárov
Väčšina obyvateľov veľký miest v Európe nevytiahla nohy z mesta. Na prechádzku v miestnom parku auto nepotrebujete. Na dochádzanie do práce v rámci mesta auto nepotrebujete
Na cez cez cestovku objednanú dovolenku letecky auto nepotrebujete. A iný svet nepoznajú!
Teplé čerstvé a lacné pečivo chcú mať v obchode hneď ráno! Ale ako sa tam dostane už neriešia.
No schválne: Aká by bola ich redakcia keby im 112-ka oznámila že sanitka príde až za hodinu lebo sa nabíja?
Si zabil… ale pravda. Tiež som zvedavý, či takú odpoveď dostanem, ak si zavolám sanitku…
neskutocne hlupa otazka s tou sanitkou. Predpoklada totiz existenciu len jedinej sanitky. To je to iste, ako keby 112-ka oznamila, ze sanitka pride az o hodinu, lebo prave ide k inemu pacientovi 😀
A takych prikladov by sa naslo aj viac. Len panko si asi potreboval trosku kopnut do elektromobility a za kazdu cenu hlada nezmyselne priklady jej „nepouzitelnosti“, a pritom sa sam strapnuje a ukazuje do sveta svoju hlupost. Esteze internet je anonymny 🙂
Nielen teoreticky, ale aj prakticky sa môže stať, že bude treba výjazd nenabitej sanitky ihneď po jej návrate, a iná ihneď tiež nebude k dispozícii. Záchranári majú určite záložné plány, nap. výjazd zo susednej stanice, aj keď prídu o pár dôležitých minút neskôr ……
Nebojte sa, dnes narvete do dodávky 200kWh batériu, o desať rokov to bude 400kWh a o dvadsať rokov to bude asi 800kWh.
Podľa môjho názoru, sanitky sú momentálne jedným z mála ideálnych kandidátov na plugin hybrid. Máte tam aj tak povinne baterku pre zdravotnícke vybavenie, ktorá sa na stanici dobíja z 230V. Túto existujúcu infraštruktúru nemusíte budovať a použijete rovno pre plugin hybrid.
Zároveň jazdíte tak, že permanentne zrýchľujete a brzdíte. Ideálne pre rekuperáciu. Benefitom je aj jemný efektívny rozbeh na ľade a snehu s elektromotorom. Tak isto v rizikových situáciách pružnosť rozbehu oproti ICE.
Nevýhodou je cena. Sanitky sú spotrebný tovar.
Dnes už je cena elektromobilov pri zohľadnení nákladov na spotrebu a údržbu výhodnejšia ako u spaľovákov.
Veď aj to je jeden z cieľov elektomobilov. Príchod BEV by mal byť vecou techniky, ekonomiky a rozumu, a nie hystérie spojenej s ukážkami starých dymiacich komínov a výfukov, a „smelých“ termínov ukončenia ich výroby!
Obrázky dymiacich výfukov a negatívne články o spaľovákoch vytvárajú vo verejnosti o nich horší obraz, ako by mal byť. Z toho rezultujú aj výsledky prieskumov. Podobné je to teraz s vakcínami a politickými prieskumami.
Ak sa zastaví výroba spaľovákov, tak to budú EURO 6, nie tie staršie a staré dymiace! Tie do vyradenia zostanú!
Nástup BEV by mal byť vecou techniky, ekonomiky a rozumu, a nie hystérie !
„Ak sa zastaví výroba spaľovákov, tak to budú EURO 6, nie tie staršie a staré dymiace!“
O 10 rokov už tie dnes staré budú z časti zošrotované a ktoré nie, môžu byť stiahnuté šrotovným. Horšie je, keď značná časť tých starých sa zo Západnej Európy presúva na východ a do Afriky, kde sa im odmontujú katalyzátory (na predaj cenných prvkov späť do Európy) a autá jazdia ďalej bez katalyzátorov (samozrejme nelegálne) a škodia globálnej klíme násobne viac ešte dlhé roky.
Okrem toho, zastavenie výroby spaľovákov EURO 6 môže paradoxne predĺžiť používanie tých starých dymiacich aj u nás v EU !!! Preto znova opakujem:
Nástup BEV by mal byť vecou techniky, ekonomiky a rozumu, a nie hystérie !
Brzdenie BEV je vecou techniky, ekonomiky a rozumu.
Organizované automotíve korporáciami.
Technika – BEV nekazí sa a dlho vydrží.
Ekonomika – BEV nekazí sa a dlho vydrží.
Rozumu – BEV nekazí sa a dlho vydrží.
A preto to budú blokovať, pokiaľ to pôjde. V Číne sa komunistická strana nepiplala a vydala príkaz o povinnom podiele BEV na výrobe, navyše postupne sa zvyšujúcom. Dôvody mali dva, znížiť závislosť na dovážanej rope a zlepšiť kvalitu vzduchu v mestách. A čuduj sa svete, žiadna západná automobilka tam nemá problém vyrábať lacné BEV. Zato u nás to je luxusný tovar. To je názorný príklad, ako nezdravo narástla sila lobistov a korporácií.
A ľudom v mestách to docvaklo, hlavne vďaka korone. V mestách môžeme mať podstatne čistejší vzduch!
Pán kolega IK, tie 3 „sudičky“ nie sú v praxi len tak čierno-biele, a musia bežať cez prekážky! Majú to ťažkééé !!!
Máte pravdu Peter, nič nie je čiernobiele.
Ale kedysi EU dokázala strategicky úspešne nastavovať pravidlá. Uvediem príklad GSM siete. Bol to taký úspech, že sa stal fakticky svetový štandard. Pre upadajúcu EU to už nie je možné. Dnes štandardy a pravidlá nastavuje Čína. A vedenie elít USA a EU je tak extrémne nekompetentné, že sa nevedia spojiť a odpovedať lepším riadením spoločnosti, školstvom a výskumom, aby dokázali odolať čínskej konkurencii. Jediné čo dokážu je štekať spoza plota na Čínu a Rusko. Dnes si už „elitní“ nevzdelanci nemôžu dovoliť priamu konfrontáciu. Klesli sme tak hlboko, že naši vojaci by v prípade konfliktu bojovali nahí. Lebo aj tie mundúry sú made in China…
Krásne sa to ukázalo na korone, že operatívne nevieme v USA a EU ani zorganizovať výrobu FFP2!
La Dolce Vita je pre Európu iba spomienka na krásny film…
Veru tak pán kolega! Takto to vidím aj ja! Tí hore sa za naše peniaze majú ako prasatá v žite, a starajú sa sami o seba a kadekoho vo svete, len nie o nás, v prospech ktorým majú slúžiť ……