Multifunkčný modulárny elektromobil XBUS s cenou od 17 500 € sa chystá do výroby

1

Nemecká spoločnosť ElectricBrands predstavila ľahký modulárny elektromobil XBUS. Ten bude dostupný s dvoma typmi podvozku (štandardný a offroad) a 8 vymeniteľnými nadstavbami, vďaka ktorým je možné z vozidla urobiť napríklad mikrobus, pickup, kempingové vozidlo, dodávku či sklápač. Má ísť pritom o extrémne efektívny elektromobil, ktorý za ideálnych podmienok údajne ponúkne dojazd až okolo 600 km.

O tomto vozidle sme písali už minulý rok, kedy sa nazývalo eBussy, pričom sa ťažko verilo sľubom výrobcu. Aktuálne nemecká spoločnosť ElectricBrands, ktorá bola založená v roku 2017 a v ktorej portfóliu nájdeme aj elektro-kolobežky a elektrický skúter, predstavila model, ktorý sa chystá do sériovej výroby budúci rok. Jeho ceny aj parametre sa však zmenili.

Špecifikácie

XBUS disponuje kompaktnými rozmermi 3,96 x 1,64 x 1,96 x 2,20 m (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Jeho hmotnosť bez batérií sa v závislosti od nadstavby pohybuje v rozsahu 500 až 800 kg, užitočné zaťaženie od 800 do 1 100 kg a objem úložného priestoru v rozmedzí 480 až 2 770 l.

Ako sme už uviedli, predstavený modulárny elektromobil bude v ponuke s dvoma typmi podvozku. Ten štandardný („City“) má pritom len o málo nižšiu svetlú výšku (20 cm) ako „terénny“ podvozok („Offroad“) –  20,5 cm, avšak „Offroad“ ponúka lepšie prejazdové uhly. A spomínaných osem nadstavbových modulov je podľa ElectricBrands možné ľahko vymeniť, a to bez potreby špeciálneho náradia.

ebussy electric brands

O pohon sa stará štvorica elektromotorov integrovaných do kolies, ktoré majú celkový výkon 56 kW a krútiaci moment údajne až 1 200 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla sa zastaví na hodnote okolo 100 km/h. Na výber bude z viacerých batérií („bezkobaltové“, zrejme LFP), ktorých kapacita sa bude pohybovať v rozmedzí 10 až 30 kWh.

ElectricBrands pritom hovorí o „rozprávkovej“ spotrebe 5 až 10 kWh, zrejme v závislosti od verzie a zaťaženia. V prípade dojazdu uvádza rozsah 100 až 200 km (cyklus nespomína). Dojazd vozidla však bude možné rozšíriť vďaka ďalšiemu miestu pre batériové moduly a voliteľným integrovaným solárnym článkom, z čoho má rezultovať „mestský“ dojazd cez 600 km. Čo sa týka nabíjania, z bežnej zásuvky to má trvať 3 až 5 hodín. Na 11 kW nabíjacom zdroji sa čas nabíjania skráti na menej ako hodinu.

Z hľadiska výbavy asi nemôžeme čakať zázraky, keďže XBUS nemá ani airbagy. Spoločnosť ElectricBrands však sľubuje, že rozšíri možnosti výbavy, a to aj o spomínané airbagy.

Ceny, rezervácia a výroba

Mnohých isto zaujímajú ceny tohto netradičného elektromobilu. So slovenskou DPH začína XBUS na cene niečo málo cez 17 500 €. Ide však o základný variant bez nadstavby. Napr. s nadstavbou „Bus“, ktorá z neho robí mikrobus, je cena cca od 21 700 €. A počiatočná cena kempingovej verzie začína cca od 30 000 €.

xbus cennik

Cenník s 19 % DPH. Zdroj: ElectricBrands

Elektromobil XBUS je už možné predkonfigurovať a zarezervovať, a to za rezervačný poplatok 10 % z ceny vozidla. Výrobca síce tvrdí, že v prípade zrušenia rezervácie je rezervačný poplatok „vratný“, avšak dodáva, že si z neho strhne „poplatok za spracovanie vo výške 150 €“, takže rezerváciu treba dobre zvážiť.

Výroba vozidla sa má začať v druhej polovici budúceho roka v nemeckom meste Itzehoe. Plánované spustenie dodávok nám nateraz nie je známe.

Zdroje: ElectricBrands, Ecomento

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Reštart nemeckej „Tesly pre masy“ má priniesť cenovo dostupné e-autá
Príde legendárna Škoda 1203 ako koncernový súrodenec elektromobilu VW ID. Buzz?
Nemecký politik oslovil Teslu, aby kúpila výrobcu e-dodávok StreetScooter

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Super projekt. Toto je tvrdý knokaut pre EU korporatívne automobilky a ich klamlivých tvrdeniach o nemožnosti vyrábať lacné EV! Už to dokážu firmy nie len v Číne, ale aj alternatívne malé firmy v EU. A to je veľká hanba! Držím im palce, lebo doplniť štandardnú bezpečnostnú výbavu nie je veľký problem. Problém je navrhnúť hneď na začiatku dobrú štrukturálnu bezpečnosť karosérie a prajem im, aby to zvládli. Zároveň im to zjednodušuje použitie nízkovýkonných elektromotorov v kolesách (menej náročné výpočty deformačných zón). Pre malé výkony je táto technológia pomerne dobre zvládnutá hlavne v skútroch. Zetta, Luka EV, Toyota i-Road to môžu priniesť aj do sveta malých áut. Malý in-wheel motor s nízkou hmotnosťou a akceptovateľnou neodpruženou hmotou má šancu na úspech. Európsky Bosch ich pre Áziu mimoriadne úspešne dodáva v obrovských sériách. U nás o tom ani nevieme.

Pridajte komentár