Zdá sa, že jedným zo smerov budúcnosti dopravy by mohli byť aj elektrické lietadlá typu VTOL fungujúce v rámci mestskej a medzimestskej mobility. A to si myslí aj ďalšia tradičná automobilka VW Group, ktorá predstavila prototyp takéhoto lietadla či „dronu pre ľudskú posádku“, ktorý označuje ako V.MO.
Za prototypom V.MO konkrétne stojí spoločnosť Volkswagen Group China, ktorá v eVTOL, teda elektrických lietadlách s vertikálnym vzletom a pristátím, vidí veľký potenciál. Podobne ako napr. koncern Hyundai Motor, ktorý vyvíja podobný typ lietadla s podobným využitím.
Projekt vertikálnej mobility spustil VW Group v Číne v roku 2020. A to s cieľom „skúmania mobilitných riešení novej generácie, vrátane trhu mestskej leteckej mobility a rozšírenia mestskej dopravy do vzdušného priestoru“. No a validačný prototyp V.MO je prvým hmatateľným výsledkom práce.
- Zdroj: VW Group
- Zdroj: VW Group
Čo vieme o V.MO?
Koncept prototypu V.MO s dĺžkou 11,2 m a celkovou šírkou 10,6 m je podľa VW založený na existujúcich riešeniach autonómnej jazdy a batériových technológií pre bezemisnú mobilitu. Čo sa týka pohonu, 8 rotorov zabezpečuje vertikálny vzlet/pristátie a 2 vrtule majú na starosti horizontálny pohyb/let.
V.MO sa podrobí viacerým letovým testom ešte tento rok, pričom cieľom je optimalizovať koncept. A už vylepšený prototyp bude podrobovaný testom do konca leta 2023. To má viesť k plne elektrickému a automatizovanému VTOL, ktoré bude schopné prepraviť 4 cestujúcich s batožinou na vzdialenosť až 200 km.
„Naším dlhodobým cieľom je industrializovať tento koncept a preraziť na vznikajúcom a rýchlo sa rozvíjajúcom trhu novej mobility,“ uviedol Stephan Wöllenstein, šéf Volkswagen Group China. Na mysli má pritom mestskú leteckú mobilitu na krátke a stredné vzdialenosti, najmä v rámci veľkých miest či medzimestskej prepravy.
Spočiatku to bude luxus
Ako už býva v prípade nových technológií zvykom, aj mestská letecká mobilita má byť podľa VW Group spočiatku „luxusným produktom“ určeným pre solventných zákazníkov. S lietadlom V.MO sa pritom počíta napr. v rámci služieb VIP kyvadlovej dopravy. Kedy by mohla byť takáto služba spustená, však VW Group aktuálne neuvádza.
Zdroj: VW Group
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský Inobat by mohol robiť batérie aj pre elektrické lietadlá od Lilium
Funkčný prototyp lietajúceho elektro-auta od Xpengu má byť hotový tento rok
Tesla by mohla oznámiť plán na elektromobil za 15 000 $ či elektrické lietadlo, tvrdia analytici