Čínsky elektrický bestseller od Wulingu stojí od 4 600 €. Ako to výrobca dosiahol?

8

Napriek tomu, že malý čínsky elektromobil s dostatočnými mestskými parametrami, Wuling Hong Guang MINI EV, je stále len lokálnou záležitosťou, stal sa známym na globálnej úrovni. A to vďaka tomu, že ide o najpredávanejší elektromobil na najväčšom automobilovom trhu, ako aj výnimočne nízkej cene, ktorá pred nedávnym zdražením začínala v prepočte cca na 3 700 €. No a profesor z japonskej univerzity Nagoya v rámci spätného inžinierstva zisťoval, ako sa výrobcovi podarilo dosiahnuť takú nízku cenu.

Wuling Hong Guang MINI EV, ktorý je výsledkom spolupráce koncernov SAIC a GM, sa stal hneď po uvedení na trh v lete 2020 predajným hitom. V Číne ide o minuloročný elektrický bestseller a v rámci celosvetových predajov skončil druhý (424 000 predaných ks) , a to za Teslou Model 3. Jeho úspech pritom spôsobil to, že mnohí čínski výrobcovia začali robiť jeho napodobeniny a samotný Wuling nové verzie.

4-miestny model Hong Guang MINI EV disponuje rozmermi 2 917 x 1 493 x 1 621 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 1 940 mm. Na trh prišiel v 3 verziách s cenou v rozmedzí 28 800 až 38 800 CNY, čo je aktuálne po prepočte 4 100 až 5 500 €. Základný model je vybavený 9,2-kWh batériou, ktorá sa postará o dojazd 120 km (NEDC). Top verzia disponuje batériou s kapacitou necelých 14 kWh a zabezpečí dojazd 170 km (NEDC). Na pohon vozidla postačí elektromotor s výkonom 13 kW a krútiacim momentom 85 Nm, ktorý sa postará o maximálnu rýchlosť 100 km/h.

Takže vozidlo má na prvý pohľad dostatočné „mestské“ vlastnosti a javí sa ako zaujímavá kúpa aj po nedávnom zvýšení cien na 4 600 až 7 000 € v dôsledku inflácie a zvýšených nákladov. Profesor Masayoshi Yamamoto z Nagoya University sa pritom rozhodol tento model rozobrať a zistiť, ako je možné, že stojí tak málo.

Lacné, ale ľahko vymeniteľné komponenty

Ako informuje Nikkei na základe rozhovoru s Yamamotom, podstatou sú lacné a menej trvanlivé komponenty, ktoré je ale možné jednoducho a lacno vymeniť. Japonský profesor mal k dispozícii Wuling Hong Guang MINI EV vo verzii za 38 880 RMB (dnes 5 500 €, v čase rozboru 6 000 $), pričom náklady na komponenty a montáž vozidla odhadol na 480 000 JPY (dnes 3 400 €, v čase rozboru 4 200 $).

Yamamoto uviedol, že výrobca ušetril napríklad tým, že vozidlo nemá rekuperačný systém ani aktívne chladenie motora a ďalších súčastí. Aj preto predikuje nižšiu životnosť invertora – 8 rokov alebo 120 000 km. V reduktore otáčok boli zas použité bežné ložiská namiesto ložísk automobilového štandardu. Majú však spĺňať výkonnostné požiadavky. A v rámci invertora, ako aj palubnej nabíjačky boli použité čipy, ktoré sú bežnejšie v domácich spotrebičoch ako autách. Vyrábajú ich však renomované spoločnosti z USA a Nemecka.

Elektromobil Hong Guang MINI EV teda môže byť náchylnejší na poruchy, na druhej strane sa má dať jednoducho a „lacno“ opraviť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky elektrický bestseller prichádza do Európy. Cena začína na 9 999 €
V Číne stoja elektromobily v priemere len o 10 % viac ako spaľováky
„Lacný“ čínsky elektro-hit od Wulingu má novú verziu s dojazdom až 280 km (CLTC)

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. 8 rokov, resp. 120.000 km by na autíčko za 5.000 malo stačiť, a ak nebude moc poruchové, tak bude raz slávne ako „chrobák“!

  2. S mestskym autom som za 16r najazdil 70tkm, cize tych 120tkm by mi stacilo na 30r. Aj keby keby malo vydrzat len 8r, tak za cenu tamtoho mozem kupit 3 tieto a som zasa na 24r. Nevidim problem.
    Ludia oooitrebuju take auta, lacno kupit a lacno opravit co sa pokazi alebo zodrie, Naco mi je auto a suciastky v nom dimenzovane na 500tkm ked to nenajazdim ani za 100r. V tomto kto jazdi viac tak meni lacne suciastky s kratkou zivostnostou castjesie, kto malo tak mu vydrzia dlho. Vymalovano

    • Súhlasím s uvedenými vyjadreniami nakoľko národ potrebuje sa premiestnovať na krátke vzdialenosti ,do práce ,na nákupy,atď nepotrebuje drahé autá ale ekonomicky celkové nízke náklady.U nás SR by bol veľký záujem o kúpu týchto najlacnejších el.aut.

  3. U nás by stálo to auticko +20.000e lebo abs,ESP,airbagy,senzory pneumatík a ďalších 200 asistentov, ktoré pri mestskom miniaute, ktoré dosiahne ledva 50km/h aj tak nepotrebujes, ale homologizacia nepustí. Ďakujem ti EU že sa o nás tak staras, aby boli auta také bezpečné že si ich nemôžeme dovoliť. Evidentne chcete dostať ľudí do autobusov a vlakov, čo je fajn v Bruseli alebo Berlíne, ale skúste sa dostať každý deň z takého Povraznícka do B.Bystrice 2x denne tam a späť, Vy diletantstky euromagori.

Pridajte komentár