Ako jedna z najväčších prekážok masového prijatia elektromobilov sa vo všeobecnosti javí ich obstarávacia cena. Avšak ako kde. Kým v Európe a USA je priemerná cena elektrických áut podstatne vyššia ako v prípade spaľovacích náprotivkov, na vyváženejšom a vysoko konkurenčnom čínskom trhu má byť tomu dokonca naopak.
Špecialista na dáta z automobilového priemyslu, spoločnosť JATO Dynamics, vypracovala zaujímavú správu s názovom „Cenovo dostupné elektrické vozidlá a ich masové prijatie: Výzva pre priemysel“. A v nej sa okrem iného zameriava aj na vývoj priemerných cien elektromobilov a ich porovnanie s benzinovými autami v rámci Európy, Číny a USA.
JATO v tejto súvislosti uvádza, že s výnimkou určitých výkyvov od roku 2015 priemerná cena elektromobilov (priemer v rámci všetkých dostupných modelov) v Európe a USA naďalej rastie, zatiaľ čo v Číne klesá. Veď v 1. polroku 2022 bola priemerná cena elektromobilu 55 821 € (Európa), resp. 63 864 € (USA), naproti tomu v roku 2015 bola cena 48 942 €, resp. 53 038 €. To tiež znamená, že aktuálne je elektromobil v porovnaní s benzínovým autom drahší v priemere o 27 %, resp. 43 %.
Vývoj priemernej ceny elektrických áut v spomínaných regiónoch sa žiaľ prieči očakávaniam, ako aj dlhodobému trendu znižovania cien batérií (aj keď ten sa aktuálne zastavil či dokonca otočil). Toho, kto sleduje vývoj ponuky elektrických áut napr. na európskom trhu, zrejme neprekvapí, že za zvyšujúcou sa priemernou cenou je najmä orientácia výrobcov na vozidlá z vyšších segmentov či prémiové modely. Na druhej strane, od roku 2020 rastie počet modelov v nižších segmentoch. Obstarávacie ceny týchto modelov sú však v priemere stále podstatne vyššie ako v prípade spaľovacích náprotivkov.
Čína má byť úplne inde
Čo sa týka čínskeho trhu, tu je situácia iná. JATO hovorí o markantnom pokroku v rámci vývoja cien elektromobilov. Veď v roku 2015 bola priemerná cena elektromobilu v Číne vyššia ako v Európe a USA, v rámci 1. polroku 2022 to však bolo „len“ 31 829 €. Veľkým prekvapením pritom je, že priemerná cena elektrického auta na čínskom trhu má byť podľa JATO o 33 % nižšia ako v prípade auta na benzín. Zaujímavé je aj to, že podľa inej analýzy (od EIA) sú v Číne elektromobily priemerne drahšie o 10 % (v porovnaní so spaľovákmi). A v rámci ďalších veľkých automobilových trhov má byť rozdiel 45 až 50 %.
Podľa EIA za nižším rozdielom cien elektrických a spaľovacích áut na čínskom trhu stojí aj to, že sa tam vyrábajú menšie elektromobily ako inde (ako napr. veľmi obľúbený model Wuling Hong Guang MINI EV) a tiež nižšie výrobné náklady (zrejme veľká väčšina modelov sa vyrába priamo v Číne). A neignorovali by sme ani tvrdé konkurenčné prostredie, ktoré pred rokmi naštartovala čínska vláda masívnou podporou výrobcov elektrických áut.
Podľa JATO Číne tiež pomáha vyváženosť trhu z hľadiska ponuky a dopytu v rámci jednotlivých cenových segmentov. Súčasný nárast výrobných nákladov totiž môžu kompenzovať „zabezpečením udržateľného objemu predaja“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Podľa Elona Muska je Čína svetovým lídrom v oblasti elektromobilov
Čo stojí za záplavou čínskych elektromobilov a aké ponaučenie si treba zobrať od Číny?
Rast cien spaľovákov zatraktívni elektromobily z nižších segmentov, uvádza VW
6 komentárov
Je to tak – v Číne sa vyrábajú maličké elektromobily, ktoré sú veľmi obľúbené.
A čo v Európe? Zoberme si koncern VW, jeden z najväčších výrobcov na svete. Nádherne to rozbehli so svojimi „trojičkami“ Volkswagen e-up, Škoda Citigoe iV a Seat Mii Electric (viď článok https://www.teslamagazin.sk/audi-seat-male-elektromobily-bratislava/) a stopli to. Bezzubá výhovorka na nedostatok batérií a vybavené. Vyrobili ich toľko, aby splnili emisné limity a nazdar.
Teraz valia do sveta „ľudové“ EV Enyaq, E-tron, Taycan a pod.
Božia mlyny melú pomaly a raz im to Číňania pekne „natrú“. Hneď ako nasýtia domáci trh a začnú to vo veľkom chŕliť do Európy (a samozrejme do USA).
Je logické, že Európan, ktorý si chce kúpiť elektromobil, si môže kúpiť iba to, čo je na trhu. Nemôže si predsa objednať cez internet čínske auto ako nejaký mobil alebo hodinky.
Ja to tomu VW ani iným neprajem, ale raz sa môže tá povestná karta obrátiť a budú len tíško hľadieť, ako im uteká vlak…
Západné automobilky aktuálne nemajú v TOP 20 BEV na čínskom trhu ani jeden model!!!
Stellantis tam v spoločnom podniku s GAC kompletne skrachoval a mohli by sme pokračovať o totálnej neschopnosti našich výrobcov. To isté sa im stalo s BEV vo zvyšku sveta. Západné automobilky držia pozície iba na vlastnom trhu, vďaka ochranárskym opatreniam a lokálnemu oligopolu.
A teraz niečo o dopadoch, ktoré uvidíme v krátkom slede aj na domácej pôde. Zisky našich automobiliek boli realizované hlavne na čínskom trhu, doma boli +- na nule. To len výrazne prehĺbi zadĺženie automobiliek a náklady na transformáciu nebude z čoho uhradiť. Nasledovať budú krachy. Fešáci vo vedení sú však v pohode a ďalej si vyplácajú prémie, aj keď Titanik sa potápa. Majú dobrú skúsenosť, štáty ich predsa s radosťou zachraňovali a oni si potom dali fantastickú žúrku na golfe s extra prémiami (na ktoré sa poskladali daňoví poplatníci zo strednej triedy). Aktuálne sú však štáty EU v extrémne zlej kondícii a hrozí aj im krach…
Tak to vypadá, že preformátovanie sveta bude rýchlejšie a zaujímavejšie, ako sme čakali.
Ešte dodávam okrem Tesly, čo je kategória sama o sebe.
natru mozno,,ale ak sledujete kanal Bjorna,,,tak vsetky testy cinskych BEV skoncili nejakou zaujimavou chybou alebo failom,,,pri europskych, korejskych ani americkych BEV k tomu nedoslo ani raz…
Náš svet je plný paradoxov, tak prečo nie aj v elektromobilite! Svet speje k debilite! 🙂
Svet bol vždy debilný.