Kedy dôjde k vyrovnaniu cien elektromobilov a spaľovákov podľa šéfa Fordu?

12

Jednou z tém v rámci elektromobility je, kedy sa dočkáme významnejšieho zlacnenia elektromobilov, a to napr. na úroveň porovnateľných spaľovacích áut. A svoj názor do diskusie nedávno poskytol aj šéf automobilky Ford.

Aj keď dnes už nájdeme prípady, kedy sú elektromobily porovnateľné so spaľovákmi minimálne z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo, vo všeobecnosti, najmä mimo Číny, je ich o obstarávacia cena podstatne vyššia. A samozrejme ešte výnimočnejšie sú prípady, kedy sú konkrétne elektrické modely dokonca lacnejšie ako niektorí konkurenti so spaľovacím motorom.

Očakáva sa však, že cenová nevýhoda elektromobilov sa časom vymaže. Otázkou však je, kedy. A svoj názor na túto tému vyjadril nedávno aj šéf automobilky Ford Jim Farley, o čom informovala agentúra Reuters.

Na konferencii pre investorov Farley povedal, že pre mnohé automobilky budú elektromobily aj naďalej drahšie na výrobu ako ich náprotivky so spaľovacími motormi. A to až do doby, kým koncom tohto desaťročia nezačnú vyrábať modely druhej a tretej generácie.

A v rámci rokov 2030 až 2035 šéf Fordu očakáva veľké úspory nákladov vďaka dramaticky nižším nárokom na pracovnú silu vo výrobe. Nielen podľa neho totiž budú elektromobily jednoduchšie na produkciu, keďže majú či budú mať menší počet dielov. Očakáva tiež, že sa budú používať menšie batérie s lacnejšími materiálmi.

Čo si myslia ďalší?

Ako sme už informovali, minulý rok sa k cenovej parite elektromobilov a spaľovacích áut vyjadrili napr. predstavitelia automobiliek Volvo, Renault a Honda. Kým Volvo, ktoré predáva najmä väčšie prémiové vozidlá, si myslí, že k vyrovnaniu cien dôjde okolo roku 2025, Renault a Honda sú zatiaľ skeptickí.

Šéf francúzskej automobilky Luca De Meo uviedol: „Nevidím, že by sa táto parita priblížila.“ A to aj kvôli nákladom na nevyhnutné batériové suroviny. A podľa viceprezidenta pre obchod a predaj spoločnosti Honda America, Davea Gardnera, nie je možné dosiahnuť vyrovnanie cien so súčasnými technológiami batérií. Podľa neho to umožnia až batérie typu solid-state, ktorých príchod na trh sa vo všeobecnosti očakáva po roku 2028. Nielen Číňania, ktorí dominujú výrobe pomerne cenovo dostupných batérií LFP a ktorí začínajú produkovať aj sodík-iónové batérie s potenciálom ďalšieho zníženia cien, však zrejme s týmto tvrdením nebudú súhlasiť.

Medzinárodná energetická agentúra (IEA) zas v apríli uviedla, že v prípade malých a stredne veľkých elektromobilov v rámci severoamerických a európskych trhov očakáva cenovú paritu okolo polovice tohto desaťročia. A prekvapením môže byť aj jej vyhlásenie, že v prípade väčších áut, ako sú napr. SUV a pickupy, to má byť neskôr – okolo roku 2030.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mali byť v budúcnosti podstatne lacnejšie, ak uplatníme Wrightov zákon
Čínske automobilky sú hlavnou konkurenciou, nie Toyota či GM, hovorí šéf Fordu
Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Kedy sa cena vyrovná?
    Prečo by sa automobilky mali o to snažiť?
    Veď od 2035 už BEV nebudú musieť bojovať cenov spalovakov….
    Vlastne to cenové vyrovnanie za nich spraví Brusel novými daňami na spaľovacie motory!

    • Brusel by mal spaľovákom spočítať všetky škody, ktoré spôsobujú na zdraví ľudí a na prírode vrátane škôd z klimatických katastrof (požiarov, súch a záplav) a hneď by elektromobily boli oveľa lacnejšíe ako spaľováky.

      • ked budeš nabíjať elektro len doma domacim zdrojm bez pripojenia na jadrove, uholne vodne a ine elektrarne aj tie na poliach posiate zaberaju miesto žrádlu, zbytok je aká zataž na prírodu už len pri výstavbe a prevádzke potom sa porozprávame,

  2. Jedine, ak by sme videli kalkuláciu výrobných nakladov, a čo všetko je započítané, vedeli by sme, kde je dnes pravda! Kým sa budú vyrobené BEV bez problémov predávať, nebude sa zlacnovať !!!

  3. Čo chcú zlacňovat, veď len na daciu spring sa čaká minimálne osem mesiacov. A to je elektrická Dacia. Čo ostatné elektromobily? Všade sa čaká.

Pridajte komentár