Minulý rok čínska „elektromobilka“ Xpeng, ktorá už pôsobí aj v Európe, predstavila svoj nový koncept lietajúceho elektrického auta zo svojej divízie HT Aero. A aktuálne hlási, že funkčný testovací prototyp by mala mať hotový tento rok. Zmena prístupu k vývoju tohto typu vozidiel má pritom urýchliť ich príchod na trh.
Ako sme už v roku 2021 informovali, Xpeng si ohľadom lietajúcich áut verí. Veď ich prvý model sa má dostať na trh už v roku 2024. Odhadovaná cena je pritom menej ako 1 mil. RMB (cca 140 000 €). Sebadôvera spoločnosti pritom podľa vtedajších informácií vyplývala aj z viac ako 15 000 úspešných testovacích letov predchádzajúcich prototypov, na ktorých spoločnosť pracuje 8 rokov.
A aktuálne CnEVpost na základe vyjadrení šéfa Xpengu, ktorým je He Xiaopeng, informuje, že funkčný testovací prototyp elektrického lietajúceho automobilu od HT Aero sa očakáva tento rok. Vozidlo má byť schopné jazdy na cestných komunikáciách, letu v nízkych výškach, ako aj zloženia a morfovania.
Zmena prístupu má urýchliť vývoj
Xiaopeng tiež hovorí, že zmenili prístup. Namiesto toho, aby vyvíjali lietadlo schopné jazdy po ceste, vyvíjajú auto schopné letu v nízkych výškach (v prvých rokoch okolo 7 až 10 m). Vďaka tomu sa má zvýšiť pravdepodobnosť, že sa takéto vozidlo dostane do masovej výroby, ako aj to, že sa vyriešia otázky bezpečnosti a regulačných politík.
Šéf Xpengu v minulosti pritom uviedol to, čo vravieva aj šéf Tesly Elon Musk. A to, že nerobia koncepty, ktoré slúžia len na predvádzanie. Tie vznikajú totiž so zámerom, že sa dostanú do sériovej výroby. Zdá sa teda, že Xpeng to so svojím elektrickým lietajúcim autom, ktoré vyvíja v rámci divízie HT Auto, myslí vážne.
Sme pritom zvedaví, ako vážne to s podobným druhom vozidla myslí slovenská spoločnosť AeroMobil, ktorá je známa najmä ako vývojár spaľovacieho lietajúceho auta. V roku 2018 totiž predstavila nový koncepčný model AeroMobil 5.0 VTOL.
Ten má mať elektrický pohon a má byť schopný kolmého vzletu a pristátia, ako aj autonómnej prepravy 4 osôb až na vzdialenosť 700 km. V prípade tohto modelu sa pri jeho predstavení hovorilo o možnom príchode na trh najskôr v roku 2025.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla by mohla oznámiť plán na elektromobil za 15 000 $ či elektrické lietadlo
Nová vlajková loď čínskeho Xpengu bude dostupná aj v Európe
Koncern Hyundai založil divíziu elektrických lietadiel Supernal. Prvé je už vo vývoji
3 komentáre
Tu platí porekadlo: „Ani ryba, ani rak“ !!! Fungovať zrejme bude, ale za vysokú cenu, zložitosť konštrukcie a prevádzkovú náročnosť. To všetko je proti masovosti výroby. A tak to zostane hlavne pre „agentov 007“ ! 🙂
Inteligentné prevedenie elektrického pohonu kolies má GYROMOTION CALIDUS. Tento vírnik má skvelé vlastnosti a trade-off voči univerzalite nie je zlý. Posledná verzia ma pohon zadných kolies typu direct-drive in-wheel motors. Lacné, spoľahlivé, bez významného navýšenia hmotnosti. Letové vlastnosti sú skvelé, s minimálnou degradáciou.
Výborné riešenie do času, pokiaľ neprídu batérie s vysokou gravimetrickou hustotou….
Ja to však nevidím v praxi tak optimisticky! Aj to lietanie v prvých rokoch v nízkych výškach 7 až 10 m bude problémom. Zachytí všetky vzdušné vedenia a iné prekážky v tejto hladine!