V akom stave je batéria VW e-Golf „1“ po vyše 6 rokoch a takmer 50 000 km?

7

Keď sa rozoberá kondícia batérií elektromobilov po rokoch používania a vyššom nájazde km, väčšinou sa to týka modelov značky Tesla. Preto sme radi, že sa v tomto smere objavili aj informácie o stave batérie 6,5-ročného modelu Volkswagen e-Golf „1“, ktorý má za sebou takmer 50 000 km. O koľko klesla kapacita jeho batérie?

Degradácia kapacity batérie elektromobilov a z toho vyplývajúci pokles dojazdu je pre mnohých strašiakom. Každopádne roky praxe ukázali, že vo všeobecnosti sa nie je čoho báť. Mnohokrát pritom boli vyvrátene mýty o tom, že batérie je potrebné meniť po 3 až 5 rokoch a pod.

Elektromobily používajú rôzne batérie s rôznymi systémami chladenia a batériového manažmentu, čo takisto môže vplývať na pokles kapacity batérie. Niektoré z prvých novodobých elektromobilov, ako napr. Nissan Leaf, majú len pasívne vzduchové chladenie, čo sa nie prekvapujúco podpísalo na rýchlejšej degradácii batérie, ako je bežné.

No a aktívne kvapalinové chladenie batérie nemá ani prvá verzia VW e-Golf, ktorá prišla na trh v roku 2014. Tá disponovala batériou s kapacitou 24,2 kWh a ponúkala dojazd 200 km podľa zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC. Podľa prísnejšej metodiky EPA to bolo 134 km. Vozidlo tiež ponúkalo výkon 85 kW, krútiaci moment 270 Nm či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za necelých 11 s.

Čo tá batéria?

Ale prejdime už k stave batérie avizovaného vyše 6-ročného modelu VW e-Golf, ktorý má za sebou 47 861 km. To síce nie je veľa, obzvlášť na vek vozidla, na druhej strane, vo všeobecnosti by malo platiť, že batérie elektromobilov degradujú najprudšie počas prvých 50 000 km.

Témou degradácie tohto konkrétneho modelu sa zaoberal známy e-mobility youtuber Bjorn Nyland, na čo upozornil Insideevs. Bjorn na základe svojho testu, v ktorom okrem iného „nameral“ dojazd vozidla okolo 126 km pri rýchlosti 90 km/h, vypočítal pokles kapacity batérie o 6,5 %.

Pripomíname pritom, že batéria nedisponovala aktívnym kvapalinovým chladením, čo je dnes štandard a že batérie elektromobilov by mali vo všeobecnosti degradovať najviac práve počas prvých 50 000 km. Taktiež treba zdôrazniť, že tento výsledok nemožno generalizovať, keďže na degradáciu batérie vplýva viacero faktorov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 má za sebou 320 000 km. Ako je na tom batéria a čo prevádzkové náklady?
Ako je na tom elektromobil Renault Zoe po nájazde 300 000 km?
BMW i3 s nájazdom 300 000 km má mať stále pôvodnú batériu. Aký je jej stav?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Kapacita, životnosť a cena batérií bude trvale v popredí parametrov každého BEV. Aj keď je dnes VW e-Golf „1“ „hlboká minulosť“, správa nás aspoň ničím nezarmútila! 🙂

    • Priemerný vodič spraví za rok približne 20,000km. Za 6,5 roka je to 130,000km. Takže tento článok je veľmi zavádzajúci keďže hovorí o aute ktoré viac stalo v garáži ako jazdilo na cestách. Takže za normálnych okolností je degradovanie batérie niekde okolo 15%. Takže elektromobil nemá zmysel za týchto podmienok a to nehovoriac o vyšších emisiach ktoré vzniknú počas životnosti auta.

      • Robert Marko on

        V relácii Motoring boli redaktori v autoservisy s otázkou ohľadom skúsenosti s výmenou autobatérií. Bežne vymieňali len jeden-dva moduly po cca 3. rokoch (cca 1000 €). Ale u taxikára, ktorý kvôli práci nabíjal iba na rychlonabijackach, museli vymeniť celú batériu už po niečo málo ako roku (10_12000 €). Ak teda majiteľ nechce degradovat batériu rýchlo, mal by nabíjať z Wallboxu alebo siete aspoň 2/3 nabíjaní. To je min. 4-12 hodín, podľa typu a kapacity batérie – ďakujem pekne ! Nehovoriac o samotnej cene nového elektromobilu (cca + 1/3 oproti vozidlu so spalovacím motorom.

  2. Anonym 23456 on

    Priemerný vodič spraví za rok približne 20,000km. Za 6,5 roka je to 130,000km. Takže tento článok je veľmi zavádzajúci keďže hovorí o aute ktoré viac stalo v garáži ako jazdilo na cestách. Takže za normálnych okolností je degradovanie batérie niekde okolo 15%. Takže elektromobil nemá zmysel za týchto podmienok a to nehovoriac o vyšších emisiach ktoré vzniknú počas životnosti auta.

    • Dalo by sa polemizovať , EV s malým dojazdom je predovšetkým druhé auto do mesta na krátke trate. Takže 20.000km za rok nespravim. Emisie počas životnosti ? Ja mám vlastnú FVE na streche takže aké emisie? Všetko to je individuálne, netreba to hend tak škatulkovat…

  3. Akože povedať o aute že má super vydrž po 50000 km, tak to chce poriadnu dávku niečoho silného. Čo keby zobrali 10 EV s 500 000 km a dali vydrž baterie a motora, realne naklady udržby vozidla.

Pridajte komentár