Elektromobily spravia z VW Group poskytovateľa elektriny. Vďaka obojsmernému nabíjaniu

9

Elektromobily koncernu Volkswagen Group postavené na platforme MEB, napr. VW ID.3/4 či Škoda Enyaq iV, budú čoskoro podporovať obojsmerné nabíjanie. To umožní vytvoriť obrovské „virtuálne“ batériové úložisko, vďaka ktorému sa nemecký koncern bude môcť stať poskytovateľom energetických služieb.

Viaceré automobilky pracujú na systémoch Vehicle-to-Grid (V2G), v rámci ktorých budú môcť batériové elektrické vozidlá poskytovať energiu zo svojich akumulátorov spätne do siete. A to môže byť užitočné z viacerých dôvodov.

Jedným najzásadnejších dôvodov je schopnosť vypomáhať elektrickej sieti, napríklad v čase špičky, kedy sa použije energia z batérií na stabilizáciu siete. Pripojené vozidlá sa tiež môžu stať úložiskom energie z obnoviteľných zdrojov, najmä v čase nízkeho dopytu po el. energii. Nadbytočne vyprodukovaná energia tak nevyjde navnivoč.

Schopnosť elektromobilov poskytovať energiu z batérií môže byť užitočná aj v prípade výpadku prúdu v rámci domácnosti (záložný zdroj pre napájanie domácnosti), pri nabíjaní iných elektrických vozidiel či napájaní rôznych elektrických zariadení.

No a ďalšou automobilkou, ktorá sa pustila do technológie V2G je Volkswagen Group. Člen predstavenstva značky Volkswagen zodpovedný za technický rozvoj, Thomas Ulbrich, pritom aktuálne v rozhovore pre Handelsblatt uviedol, že ich skúšobné vozidlá s podporou V2G sú v záverečnej fáze testovania.

A dodal, že každý koncernový elektromobil na báze platformy MEB vyrobený od roku 2022 bude disponovať schopnosťou obojsmerného nabíjania. Tzn. nové elektrické modely naprieč značkami VW, Škoda, Seat a Audi. Spojenie batérií týchto vozidiel do centrálne riadených virtuálnych „mega-úložísk“ je tak pre VW Group veľkou obchodnou príležitosťou.

Vytvorili by sa tým obrovské úložné kapacity, ktoré môžu priniesť úžitok všetkým zainteresovaným stranám, hovorí Ulbrich. Majiteľ vozidla, ktorý sa zapojí do programu, ako aj VW Group na tom môžu zarábať, pričom takýto systém pomôže stabilizovať elektrickú sieť či zefektívniť výrobu obnoviteľnej energie. Otázkou je vplyv na životnosť batérie v rámci jednotlivých vozidiel. Moderné batérie však už dnes zvládajú veľké množstvo nabíjacích cyklov, takže pri rozumnom nastavení by to nemusel byť v budúcnosti veľký problém.

Veľký potenciál

Ulbrich si uvedomuje, že vybudovanie akumulačného systému z batérií elektromobilov potrvá ešte niekoľko rokov. Odborníci v tom však vidia veľký potenciál. Profesor materiálovej vedy a techniky na Kalifornskej univerzite, Gerbrand Ceder, uvádza, že množstvo akumulovanej energie z vozidiel je väčšie, ako môže zabezpečiť a poskytnúť elektrickej sieti akákoľvek spoločnosť poskytujúca verejné služby, píše Handelsblatt.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Koľko by mohli zarobiť majitelia elektromobilov v rámci V2G? | Štúdia
Tesla buduje najväčšiu „li-ion batériu“ na svete, ktorá má ušetriť 100 mil. $
Tesla premení 3 000 sociálnych domov na „najväčšiu virtuálnu elektráreň sveta“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. V minulosti som robil istý čas kogeneráciu, preto si viem predstaviť čo to technicky a prakticky obnáša! O to zložitejšie to bude pri tisíckach „nestabilných“ odberateľoch/dodávateľoch. Bude to chcieť „veliteľa mraveniska“, software. a hlavne legislatívu pre takúto činnosť. Pán Boh s nami a zlé preč !!!

    • nemam ziadne obavy, vw nieco take nedokaze dat ani len na papier, nie to este to aj prevadzkovat… je to len dalsie velkohube vyhlasenie tychto sudruhov… ti kravataci co tam prdia do stoliciek len musia vykazovat nejaku cinnost aby si akoze zasluzili svoje premrstene platy…

  2. Zdravím redaktora pána Bakšu a chcem sa opýtať.
    Ide zasa o tlačovú správu?
    Prijali by sme trochu objektivity, alebo aspoň subjektivity z vašej strany..
    Napríklad, mnohí tu vieme, že s týmto nápadom (i keď to nie je primárne nápad tesly) tu prišla tesla pred 5rokmi. A že aj práve preto vyvíjajú nové batérie, ktoré znesú 10-30x viac nabíjacích cyklov, pričom ohlásili aj prácu na software, čo je kľúčové.
    A vy to tu ani okrajom nespomeniete, a takto grandiozne tu dáte priestor nemeckej propagande a la komunisti v 70tych rokoch.
    Cením si veľmi vašu prácu, a práve preto by som bol rád, aby tento portál prežil.
    Píšte svoje vlastné názory.
    Lebo propaganda len naznačuje, že tento priestor už vám nepatrí, je predaný, lebo bol nepohodlný pre niektorých

  3. Podľa môjho názoru treba zdôrazniť, že pán Bakša patrí medzi slovenskú novinársku elitu v oblasti EV. Jeho články považujem za objektívne a úžasne ľahko čitateľné, čím sa stávajú mimoriadne prínosné pre laickú verejnosť. EV potrebuje popularizáciu a osvetu à la Bakša 🙂

    Bohužiaľ mainstream je ťažko skorumpovaný a hlúpy. Dobré a kvalifikované články vznikajú asi omylom. Príklad nehoráznej žurnalistiky je Pravda, článok „Koľko stoja batérie pre elektrické autá? Tu je odpoveď “
    A mohol by som pokračovať v citovaní nezmyslov mainstreamu do nemoty.

    Evidentne sa potvrdzuje hypotéza, že za posledných 100 rokov v Európe všeobecne kleslo IQ.

Pridajte komentár