Predstavitelia automobiliek Volvo, Honda a Renault sa nedávno vyjadrili na tému vyrovnania cien porovnateľných elektromobilov a spaľovacích áut. Šéf Volva bol pritom najoptimistickejší. Honda „čaká“ na solid-state batérie.
Názory ohľadom toho, kedy nastane cenová parita elektrických a spaľovacích automobilov sa rôznia. To záleží aj od jednotlivých regiónov, segmentov vozidiel či dokonca konkrétnych modelov. Dôležitú úlohu pritom bude zohrávať aj vývoj cien materiálov pre batérie, ktoré v ostatnom období vystrelili nahor.
Pred nástupom koronavírusu a vojny na Ukrajine boli rôzne štúdie zaoberajúce sa dosiahnutím cenovej parity elektrických a spaľovacích áut z dnešného pohľadu pomerne optimistické. Pomerne často sa pritom spomínalo obdobie okolo roku 2025.
Šéf značky Volvo Jim Rowan je však rovnako optimistický ako spomínané staršie štúdie. Ako informoval Insideevs na základe správy Autonews, Rowan na nedávnom podujatí v Štokholme uviedol, že Volvo dosiahne cenovú paritu okolo roku 2025.
A to aj vďaka novým technológiám, ktoré nepriamo znížia náklady na batérie. Tieto technológie majú zabezpečiť vyšší dojazd, čím bude možné používať kapacitne menšie batérie. Tým sa ušetria náklady na komponent, ktorý do značnej miery ovplyvňuje obstarávaciu cenu elektromobilov.
Rowan tiež uviedol, že automobilky by sa nemali spoliehať na vládne dotácie a mali by hľadať možnosti, ako vyrábať vozidlá, o ktoré je záujem a zároveň si ich môžu spotrebitelia dovoliť. Samozrejme, Volvu ako výrobcovi pomerne drahých prémiových áut z najmä vyšších segmentov, sa bude cenová parita dosahovať jednoduchšie ako „ľudovejším“ značkám. Obzvlášť, keď už dnes môžeme nájsť vo vyšších prémiových segmentoch prípady cenovej parity.
Renault nie je taký optimistický
„Ľudovejšou“ značkou je napríklad Renault, ktorý nevidí vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov tak ružovo. Ako uvádza Autonews, šéf francúzskej automobilky Luca De Meo na nedávnom autosalóne v Paríži totiž uviedol: „Nevidím, že by sa táto parita priblížila.“
Renault v rokoch 2024 a 2025 uvedie na trh menšie, cenovo dostupnejšie elektromobily zo segmentu B, ktorých platforma má byť podľa De Mea cca o 30 až 35 % lacnejšia ako v prípade platformy pre kompaktné modely ako Renault Megane E-tech. Aj napriek tomu má byť cena avizovaných noviniek výrazne vyššia ako v prípade porovnateľných modelov so spaľovacím motorom.
Šéf Renaultu vidí problém najmä cenách materiálov pre batérie, ktoré sa majú na batériových nákladoch podieľať z 80 %. Ich prudký rast totiž môže hocikedy vymazať napr. pokroky vo vývoji batériovej chémie či výkonovej elektroniky. De Meo tiež uviedol, že zlepšenie nabíjacej infraštruktúry by mohlo priniesť nižšie ceny tým, že výrobcovia elektromobilov si budú môcť dovoliť do vozidiel montovať batérie s menšou kapacitou.
Honda čaká na solid-state batérie
Podľa viceprezident pre obchod a predaj spoločnosti Honda America, Davea Gardnera, k cenovej parite elektromobilov a spaľovákov nepomôžu ani kapacitne menšie batérie súčasnej technológie. Ten sa totiž pre The Drive vyjadril, že so štandardnou technológiou li-ion na báze tekutého elektrolytu táto parita nebude možná.
Skutočným „game-changerom“ v tejto oblasti má byť podľa neho až technológia solid-state. Honda pritom už pracuje na batériách s pevným elektrolytom. Aktuálne testuje tieto batérie v malom meradle. A zároveň sa chystá zriadiť výrobnú linku na testovanie ich masovej produkcie.
Avšak Gardner nevedel povedať, kedy sa tieto batérie dostanú do sériových vozidiel. Vo všeobecnosti sa pritom očakáva, že komercializácie technológie solid-state by sme sa mali dočkať ku koncu tohto desaťročia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
Cenová vojna elektromobilov sa blíži, pretože náklady klesnú, uvádza šéf Fordu
Ceny li-ion batérií klesli aj tento rok, trend sa však otáča, upozorňuje BNEF
3 komentáre
Ha-hahaha! Takých tu už bolo! Ešteže to tí ľudoví priznajú, že to nebude celkom tak. To ich ctí.
Ja mám pocit, že v dnešnej paradoxov plnej dobe, dôjde k vyrovnaniu cien spaľovákov a BEV takým spôsobom, že budú všetky „rovnako drahé“ !!! 🙂 …..
Ceny spaľovákov sa dotiahnu na ceny elektroáut, a až tak sa ceny vyrovnajú! Ja som kúpil Kodiaq začiatkom roku 2017 za 43.140. Dnes o 5 rokov stojí v rovnakom prevedení a výbave 52.930! A to nie je všetko! Vtedy som od Škody dostal aj zľavy, a cena bola len 39.080 Eur s DPH !!!