Mnoho veľkých spoločností v otvorenom liste adresovanom vysokým predstaviteľom Európskej únie vyzvalo k prijatiu legislatívy, ktorá by dovoľovala nákup nových firemných vozidiel len s lokálnymi nulovými emisiami CO2. To by de facto znamenalo zákaz spaľovacích a hybridných áut vo firemnom sektore skôr ako dôjde k plošnému zákazu tohto druhu vozidiel v rámci EÚ. Združenie spoločností pritom argumentuje viacerými benefitmi pre firemné flotily, súkromných motoristov a klimatické politiky v Európe.
Len pred niekoľkými dňami Európsky parlament schválil návrh, na základe ktorého sa budú môcť v EÚ od roku 2035 predávať nové automobily len s nulovými lokálnymi emisiami CO2. Tzn. batériové elektromobily či vodíkové vozidlá. Nové spaľovacie či hybridné autá si tak po roku 2035 pravdepodobne už nekúpime, až na pár výnimiek.
A aktuálne združenie 29 spoločností + ďalších cca 100 z iného združenia Climate Group EV100 presadzuje, aby sa podobné nariadenie vzťahovalo na firemné vozové parky o 5 rokov skôr. Medzi nimi sú napríklad Coca-Cola, IKEA, Tesco, Uber, AstraZeneca, SAP či Unilever. Urýchlenie elektrifikácie vozových parkov má pritom podľa združenia priniesť „trojité víťazstvo“. A to rýchle zníženie emisií z cestnej dopravy, odbremenenie EÚ od dovozu ruskej ropy a vytvorenie prosperujúceho trhu s cenovo dostupnými elektromobilmi z druhej ruky.
Argumenty
Združenie spoločností vo svojom otvorenom liste argumentuje napr. tým, že doprava je v EÚ najväčším zdrojom skleníkových plynov, a tak urýchlenie elektrifikácie cestnej dopravy môže byť veľmi nápomocné v rámci napĺňania klimatických cieľov.
Veď podľa združenia 6 z 10 áut predaných v Európe sú firemné vozidlá, ktoré najazdia 2-násobne viac km ako súkromné vozidlá. Trendy a rozhodnutia v rámci vozových parkov/firemných flotíl pritom významne ovplyvňujú aj zvyšok trhu.
Masová elektrifikácia firemných áut by tiež priniesla obrovské zmeny na trhu s jazdenými elektromobilmi, keďže firmy vymieňajú svoje autá po 3 až 5 rokoch. Vďaka tomu by sa významne zvýšila dostupnosť elektromobilov s nižšou cenou. Ďalším benefitom majú byť nižšie celkové náklady na vlastníctvo áut pre firmy a výrazné zníženie celkových flotilových emisií áut v EÚ.
Združenie taktiež uvádza, že inteligentná regulácia elektrifikácie vozových parkov pomôže urýchliť prechod na elektromobily. A to tým, že sa „zvýši ponuka/dopyt a zároveň sa vyšle silný signál tvorcom politík, výrobcom automobilov a ďalším aktérom v odvetví, že budúcnosť je elektrická a že potrebujeme správne rámcové podmienky na prechod k elektrickému pohonu“.
Návrh
Na základe uvedeného združenie spoločností v otvorenom liste vyzvalo Európsku komisiu, aby najneskôr do októbra tohto roku navrhla nariadenie, ktorým sa stanovia záväzné ciele pre nákup vozidiel s nulovými emisiami pre firemné vozové parky. V rámci návrhu pritom uvádza nasledujúce ciele:
- Do roku 2030 by všetky nové firemné osobné vozidlá a dodávky mali mať nulové emisie.
- Rozšírenie rozsahu pôsobnosti nariadení na ťažké úžitkové vozidlá a stanovenie záväzných cieľov nákupu pre vozové parky určitej veľkosti. Tieto ciele by pritom mali byť v súlade s nulovými emisiami nových ťažkých úžitkových vozidiel do roku 2035.
Združenie v kontexte uvedené tiež vyzýva na urýchlenie dohody ohľadom ambicióznych cieľov v rámci budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily v EÚ.
Na záver pre istotu dodávame, že združenie pravdepodobne nepožaduje kompletný plošný zákaz predaja nových spaľovacích áut pre firmy. Z otvoreného listu totiž môže vyplývať, že si uvedomuje, že nie všetky firmy budú môcť elektrifikovať svoj vozový park. Takže zrejme počíta s výnimkami.
Dokument zverejnila organizácia T&E.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové spaľováky to majú v EÚ od r. 2035 zrejme zrátané. Schválené boli sprísnené emisné ciele
Súhlasí verejnosť so zákazom predaja spaľovacích áut? | 2 rôzne prieskumy
Americký štát navrhuje zákaz predaja elektromobilov. Ohrozujú totiž tamojší ropný priemysel
12 komentárov
Veľmi zaujímavé…
Rád by som videl celý zoznam 29 + 100 firiem, a to, koľko je v EU ostatných firiem, ktoré sa nepripojili, alebo ktorým takéto riešenie nevyhovuje! Môže to byť, že jeden druhému jamu kope !!! ….. Prudký nárast dopytu po BEV môže viesť k nadmernému dopytu po špecifických surovinách, a tým nežiadúcemu zvyšovaniu ich cien! Žiada Coca-Cola niečo také aj v USA ?!!! Pritom fandím príchodu BEV, ale nie ozlomkrky !!!
O 7 rokov nieje predsa ozlomkrky. Podla mna si len prihrievaju ekopolievocku/PR na tom co by urobili aj tak z ekonomickych dovodov. Pre firmy EV su a budu rentabilnejsie ako ICE cim dalej tym viac. Niektore na to uz prisli niektore este nie.
A mozno na margo svojej ekoustretovosti si vydobiju od EU nejake dalsie ulavy skrz odpisy, poplatky, cestne dane, myta … 🙂
tie vase eko sracky si strcte niekam a pekne hlboko!!!!kto chce nech si ich kupi to ja nikomu neberiem ale niekoho nutit si kupit tuto eko chujovinu je pre mna daleko cez ciaru!!!!!som zvedavy ako sa vam podakuju firmy ze tieto kraksne s dojazdom 200km a menej budu musiet kazde 2-3hodiny nabijat a co jazdili teraz tri hodiny tak budu 8 hodin na nabijacke!!!!!!!!pojdes na sluzobku o 2 dni dopredu lebo ti treba auto nabijat….. a to nehovorim o nakupnej cene takehoto „auta“
kto chce nech si ho kupi niek kazdy jazdi take vzdialenosti ale nech laskavo nic nenutia !!!!
A nedokázal by si tvoj názor povedať bez tých vulgarizmov?! ….
Ďakujem aj za ostatných!
Len nevzdelany hlupak si moze mysliet ze buducnost su elektromobily.
prave naopak, len nevzdelany hlupak si moze mysliet ze buducnost je nieco ine. Ano vzdy tu budu aj alternativne pohony ale elektromobil bude mat podiel minimalne 80%
Ivan, ja sa celý život živím spaľovákmi, a vidím, že budúcnosť je v elektrine! Už na konci 19. a začiatku 20. storočia by to bola veľká konkurencia spaľovákom, keby boli lepšie batérie!!! Pozri si históriu. Napríklad elektrické autá od Křižíka alebo Porsche a aj iných z tej doby.
Tak Ivane, prozradíš nam sve vzdělání, když ty patříš k těm druhým „kteří ví“? Nemusíš vzdělání, stačí zaměstnání.
Je to taký „Iváňuška duračók“. (Keďže len málo ľudí vie čítať azbuku, prepísal som to z ruštiny foneticky do latinky.)
Po slovensky to znamená „Ivanko hlupáčik“…
Trochu pozná azbuku múdry človek môže ísť do Bruselu
Aj na takéto názory vo verejnom priestore si musíme zvykať! Je to v podstate anonymný výkrik z davu. Možno len chcel podráždiť ostatných ….