VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu

23

Automobilka VW sa snaží ukázať, že ceny elektromobilov išli za posledné roky značne dole, pričom už ich obstarávacia cena môže byť konkurencieschopná konvenčným vozidlám. Zameriava sa však najmä na celkové náklady na vlastníctvo elektromobilu Volkswagen ID.3 a porovnateľných spaľovákov.

Volkswagen hneď na úvod upozorňuje, že ich nový elektrický hatchback nižšej strednej triedy, ID.3, bude v základnej verzii, ktorá ponúkne dojazd 330 km (WLTP), stáť menej ako 30 000 €. Ide pritom o nástupcu elektromobilu e-Golf, ktorý ponúkal dojazd 231 km (WLTP) a stál 36 900 €.

Stredná verzia modelu Volkswagen ID.3 pritom ponúkne dojazd 420 km (WLTP), a to za cenu nižšiu ako 35 000 €. Takže cena elektromobilov VW zo segmentu C „medzigeneračne“ značne klesla, obzvlášť pri prepočte na ponúkaný dojazd.

Pre masový rozvoj elektromobility je však dôležitejšie, aby sa ceny elektromobilov vyrovnali cenám porovnateľných spaľovákov, a to čo najskôr. V tomto kontexte je však treba zohľadniť aj celkové náklady na vlastníctvo oboch druhov vozidiel, pretože elektromobily majú vo všeobecnosti nižšie prevádzkové náklady.

Obstarávacie náklady

VW porovnával modely ID.3 a Golf z hľadiska obstarávacích nákladov a uviedol, že elektromobil ID.3 začína na sume do 30 000 € a porovnateľné verzie Golfu stoja 26 640 € („benzín“), resp. 28 105 € (diesel). Do nasledujúceho grafu tiež zahrnul nemecký „enviro-bonus“ vo výške 6 570 €, s ktorým je ich e-novinka dokonca podstatne lacnejšia ako spaľovacie Golfy.

volkswagen id.3 vs golf naklady na vlastnictvo

Zdroj: VW

Náklady na „palivo“

VW vo svoje tlačovej správe tiež uvádza, že mesačné náklady na elektrinu sú cca o 40 € nižšie ako na bežné palivá. Škoda, že bližšie nekonkretizuje svoje výpočty, keďže to samozrejme záleží aj od nájazdu. Pravdepodobne však počíta s priemernými hodnotami zo súvisiacich prieskumov.

Ďalším dôležitým faktorom sú ceny elektriny a palív. Do spomínaného výpočtu pritom podľa všetkého zahrnul „domácu“ cenu elektriny na nemeckom trhu, ktorá je v priemere 0,31 €/kWh. A to je cca 2-krát toľko, koľko stojí denný prúd u nás, pričom nočný prúd je ešte lacnejší. Takže na Slovensku by bol spomínaný rozdiel určite väčší, nakoľko ceny palív by mali byť podobné.

Celkové náklady na vlastníctvo

Do porovnania celkových nákladov na vlastníctvo zahrnul VW náklady na „palivo“, dane, poistenie, servisné náklady a náklady na pneumatiky, a to na nemeckom trhu. V rámci celkových prevádzkových nákladov má vyjsť prevádzka ID.3 o 50 až 70 € menej ako v prípade porovnateľného spaľovacieho vozidla.

volkswagen id.3 vs golf naklady na vlastnictvo

Zdroj: VW

VW tiež predpokladá, že zostatková hodnota týchto vozidiel bude v budúcnosti na porovnateľnej úrovni. Ohľadom celkových nákladov na vlastníctvo už nemecká automobilka nespomína konkrétne čísla. Avšak uvádza, že tie sú po započítaní „enviro-bonusu“ v prípade ID.3 nižšie ako v prípade porovnateľného spaľováku, pričom z dlhodobého hľadiska má byť e-auto absolútne cenovo konkurencieschopné aj bez dodatočnej podpory.

volkswagen id.3 vs golf naklady na vlastnictvo

Zdroj: VW

Zdroj: VW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
Taxi služba kupuje 50 Tesiel, aby ušetrila na prevádzkových nákladoch

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

23 komentárov

  1. Tie čísla sú presvedčivé. A nastúpený trend bude len a len pokračovať.
    Veď okrem prudkého technického rozvoja v danej oblasti treba ešte zobrať do úvahy holý fakt, že pri zvyšujúcej sa výrobe vždy klesá cena výrobku. Nie je tak?

  2. Preco ma musi stale niekto presviedcat o tom ze EV je take vyhodne. Ved viem pocitat aj sam. Nove auto na LPG 13 000 Eur, nove EV 28 000 Eur. Naklady na palivo rovnake. Takze kedy sa mi vrati 15 000 Eur za EV?

    • Jozef Kotík on

      Robo, nikto ťa nepresviedča. Vieš, je tu demokracia, t.j. právo slobodnej voľby. Kľudne si za svoje peniaze kúp presne to, čo ti najlepšie vyhovuje.
      A nikto nepochybuje o tom, že vieš počítať aj sám. Ok?
      P.S. Prosím ťa, prezraď nám, ako si vypočítal to, že „Naklady na palivo rovnake.“?

    • Len trosku opravim, nove auto na lpg uz je mozne kupit od 11040eur… kym cena nebude takto porovnatelna alebo blizka, tak sa neoplati rozmyslat o el. Aute..

      • Ty si sa viezol v elektroaute ? Lebo ja mam 130 tis km ( 70 tesla a 70 bmw i3 ) . Predtym som v minulosti najazdil na LPG asi 500 tis km na roznych autach od fiat po bmw. Porovnavas neporovnatelne, tak to nerob !

    • Nazvat spomalene skatule na LPG autom v porovnani s elektro uz je drzost ! A tie naklady : 70 tis km na bmw i3 , byvam v rakusku , platim 17 centov za kwh, spotreba auta 14 kwh na 100 km. Ukazes mi prosim to LPG auto, co spravi 100 km za 2,40 euro ? 70 tis km servis na aute bol tiez 0 euro ( aj ked brzdovu kvapalinu a filter v klime sa po 30 tis meni ), a opravi tiez 0 euro, mimochodom….

      • Nechcem ta urazat ale prosim ta o vysvetlenie: O kolko je EV rychclejsie ked kazde rano ideme v jednej kolone spolu rychlostou 55 km/h? Ak mas spotrebu 14kwh tak tankujes minimalne 14/0,9=15,55kwh*0,17=2,64 Eur/100km. Moja spotreba na LPG je 4,5Eur/100km… takze usetris 1,7Eur na 100km. Servis kazdych 15 000km 50 Eur. Rozdiel v cene aut 20 000 Eur. Navratnost 20 000 Eur je po 1 176 400km.

        BMW i3 naklady na 70 000km – cena 36 000 Eur + palivo podla teba 14kwh*0,17 na 70 000km = 1 372 Eur SPOLU = 37 372 Eur

        Moje LPG – cena 13 000 Eur + palivo na 70 000 = 3 150 Eur + 4krat servis po 50 Eur= 200 Eur SPOLU = 16 350 Eur.

        Ak stale tvrdis ze i3 je ekonomicky vyhodnejsie , tak mi kazdy mesiac posli na ucet 37 372 Eur a ja ti poslem 16 350 Eur. Podla tvojich slov zarobis. Podla mna zarobim ja. Ved uvidime.

    • Robo, toto nie je presviedčanie.. To je len vysvetlenie a matematika a žiaľ pre väčšinu je to nevyhnutné, lebo naozaj mnohí tomu nerozumejú a nevedia si spočítať. Ak hovoríš o LPG novom za 15k, môže to byť jedine Dacia s výbavou volant + kolesá. Podobne je na tom porovnanie dynamiky. A to si si ešte neskúsil zaratat servis. Ale súhlasím ak hľadáš najlacnejšie auto na trhu s alternatívnym palivom, tak iné zatiaľ pod 15k nenájdeš..

    • Ciastocne mas pravdu. Naklady na palivo sice nemusia byt identicke avsak pri kalkulacii nakladov na udrzbu nejako zabudli spomenut ze bateriu po opotrebeni bude treba vymenit. Pri i3 je to peknych 16000. Takze trh s ojazdenymi EV zatial neexistuje. Neviem si predstavit niekeho kto si ide kupit EV po prvom majitelovi ktory ho plnohodnotne vyuzival, s bateriou na 40% kapacity.

      • Strašne v tomto ľúbia všetci preháňať. Kapacita klesne o 20, nie 40%. A po 300000km mnohé spalovaky sú zrelé na generálku za 3-5000. Takže nie, ev na tom nie sú tak zle, lebo stále fungujú, majú výkon.. Len sa im dojazd zmenší. Čo pre mnohých nie je problém a ti čo si chcú kúpiť po 1.majitelovi si to vedia ľahko overiť, narozdiel od spalovakov, z ktorých nevidno, ako sa s nimi jazdilo a po 2.kupe treba čakať čokoľvek ;(
        Btw výmena batérie bude stáť o 5rokov 4-5 tis. Ale diesel už len tak nepredáš. Už dnes vidieť, že znehodnotenie/devalvacia ICE je 2-3x väčšia v%, ako pri EV rovnakej kategórie.

  3. Paráda VW sa ukazuje…. Ale že je ten vírus všade už pomaly a pracuje sa ďalej tam kde sú stovky tisíce ľudí to netrápi nikoho…..

  4. Dobre matematici a vypoctari. Odporucte mi automobil na najazd cca 5000km mesacne
    Priemerna rychlost mojho tacho je 96km/h teda aby som v to ozrejmil jazda po dialnici s tempom na tachu niekde 140-145kmh. Ostatne je hlacne mesto. Teda z 5tis km je to mozno 10%. Priemerna spotreba je 5,6l/100km. Nebavme sa o servise, lebo viem ze ma gumach setrim a 200-300e kazde 4 mesiace podla toho co vsetko sa meni. A nemienim xestovat do prace miesto 4-5 hodin 6-7. V takom pripade hned mesacne preplacam asi 200€. Prosim ake auto si mam vybrat

    • Pán Realita, keďže si neuviedol základný údaj, čo je denný nájazd a možnosti nabíjania u teba doma.. Predpokladám, že bývaš v rd s možnosťou nabíjania doma, pracuješ cez deň, dochádzaš do rovnakého pracoviska, resp.rovnako ďaleko, tak podľa „môjho výpočtu“ 🙂
      5000km /20 pracovnych dní = jazdíš denne 250km.
      A tak ti je možné odporučiť akékoľvek ev s dojazdom nad 350km wltp.
      Ak chceš mať pohodlie a rezervu tak je to model3 long range..
      Pre pomoc ti tu uvediem aj šetrenie na palive oproti tvojim 5.6l nafty.
      5000km x 12 mesiacov = 60000km ročne.
      60000km / 100 x 5.6litra x 1.3eur/L = 4368eur dáš ročne za naftu.
      Model3 so spotrebou po zohľadnení efektivity nabíjania =18kwh/100km.
      Takže 60000km / 100 x 18kWh x 0.15eur/kWh(priemer nočná tarifa zse a supercharger) = 1620eur dáš ročne za elektriku.
      Za rok teda len na palive ušetríš 4368-1620= 2748eur. Ak predpokladám, že auto budeš vlastnit 5r najazdíš na ňom 60k x 5 = 300000km, môžeš na palive ušetriť 1620 x 5= 8100eur.
      Okrem paliva je isté, že ušetríš aj na servise ev, ktorý tu nebudem počítať, lebo toho je plno na nete.
      No ak vezmeme v úvahu, že by si chcel podobne veľké a pohodlné auto, dajme tomu VW passat (výkonom i modernostou stále ďaleko od modelu 3) zaplatis 44k eur.
      Model3 standard range so 409km wltp stojí 40k
      Long range s 560km WLTP je za 49k EUR. Takže it’s up to you 😉

      • Lubo, mas iba teoreticku pravdu.
        Tiez som mal pracu kde som behal 5000km/mesiac. Ale neda sa to rozdelit na 250km za den. Mal som den ked som spravil 50km a mal som den ked som za 9 hodin spravil 800km. A tam uz je EV velky problem.
        Spominas a porovnavas tu Passat, ale vacsina obchodakov jazdi na Fabii a pod do 15 000 Eur a za 4 roky maju najazdenych 200 000km. A byvaju v bytovkach, takze nieje mozne nabijanie cez noc.
        A teraz doporuc elektromobil.
        Preco nikto nepovie aj pravdu o elektromobiloch, ze aj ked idem kazdy den len 30km, tak nosim zbytocne 500kg baterku. Tu je najvacsi problem elektromobilu. Ktory sa da jednoducho vyriesit ale vyrobcovia to nechcu. Preco?

        • Samozrejme, ako som písal, za predpokladov..
          Takže je na každom, aby sa rozhodol..
          Jazdiť fabiou 800km sa už dnes snáď príliš nenosí, a keď aj, tak je to skôr výnimočné na dovolenku 1-2x do roka.
          Ďalej, pravda o 500kg, áno, ale ten passat tiež nie je pierko.. A vozí zbytočne ťažký veľký motor a prevodovku. Na to by som sa takto nepozeral, lebo podstatná je výsledná efektivita využitej energie.
          No a na koniec, pre niekoho, kto potrebuje spraviť na šupu 800km ev skutočne zatiaľ nie je vhodný. Ale dovolím si povedať, že ani vodič, ktorý nezodpovedne jazdí 800km na šupu nie je vhodný pre ľudstvo. 😉
          A ak je ochotný, spraviť si na tých 800km jednu zastávku namiesto 15min (diesel + záchod + bageta) na 30min s modelom 3 má nabite na ďalších 350km, takže tvrdím, že aj pre takého môže byť ev riešením ekonomickým. Samozrejme, ak porovnávame hrušku s hruškou a nie fabiu ;( à zároveň za predpokladu, že jazdy nesmeruju niekam na Ukrajinu a zároveň je možnosť nabíjať doma.
          Tým zároveň hovorím, že kto nemá možnosť nabíjať doma, alebo v práci, a jazdí 800km, tomu žiaľ zatiaľ neostáva slobodná voľba, a je odkázaný na diesel, alebo benzín ;(

  5. Prepac, ano. V pondelok na supu 550km potom do stvrtku drobne a potom opat 550km. Ale da sa vychadzat z toho ze do prace cestujem 4hod * 140 = cca 550
    Nie nebyvam na dome a nemam moznost nabijat doma. Ani v praci vela krat na stavbe

  6. A este prepac. Ale mal som moznosti. Ta tesla sa spracovanim nechyta na obycajnejsiu hondu. Ano vykon je super. Ale ostatne … Takze nepotrebujem brak menom tourag… Ja som na combi… A hlavne naftu netankujem za 1,3€ ani si nepamatam kedy tolko stala. Max 1,15.

  7. Ja si napríklad pamätám v 2013,ze nafta stala aj 1.50. Navyše problém s palivami je v tom, že ich ceny lietajú, ako sa šejk vyspí. Čo napríklad pri elektrine jednoducho nieje také evidentné. Navyše, si ju môžu ľudia veľmi ľahko vyrobiť doma, narozdiel od nafty.
    À navyše sa ospravedlňujem za predošlý výpočet za 5 rokov. Malo to byt 5x 2748= 13740eur.
    Pri cene 1.15 za liter nafty to je 5x 2244= 11220eur
    Navyše netreba zabudnúť na jednu dôležitú vec, že po 5 rokoch budeš diesel musieť predať ďaleko pod cenu, narozdiel od ev, ktorý aj napriek menšiemu dojazdu(kvôli degradacii) , bude mať stále cenu.

  8. Pls. ked uz porovnavate obstaravacie ceny aut tak porovnavajte porovnatelne. Nemozem zbrat auto za 10-13k€ a porovnavat ho z EV za 30+. Nesedi vykon, vybava atd. VW porovnalo GOLF s porovnatelnym vykonom a vybavou a ID3 s porovnatelnou vybavou a vyslo im to takto. Ak niekto denne robi 100vky km EV zatial prenho nieje, ale statisticky 80% ludi najazdi denne do 50km, tak vo co go.

    • Porovnávať výkon EV so spalovakom je najväčšia hlúposť. E ma výkon iba na papieri.pretože ak má báť 100% tak výkon je plný, ale ak ma batéria menej a menej tak výkon nieje ani náhodou rovnaký. Alebo batéria nabitá na 10%, dá x násobný prúd v porovnaní s tou plne nabitou? Takže výkon iba papierový. Spaľovací motor dokáže podo at max výkon v plnom rozsahu nádrže. Takže porovnávať 300kW elektro nieje to ite ako 300kW spalovak, ani náhodou.

Pridajte komentár