Napriek tomu, že malý čínsky elektromobil s dostatočnými mestskými parametrami, Wuling Hong Guang MINI EV, je stále len lokálnou záležitosťou, stal sa známym na globálnej úrovni. A to vďaka tomu, že ide o najpredávanejší elektromobil na najväčšom automobilovom trhu, ako aj výnimočne nízkej cene, ktorá pred nedávnym zdražením začínala v prepočte cca na 3 700 €. No a profesor z japonskej univerzity Nagoya v rámci spätného inžinierstva zisťoval, ako sa výrobcovi podarilo dosiahnuť takú nízku cenu.
Wuling Hong Guang MINI EV, ktorý je výsledkom spolupráce koncernov SAIC a GM, sa stal hneď po uvedení na trh v lete 2020 predajným hitom. V Číne ide o minuloročný elektrický bestseller a v rámci celosvetových predajov skončil druhý (424 000 predaných ks) , a to za Teslou Model 3. Jeho úspech pritom spôsobil to, že mnohí čínski výrobcovia začali robiť jeho napodobeniny a samotný Wuling nové verzie.
4-miestny model Hong Guang MINI EV disponuje rozmermi 2 917 x 1 493 x 1 621 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 1 940 mm. Na trh prišiel v 3 verziách s cenou v rozmedzí 28 800 až 38 800 CNY, čo je aktuálne po prepočte 4 100 až 5 500 €. Základný model je vybavený 9,2-kWh batériou, ktorá sa postará o dojazd 120 km (NEDC). Top verzia disponuje batériou s kapacitou necelých 14 kWh a zabezpečí dojazd 170 km (NEDC). Na pohon vozidla postačí elektromotor s výkonom 13 kW a krútiacim momentom 85 Nm, ktorý sa postará o maximálnu rýchlosť 100 km/h.
- Zdroj: Wuling
- Zdroj: Wuling
- Zdroj: Wuling
Takže vozidlo má na prvý pohľad dostatočné „mestské“ vlastnosti a javí sa ako zaujímavá kúpa aj po nedávnom zvýšení cien na 4 600 až 7 000 € v dôsledku inflácie a zvýšených nákladov. Profesor Masayoshi Yamamoto z Nagoya University sa pritom rozhodol tento model rozobrať a zistiť, ako je možné, že stojí tak málo.
Lacné, ale ľahko vymeniteľné komponenty
Ako informuje Nikkei na základe rozhovoru s Yamamotom, podstatou sú lacné a menej trvanlivé komponenty, ktoré je ale možné jednoducho a lacno vymeniť. Japonský profesor mal k dispozícii Wuling Hong Guang MINI EV vo verzii za 38 880 RMB (dnes 5 500 €, v čase rozboru 6 000 $), pričom náklady na komponenty a montáž vozidla odhadol na 480 000 JPY (dnes 3 400 €, v čase rozboru 4 200 $).
Yamamoto uviedol, že výrobca ušetril napríklad tým, že vozidlo nemá rekuperačný systém ani aktívne chladenie motora a ďalších súčastí. Aj preto predikuje nižšiu životnosť invertora – 8 rokov alebo 120 000 km. V reduktore otáčok boli zas použité bežné ložiská namiesto ložísk automobilového štandardu. Majú však spĺňať výkonnostné požiadavky. A v rámci invertora, ako aj palubnej nabíjačky boli použité čipy, ktoré sú bežnejšie v domácich spotrebičoch ako autách. Vyrábajú ich však renomované spoločnosti z USA a Nemecka.
Teardown parts of HongGuang Mini EV (Wuling / China), which is 5,000USD EV in China.
In front of C-TECs in Nagoya University.
Low cost but excellent!!!
Later I will discuss for each parts! pic.twitter.com/9tbYDaDo3x— Masayoshi Yamamoto (@YamamotoPELab) November 25, 2021
Elektromobil Hong Guang MINI EV teda môže byť náchylnejší na poruchy, na druhej strane sa má dať jednoducho a „lacno“ opraviť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky elektrický bestseller prichádza do Európy. Cena začína na 9 999 €
V Číne stoja elektromobily v priemere len o 10 % viac ako spaľováky
„Lacný“ čínsky elektro-hit od Wulingu má novú verziu s dojazdom až 280 km (CLTC)
8 komentárov
8 rokov, resp. 120.000 km by na autíčko za 5.000 malo stačiť, a ak nebude moc poruchové, tak bude raz slávne ako „chrobák“!
toto auticko kupim, v com je problem ???
No predsa v tom, že si ho budete musieť ísť kúpiť do Číny!
S mestskym autom som za 16r najazdil 70tkm, cize tych 120tkm by mi stacilo na 30r. Aj keby keby malo vydrzat len 8r, tak za cenu tamtoho mozem kupit 3 tieto a som zasa na 24r. Nevidim problem.
Ludia oooitrebuju take auta, lacno kupit a lacno opravit co sa pokazi alebo zodrie, Naco mi je auto a suciastky v nom dimenzovane na 500tkm ked to nenajazdim ani za 100r. V tomto kto jazdi viac tak meni lacne suciastky s kratkou zivostnostou castjesie, kto malo tak mu vydrzia dlho. Vymalovano
Súhlasím s uvedenými vyjadreniami nakoľko národ potrebuje sa premiestnovať na krátke vzdialenosti ,do práce ,na nákupy,atď nepotrebuje drahé autá ale ekonomicky celkové nízke náklady.U nás SR by bol veľký záujem o kúpu týchto najlacnejších el.aut.
Čo tak vytvoriť na Slovensku spoločnú firmu čínsko -slovenskú a zasypať europu týmito lacnými autami.
U nás by stálo to auticko +20.000e lebo abs,ESP,airbagy,senzory pneumatík a ďalších 200 asistentov, ktoré pri mestskom miniaute, ktoré dosiahne ledva 50km/h aj tak nepotrebujes, ale homologizacia nepustí. Ďakujem ti EU že sa o nás tak staras, aby boli auta také bezpečné že si ich nemôžeme dovoliť. Evidentne chcete dostať ľudí do autobusov a vlakov, čo je fajn v Bruseli alebo Berlíne, ale skúste sa dostať každý deň z takého Povraznícka do B.Bystrice 2x denne tam a späť, Vy diletantstky euromagori.
Keď ho dovezú na Slovensko tak bude minimálne dva krát drahšie ako v Číne