Na zvyšovaní dojazdu elektromobilov sa budú podieľať aj nové mikročipy

3

Efektivita je jedným z atribútov, ktorý má významný vplyv na dojazd elektromobilov. Na jej zvyšovaní sa pritom môžu podieľať aj moderné technológie aplikované do ich výkonovej elektroniky. Zdá sa pritom, že v tejto oblasti začína hrať prím karbid kremíka.

V súčasnosti sú všetky autá vybavené polovodičmi. V každom vozidle, ktoré opustí výrobnú linku, je ich viac ako 50. Nové mikročipy vyrobené z karbidu kremíka (SiC), ktoré vyvinula spoločnosť Bosch, môžu posunúť elektromobilitu vpred. V budúcnosti budú čipy vyrobené z tohto mimoriadneho materiálu udávať tempo vo výkonovej elektronike.

V porovnaní s doteraz používanými kremíkovými čipmi majú polovodiče SiC lepšiu elektrickú vodivosť. To umožňuje vyššie spínacie frekvencie a zároveň je zaistené, že sa rozptýli oveľa menej energie vo forme tepla.

„Vďaka polovodičom z karbidu kremíka majú elektromotory viac energie. Pre motoristov to znamená predĺženie dojazdovej vzdialenosti o 6 percent,“ uvádza Harald Kröger, člen predstavenstva spoločnosti Bosch.

V čom spočíva „tajomstvo“ SiC?

Polovodiče vyrobené z karbidu kremíka nastavili nové štandardy pre rýchlosť spínania, tepelné straty a veľkosť. Všetko to začína ďalšími atómami uhlíka, ktoré sa zavádzajú do kryštalickej štruktúry ultračistého kremíka použitého na výrobu polovodičov. Chemická väzba vytvorená týmto spôsobom premení polovodičové čipy na skutočné elektrárne.

Najmä pre aplikácie v elektrických a hybridných vozidlách to znamená množstvo výhod. Vo výkonovej elektronike pritom zaisťujú zníženie tepelných strát o 50 percent. Táto úspora sa premieta do účinnejšej výkonovej elektroniky. Zostane tak viac energie pre elektromotor, čím sa predĺži dojazd elektromobilu. Motoristi môžu pritom na jedno nabitie batérie najazdiť o 6 percent dlhšiu vzdialenosť.

Nová technológia ponúka do budúcna ďalší potenciál úspor: výrazne nižšie tepelné straty čipov v kombinácii s ich schopnosťou pracovať pri oveľa vyšších prevádzkových teplotách znamenajú, že výrobcovia môžu redukovať drahé chladenie súčasťou pohonu. A to má pozitívny vplyv na hmotnosť a cenu elektrických vozidiel, hovorí Kröger.

Zdroj: tlačová správa

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský produkt Electroad má eliminovať úzkosť z dojazdu elektromobilov
Unikátne Mitsubishi kombinuje 4 elektromotory s plynovou turbínou
Electreon úspešne otestoval bezdrôtové nabíjanie elektromobilu za jazdy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

3 komentáre

    • 6 percent je z tohto pohladu ze sa jedna cisto o osetrenie tepelnej straty pri vykonovej elektronike a o zvysenie elektr vodivosti naopak velmi vela. Ostava obrovsky priestor stale na zvysenie ucinnosti a efektivity mototov, baterii, ci dalsich casti. Klobuk dolu ze sa zamyslali nad tymito stratami.

Pridajte komentár