Odborníci českého importéra vozidiel Volkswagen (Porsche ČR) zbierajú dáta ohľadom prvého dedikovaného elektromobilu značky (VW ID.3) od jeho uvedenia na trh. A o svoje zistenia ohľadom servisu či degradácie batérií sa podelili aj s novinármi, napríklad z portálu TipCars.
Vo všeobecnosti sa uvádza, že v prípade elektromobilov sú servisné náklady elektromobilov, resp. náklady na ich údržbu nižšie ako u spaľovacích áut, keďže elektrický pohonný systém je podstatne jednoduchší a vďaka tomu by mal byť aj spoľahlivejší. Dáta tiež vo všeobecnosti ukazujú, že degradácia batérií elektromobilov je pomalšia, ako sa predpokladalo. Aktuálne sa pritom zdá, že vo všeobecnosti môžeme počítať s tým, že z hľadiska dostatočnej zostatkovej kapacity by batérie mohli či mali prežiť vozidlo.
A aj k týmto témam sa pre TipCars.com vyjadrili predstavitelia Tréningovej akadémie Porsche ČR. Ohľadom degradácie, resp. poklesu kapacity batérie elektromobilu Volkswagen ID.3, ktorý je na českom trhu cca 3 roky, pritom uviedli, že vozidlá s nájazdom 100 000 km majú zostatkovú kapacitu minimálne 90 %.
My dodávame, že to teoreticky vo všeobecnosti znamená, že ak má elektromobil pôvodný dojazd napr. 450 km, po nájazde 100 000 km by mal na jedno nabitie zvládnuť minimálne 405 km. A taktiež sa ukazuje, že k najväčšej degradácii batérií dochádza počas prvých 50 000 – 100 000 km. Následne klesá kapacita len veľmi pozvoľne.
Spoľahlivosť
Ale späť k zisteniam odborníkov z Porsche ČR. Tí tiež uviedli, že riziko poruchy elektromobilu je v porovnaní so spaľovacím autom nepomerne nižšie. A to s odvolaním sa na zložitosť pohonných systémov, ktorý v prípade elektromobilu pozostáva z 210 dielov a v prípade spaľováku z 1 400 dielov. Zdôraznili tiež, že spaľovacie autá majú podstatne viac komponentov, ktoré sa musia pravidelne povinne meniť – napr. rozvodové remene, rôzne oleje, filtre, prípadne sviečky či spojky.
V prípade elektromobilov sa často používa rekuperácia/regeneratívne brzdenie, vďaka čomu sa šetria konvenčné brzdy. Odborníci z Porsche ČR pritom uvádzajú, že to šetrí brzdy natoľko, že zatiaľ nevedia, po koľkých tisícoch km je potrebná výmena brzdových doštičiek a kotúčov, keďže to doteraz nebolo potrebné.
Čo sa týka opotrebenia pneumatík a tlmičov vplyvom vyššej hmotnosti elektromobilov, akadémia Porsche ČR uvádza, že aj keď je odpoveď komplikovaná, nemalo by sa to v podstate líšiť v porovnaní so spaľovacími autami. Tieto komponenty majú byť totiž nadimenzované s ohľadom na vyššiu hmotnosť.
Servisné prehliadky a náklady
Dozvedeli sme tiež, ako v ČR prebieha pravidelná servisná prehliadka elektromobilov z rodiny ID. Kontrolujú sa pritom pneumatiky, brzdy, guľové čapy, manžety kĺbov a vizuálne aj komponenty s vysokým napätím. A mení sa brzdová kvapalina.
Zástupcovia Porsche ČR ale priznávajú, že cena za hodinu servisnej práce je drahšia ako v prípade spaľovacích áut. Na druhej strane, základný variant „predplateného servisu“ je v prípade elektromobilov „ID“ podstatne lacnejší ako napr. pri spaľovacom Golfe (cca o 2 000 €). Toto však samozrejme platí pre český trh a na iných trhoch, ako aj v prípade iných značiek, sa servisné poplatky, služby a schémy môžu zásadne líšiť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Nepojazdný elektromobil: Aké sú najčastejšie príčiny podľa asistenčných spoločností?
„Taxi“ Tesla Model S prekonala nájazd 500 000 km. O koľko klesol jej dojazd?
ODBER NOVINIEK
13 komentárov
Veď hej, toto všetko hovorí v prospech elektroáut. Čo obyčajných ľudí trápi najviac, je dostatok menších BEV, za lepšie ceny, a baterka, ktorá bude menšia, ľahšia, lacnejšia, a dostatok nabíjačiek a a aj ceny za kWh. Až to bude, budú elektroautá jednoznačne kraľovať!
Servisna siet sa musi zivit stoj co stoj.
Na povinnej prehliadke sa nic nerobi, ale peniaze sa beru.
Ma to zmysel?
Znizenie poctu servisov pride lebo zakaznici to nebudu chciet platit zo svojho vrecka, ked su tam len na to aby zneprijemnovali zivot.
Je krasne vidiet ako sa strane mylia zastancovia spalovakov o kazivosti. (200 vs 1400 suciastok)
Tak nieco sa na tych prehliadkach robi, ved sa kontroluje i testuje vselico. Mna tri prehliadky za 90tkm stali 200e vratane vymeny peloveho filtra zakazdym. Pri ICE by ma stala tolko jedna. Vzdy som dostal aj vysledok testu stavu 12V baterie, tlmicov, ucinku brzd … ak odpocitam cenu filtra tak tych 35 euri raz za 30tkm mi stoji za to ze mi niekto skontroluje a otestuje auto aby som sa nezabil, alebo predisiel nakladnejsim vyvolanym opravam.
Odo mňa si vypýtali za garančku na EV 10 eur.
Súhlasím, brzdy sa používajú minimálne ale napriek tomu menia brzdovu kvapalinu..a to z akého dôvodu? Jediný normálny prístup k servisu má Tesla,, tá vás dokonca posmeli aby ste si filter klimatizácie vymenili sami,, v takej kii ev6 je to povinne v servise za 180€ inak vám pada rozšírená záruka…
Dufam ze tak nebudu posmelovat aj so samotnou vymenou brzdovej kvapaliny, ked uz nastane ten ich pomyselny termin
Koncern sa úplne vymkol kontrole.
Je to ako keď sa platonicky zamiluješ. Tak sa koncern zamiloval do svojich potenciálnych zákazníkov.
Naduté zamilované dievčatko bez skúseností čo chce presadiť – do všetkých, mladých, v strednom veku, žien, detí, starcov… A trucuje, kričí, smeje sa – prípad pre psychiatra. To ale nie – má bohatých rodičov…
Sem-tam nezáväzný sex, žiaden vzťah.
Ak sa nepreberie, zostane dievčatko samo do konca života, a môže si pichať kolagén aj do … resp. obklopené tými, ktorí si dokážu jej lásku zaplatiť… Možno ale nie dlho, drogy dochádzajú…
To ze ma elektromotor menej suciastok, znamena iba ze je v teorii spolahlivejsi. Poslednych 20 rokov su spalovacie motory na svojom technologickom vrchole. Hocijaky 20 rocny 2.0TDI alebo 3 litrovy benzinak vydrzia prejst cez milion kilometrov. Na druhej strane potom citam senzacne clanky, ako na tesle presiel niekto milion km. Nakoniec ale vysvitne, ze s tretim motorom a druhou baterkou. Takze tolko k tej spolahlivosti.
A k tym brzdam. Aj MILD alebo PLUGIN HYBRID rekuperuju brzdenim motora a brzdy pouzivaju minimalne. Na tie tu ujovia z porsche zabudli. Takze nie je to len BEV exkluzivita.
Po milón kilometroch pri akomkoľvek spaľováku je to prakticky nový motor.
X-krát všetko vymenené, pôvodný zostáva tak blok…
Čo sa dá meniť na bezkartáčovom elektromotore – motor samotný…
Jednoduchá recyklácia, výroba aj výmena. Neoplatí sa zisťovať chybu metódou LPGTDITA3+ servismenov vymením/uvidím/diagnostika/vymením/uvidím…. predám!
Iba ak mi ide o to, aby som odstránil prípadnú sériovú chybu, resp. zvýšil životnosť…
Moja osobna skusenost s eckovym dizlom je 380tisic km a na motore bol vymeneny akurat tak jeden zhavic za 30€. A to ani nebol pokazeny, iba netesnil. A diagnostika to hned odhalila. Ten motor je ta posledna vec , co by sa na tom aute rozpadla. Taxikary s tymi autami bezproblemovo davaju milionove najazdy.
A ked povies „Jednoduchá recyklácia, výroba aj výmena.“ ty si myslis ze je to az take jednoduche vymenit elektromotor? A hlavne lacne?
Najvacsi problem dnesnych aut su senzory a elektronika. A tych maju BEV takysto pozehnane.
To hovoríš o Mercedese?
Nenechaj sa preboha vysmiať.
Vieš dobre, akú má Mercedes cenotvorbu a následnú servisnú politiku 🙂
Mimochodom, aj ja mám od nich 3,2l 6 valcový benzín. Z doby, keď vyrábali autá, nie herné konzoly…
Prestaň prosím papať seno…
Na trhu elektromobilov v EU nie je zatiaľ nič vyhovujúce. A akonáhle začneš robiť ústupky, skončíš v „koncernovom trabante“.
N akazdom jednom mi odisiel chladic oleja… Minimalne…
V juli 2021 som kupil VW.ID4 77kw (ten dlhsi dojazd), po dvoch rokoch bateria degradovala -55%. Mesiac dozadu bol na zvolavacej akcii – kde to mali opravit. Tak ako auto dostali, tak aj odtial vyslo.
Auto stalo takmer 50tis € s DPH. Po dvoch rokoch ma na plne nabitie dojazd 230km v lete! Neviem co mam robit, koho kontaktovat, kde sa stazovat.
Nekupujte elektro auta od Volkswagen-u. Proste to nevedia robit. V 2030 ich kupia bud cinania alebo Tesla. Proste Nokia medzi autami.
Volkswagen das hanba.
Ak najdete odvahu z VW a mate zaujem to riesit – napiste mi email.