Efektivita je jedným z atribútov, ktorý má významný vplyv na dojazd elektromobilov. Na jej zvyšovaní sa pritom môžu podieľať aj moderné technológie aplikované do ich výkonovej elektroniky. Zdá sa pritom, že v tejto oblasti začína hrať prím karbid kremíka.
V súčasnosti sú všetky autá vybavené polovodičmi. V každom vozidle, ktoré opustí výrobnú linku, je ich viac ako 50. Nové mikročipy vyrobené z karbidu kremíka (SiC), ktoré vyvinula spoločnosť Bosch, môžu posunúť elektromobilitu vpred. V budúcnosti budú čipy vyrobené z tohto mimoriadneho materiálu udávať tempo vo výkonovej elektronike.
V porovnaní s doteraz používanými kremíkovými čipmi majú polovodiče SiC lepšiu elektrickú vodivosť. To umožňuje vyššie spínacie frekvencie a zároveň je zaistené, že sa rozptýli oveľa menej energie vo forme tepla.
„Vďaka polovodičom z karbidu kremíka majú elektromotory viac energie. Pre motoristov to znamená predĺženie dojazdovej vzdialenosti o 6 percent,“ uvádza Harald Kröger, člen predstavenstva spoločnosti Bosch.
V čom spočíva „tajomstvo“ SiC?
Polovodiče vyrobené z karbidu kremíka nastavili nové štandardy pre rýchlosť spínania, tepelné straty a veľkosť. Všetko to začína ďalšími atómami uhlíka, ktoré sa zavádzajú do kryštalickej štruktúry ultračistého kremíka použitého na výrobu polovodičov. Chemická väzba vytvorená týmto spôsobom premení polovodičové čipy na skutočné elektrárne.
- Zdroj: Bosch
- Zdroj: Bosch
Najmä pre aplikácie v elektrických a hybridných vozidlách to znamená množstvo výhod. Vo výkonovej elektronike pritom zaisťujú zníženie tepelných strát o 50 percent. Táto úspora sa premieta do účinnejšej výkonovej elektroniky. Zostane tak viac energie pre elektromotor, čím sa predĺži dojazd elektromobilu. Motoristi môžu pritom na jedno nabitie batérie najazdiť o 6 percent dlhšiu vzdialenosť.
Nová technológia ponúka do budúcna ďalší potenciál úspor: výrazne nižšie tepelné straty čipov v kombinácii s ich schopnosťou pracovať pri oveľa vyšších prevádzkových teplotách znamenajú, že výrobcovia môžu redukovať drahé chladenie súčasťou pohonu. A to má pozitívny vplyv na hmotnosť a cenu elektrických vozidiel, hovorí Kröger.
Zdroj: tlačová správa
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský produkt Electroad má eliminovať úzkosť z dojazdu elektromobilov
Unikátne Mitsubishi kombinuje 4 elektromotory s plynovou turbínou
Electreon úspešne otestoval bezdrôtové nabíjanie elektromobilu za jazdy
3 komentáre
6 % neni nič prevratné, takže treba ešte hľadať chlapci nemeckí!
6 percent je z tohto pohladu ze sa jedna cisto o osetrenie tepelnej straty pri vykonovej elektronike a o zvysenie elektr vodivosti naopak velmi vela. Ostava obrovsky priestor stale na zvysenie ucinnosti a efektivity mototov, baterii, ci dalsich casti. Klobuk dolu ze sa zamyslali nad tymito stratami.
efektivitu motorov uz nemozes zvysovat prakticky vobec – nieze „obrovsky priestor“ ako pises… to je blbost.