Na Slovensku by sa mohli vyrábať batériové „superčlánky“ s technológiou solid-state

5

Aliančný partner slovenskej spoločnosti Inobat, americký špecialita na batérie Wildcat Discovery Technologies, nedávno oznámil, že získal ďalšiu investíciu (90 mil. $) na komercializáciu svojej „prelomovej“ batériovej technológie „superčlánkov“ na báze solid-state. Tá má priniesť obrovské zvýšenie energetickej hustoty batérií pre elektromobily. Je pritom možné, že tieto batérie by u nás mohol vyrábať spoločný podnik spomínaných partnerov, Inobat Auto, ktorý sídli a vyvíja aktivity v oblasti výroby na Slovensku.

Solid-state batérie sa vo všeobecnosti považujú za novú generáciu batérií a nástupcu tých súčasných, pričom ich mnohí považujú za akýsi „svätý grál“ elektromobility. Majú totiž priniesť podstatne lepšie vlastnosti ako súčasná technológia, a to na všetkých kľúčových úrovniach.

Na druhej strane, solid-state batérie sú stále vo vývoji a zdá sa, že na ich komercializáciu a hlavne masovú výrobu s požadovanými nákladmi si ešte počkáme. Americká spoločnosť Wildcat Discovery Technologies však vo svojej nedávnej tlačovej správe uvádza, že svoj „prelomový“ solid-state „super cell“ (superčlánok) chce pripraviť na komercializáciu do dvoch rokov.

3 patentované technológie

Wildcat Discovery Technologies si zjavne sľubuje veľa od svojho nového „superčlánku“. A to aj vďaka tomu, že kombinuje hneď 3 patentované technológie – vysokoenergetickú katódu bez obsahu kobaltu a niklu (čo sú drahé suroviny s aktuálne dosť obmedzenou ťažobnou kapacitou vzhľadom na dopyt), kompozitný elektrolyt v tuhom skupenstve („solid-state“) a lítium-kovovú anódu.

Cieľom je pritom dosiahnuť energetickú hustotu batériových článkov, ktorá je o 90+ % vyššia ako v prípade najlepších súčasných batérií. To by teoreticky mohlo znamenať gravimetrickú energetickú hustotu okolo 580 Wh/kg. Z toho by tiež vyplývalo, že batériové články s celkovou kapacitou 100 kWh by vážili len okolo 172 kg.

Na tejto batérii je tiež zaujímavé, že by sa teoreticky mohla vyrábať na Slovensku, keďže Wildcat Discovery Technologies má u nás spoločný podnik so spoločnosťou Inobat, a to Inobat Auto j.s.a., v rámci ktorého sa vo Voderadoch buduje výskumno-vývojové centrum pre batérie rôznych technológií (aj pilotná výrobná linka) a plánuje výstavba továrne na výrobu batérií (na východe SR).

Nuž uvidíme. O skorej komercializácii solid-state batérií už hovorili mnohé spoločnosti, zatiaľ sme sa ale v tomto smere nedočkali ničoho podstatného. Vývoj však stále pokračuje a zdá sa, že aj napreduje.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský Inobat by mohol robiť batérie aj pre elektrické lietadlá od Lilium
Elektromobil MIA 2.0 so slovenskými batériami a cenou pod 20 000 € má finálnu podobu
Slovenské batérie od Inobat Auto majú za sebou oficiálne testy. Aké výsledky priniesli?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Ja veľký úspech považujem 1 kWh/ kg batérie! To budú šikovné autíčka! Snívajte so mnou ……

    P.S. Držím palce tým, čo zatiaľ prídu s 580 Wh/ kg ! 🙂

  2. Ak by dnes niekto prišiel s úspešným patentom na realizovateľný nový typ batétie s hustotou 1 – 5 kWh/ kg,
    tak by sa stal najbohatším človekom na svete za pár dní ! Tak významná vec dnes batéria je ! …..

Pridajte komentár