Zákaz predaja nových spaľovacích automobilov je veľká téma, pričom každá krajina má na to rôzny názor či prístup. Ten sa môže dokonca líšiť aj v rámci samotného štátu, čoho dôkazom je Belgicko. Výnimočne ambiciózna v tomto smere je totiž jeho časť – Flámsko. A to nielen ohľadom nových spaľovacích áut ako je zvykom.
Ako už vieme, Európska komisia navrhuje, aby sa od roku 2035 mohli v rámci trhu s novými vozidlami predávať už len automobily s nulovými emisiami. To by v podstate znamenalo, že by boli zakázané nielen spaľovacie, ale aj hybridné automobily, vrátane plug-in hybridov.
Mnohé krajiny, a to nielen európske, už oznámili plány ohľadom ešte skoršieho zákazu predaja dieselových a benzínových áut, pretože si uvedomujú obrovské zdravotné riziká znečisteného vzduchu najmä v rámci väčších miest a náročnosť plnenia plánov uhlíkovej neutrality, ak nedôjde k eliminácii emisií z dopravy. Tlaky na zabezpečenie uhlíkovej neutrality sa pritom stupňujú v snahe udržať otepľovanie Zeme v potrebných medziach.
Pridáva sa aj Flámsko
No a aktuálne sa k ním chce pridať Belgicko, resp. presnejšie jeho časť, a to región Flámsko, ktorý podľa Wikipedie zaberá 44 % krajiny a v ktorom žije takmer 58 % obyvateľstva (vyše 6 mil.). Electrek na základe článku portálu La Voix du Nord totiž informuje, že flámska vláda sa má pripravovať na zavedenie legislatívy, ktorá umožní zakázať predaj iných ako elektrických áut .
To znamená, že by mali byť zakázané nielen spaľováky, ale aj hybridy. A to už v roku 2027. Tento zákaz sa má vzťahovať na predaj nových automobilov, pričom v roku 2030 by sa mal rozšíriť aj na trh s ojazdenými vozidlami, čo rozhodne nie je štandardom v prípade plánovaných zákazov vo svete.
Samozrejme nejde o hotovú vec, ale len o návrh zákona, ktorý má byť predložený v tomto období. Ten by pritom nadväzoval na už prijatú legislatívu, ktorá má motivovať firmy k prechodu na elektrifikované automobilové flotily. Flámsko totiž zrušilo daňové odpočty na firemné spaľovacie autá, čo ich predražuje o vyše 25 %.
V očakávaní skorej cenovej parity
Flámska ministerka pre mobilitu Lydia Peeters sa ohľadom návrhu o zákaze iných ako elektrických áut odvoláva aj na štúdie, podľa ktorých by sa mali súčasné cenové rozdiely medzi elektromobilmi a spaľovákmi v najbližších rokoch výrazne znížiť, pričom v roku 2026 by malo dôjsť k cenovej parite. A medzičasom sa má trh s jazdenými vozidlami naplniť množstvom elektrických áut, aby bolo možné zakázať predaj spaľovákov a hybridov aj na trhu s „jazdenkami“.
Nuž, ide o veľmi ambiciózny plán. Sme pritom veľmi zvedaví, či sa nájde vo Flámsku dostatok vôle na jeho legislatívne schválenie. Každopádne sa zdá, že už nie je na čo čakať a práve takéto iniciatívy by mohli inšpirovať aj ďalších, čím by sa mohla spustiť potrebná reťazová reakcia. Otázne však je, kedy budú trh, motoristi a potrebná infraštruktúra pripravené v rámci jednotlivých krajín na masový prechod k elektromobilite.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Väčšina obyvateľov veľkých európskych miest podporuje zákaz spaľovákov, vyplýva z prieskumu
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
Volvo uprednostňuje zákaz spaľovacích áut pred dotovaním elektromobilov