„Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom“ od roku 2035 bol schválený Európskym parlamentom

9

Včera bol uskutočnený významný krok k zabezpečeniu európskej cestnej dopravy s nulovými emisiami v rámci osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Európsky parlament totiž schválil návrh, ktorý v podstate od roku 2035 zakazuje v EÚ predaje nových vozidiel so spaľovacími motormi, vrátane full hybridov a plug-in hybridov.

Eliminovanie emisií z cestnej dopravy je jedným z kľúčov k uhlíkovej neutralite, ktorú chce nielen Európska únia dosiahnuť do roku 2050. Veď cestná doprava má byť v rámci EÚ zodpovedná za štvrtinu všetkých emisií CO2. Len osobné autá, ktoré sú hlavnou príčinou „zamorených“ miest, kde sa CO2, ale aj ďalšie emisie len veľmi ťažko odvetrávajú, pritom stoja za 13 % všetkých emisií CO2 v EÚ.

Návrh prešiel parlamentom

Včera došlo k významnému podporeniu snáh ohľadom dosiahnutia uhlíkovej neutrality EÚ do roku 2050. Európsky parlament (EP) totiž schválil legislatívny návrh na revíziu emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, ktorý predložila Európska komisia (EK) v júli minulého roku.

Tento návrh je súčasťou balíka Fit for 55 a jeho cieľom je zníženie emisií z nových osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel o 100 % v rámci celého vozového parku EÚ. A to do roku 2035. V rámci návrhu sa pritom tiež uvádza:

„Cieľom návrhu je prispieť k plneniu cieľov EÚ v oblasti klímy na roky 2030 a 2050, priniesť občanom výhody prostredníctvom širšieho zavádzania vozidiel s nulovými emisiami (lepšia kvalita ovzdušia, úspory energie a nižšie náklady na vlastníctvo vozidla), ako aj stimulovať inovácie v oblasti technológií s nulovými emisiami.“

Z návrhu pritom vyplýva, že od roku 2035 bude možné v rámci EÚ predávať už len osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá s nulovými lokálnymi emisiami CO2. Teda napríklad elektromobily s batériovým pohonom či palivovými článkami na vodík. Takže to v podstate znamenázákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi, vrátane full hybridov či plug-in hybridov.

Treba tiež povedať, že opatrenie sa týka len nových vozidiel, pričom sa počíta, že v období medzi rokmi 2035 a 2050 by mali z ciest prirodzene zmiznúť vozidlá produkujúce lokálne emisie CO2.

„Ambiciózna revízia noriem CO2 je kľúčovým prvkom na dosiahnutie našich cieľov v oblasti klímy. Týmito normami vytvárame prehľadnosť pre automobilový priemysel a stimulujeme inovácie a investície pre výrobcov automobilov. Okrem toho sa nákup a jazdenie na vozidlách s nulovými emisiami stáva pre spotrebiteľov lacnejším. Som rád, že Európsky parlament podporil ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a podporil 100 % cieľ do roku 2035, ktorý má zásadný význam pre dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050,“ uviedol na margo schváleného návrhu poslanec EP Jan Huitema, ktorý je oficiálnym spravodajcom ohľadom tejto témy.

Čo bude nasledovať?

Po spomínanom schválení budú nasledovať rokovania s členskými štátmi EÚ, súvisiace so zákonom o predaji vozidiel s nulovými emisiami od roku 2035. No a samozrejme máme pred sebou aj plnenie cieľov v oblasti znižovania emisií vozidiel pre roky 2025 a 2030. V porovnaní s rokom 2021 musia priemerné emisie CO2  vozového parku EÚ do roku 2025 klesnúť o 20 % a do roku 2030 o 55 % (pre ľahké úžitkové vozidlá, napr. dodávky, platí cieľ 50 %).

Zdroj: Európsky parlament

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákaz predaja nových spaľovacích áut zatiaľ plánuje 27 krajín
6 automobiliek sa spoločne zaviazalo, že postupne ukončí výrobu spaľovacích áut
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Vlastním dlhodobo elektromobil – páči sa mi to a spaľovací motor by som už nechcela. Z toho, čo som čítala: Osobná doprava v EÚ tvorí 10% všetkých emisii CO2 čo vyprodukuje EÚ. Celosvetovo koľko to je percent emisií, čo vyprodukujú autá v EÚ netuším. Pýtam sa preto, lebo iba v EÚ sa položia spaľovacie motory do kytek a celosvetovo klesne produkcia CO2 týmto krokom asi iba o jednotky percent. Zvyšné emisie v EÚ pochádzajú z iných odvetví. Zavádzajú sa reálne aj v ostatných odvetviach takéto kvóty? Mne to príde, akoby osobná preprava bola najväčší nepriateľ planéty a o ostatných odvetviach je v komerčných médiách ticho. Pýtam sa teda niekoho fundovaného: Keď sa celosvetovo znížia emisie o osobnú dopravu v EÚ, aký to bude mať celosvetovo dopad? Čo nastane v prírode? Ja nespochybňujem význam elektromobilov – to že v meste je čistý vzduch, tichšie prostredie, jednoduché ovládanie… Média ale o tomto nehovoria, hovoria primárne o tom ako autá robia najväčšiu škodu planéte a masívne produkujú skleníkové plyny. Ak by všetky eko-kampane boli typu: vyčistime si vzduch v mestách, nežime v smrade, hluku v rakovinotvorných látkach a zároveň CO2 neutralizujme (konkrétnymi krokmi) ostatné odvevia produkujúce CO2…atď. Viete takto mi to pripadá iba ako megaEKObiznis za cieľom zisku. Áno, spaľovacie autá produkujú ďalšie splodiny, ale o tom nikto nehovorí. Hovorí sa iba o skleníkových plynoch a o tom ako to spasí CO2 neutrálna osobná doprava v EÚ. Budem rada ak mi to niekto vyvráti. Ďakujem za odpoveď a kľudne aj v článku páni redaktori.

    • Marta má pravdu a správne otázky! Bez toho, aby prijaté opatrenia v EU prijal aj ostatný svet, bude účinnosť len lokálna a malá. To pritom platí aj pre námornú a leteckú dopravu, spaľovacie elektrárne a ostatných spaľovačov a znečisťovateľov ….

      Cesta k vytúženej čistote bude dlhá a zložitá!

    • Vážená pani Marta!
      Netreba vám nič vyvracať, máte totižto pravdu. Ale s tými ostatnými odvetviami je vážny problém.
      A ten problém sa nazýva financie.
      Napríklad výroba ocele – rádovo desiatky % z celkovej produkcie CO2 na svete.
      Je teoreticky možná náhradná technológia – redukcia oxidov železa na oceľ nie pomocou koksu (čo je vlastne čistý uhlík) – za vzniku CO2 ale pomocou vodíka – za vzniku nulovej emisie CO2. Ale tie neskutočné náklady na vývoj tejto technológie – proste nereálne riešenie. Nikto do toho nejde – nemá dôvod.
      Jedine že by bola klasická výroba ocele zaťažená obrovskou emisnou daňou. Potom by sa oceliarske koncerny začali obzerať po niečom inom.
      Alebo stavebný priemysel – výroba cementu, pálených tehál, vápna, atď. Všetko sa to „prepaľuje“ pomocou fosílnych palív. Neskutočné emisie. Taktiež rádovo desiatky % z celkovej produkcie CO2. Náhradná bezemisná technológia výroby v tomto prípade známa zatiaľ nie je. Bohužiaľ.
      A tak, milá Marta…

    • Každá krajina EÚ má znižovať celkovú produkciu sklenníkových plynov, takže sa rieši nielen doprava (kde je to najjednoduchšie, pretože už existuje alternatíva – batériové vozidlá), ale aj energetika a napr. na Slovensku aktuálne hutníctvo – pripravuje sa prechod vysokých pecí VSŽ na elektrinu. Európa nie je celý svet, ale ako vyspelá časť sveta by mala byť príkladom. Prechod na bezemisnú ekonomiku je aj príležitosťou stať sa lídrom v nových technológiách, ktoré bude neskôr možné vyvážať. A bude možné do bezemisnej ekonomiky zakazovať dovoz produktov, ktoré nebudú vyrábané bezemisne a chrániť tak domácich výrobcov, ktorí do zavádzania bezemisných technológií investujú miliardy.

Pridajte komentár