Elektrický VW Golf je tu s nami už od roku 1976. Ako napredovala jeho technika?

0

Éra plne elektrického modelu Volkswagen Golf  „CityStromer“ sa blíži ku koncu. Poslednú generáciu (e-Golf), ktorá je aktuálne vo výpredaji, nahradí budúci rok zbrusu nový kompaktný elektrický hatchback ID.3. Ako sa vyvíjala technika jeho štyroch generácií.

Nie je moc známe, že plne elektrickú verziu mali až 4 generácie modelu Golf. A to prvá, druhá, tretia a siedma. Prvé tri pritom niesli meno Volkswagen Golf CityStromer. Úplne prvý elektrický Golf vznikol už v roku 1976. Rovnako ako v prípade súčasného modelu išlo o elektrickú verziu vtedajšieho spaľováku.

1. a 2. generácia

Žiaľ, informácií o 1. generácii je poskromne, nakoľko išlo skôr o experiment, ktorý podnietila vtedajšia ropná kríza. Vieme však, že mal pod kapotou elektromotor s výkonnom 27 koní, pričom ten bol spárovaný so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vyrobiť sa malo len 20 kusov.

Druhá generácia mala vzniknúť v roku 1985, pričom bolo predstavená až v roku 1989. Disponovala nižším výkonom ako tá prvá (18,5 kW, 25 k). Takže je jasné, že dynamika nedosahovala ani zďaleka parametre dnešných elektromobilov, a to aj kvôli výkonu olovo-kyselinových batérií.

Veď z 0 na 50 km/h to trvalo tomuto modelu až 13 s, pričom maximálna rýchlosť sa zastavila na hodnote okolo 100 km/h. Slávny nebol ani dojazd, ktorý sa pohyboval v rozmedzí 80 až 100 km a na tú dobu ani cenovka okolo 30 000 $. Vyrobiť sa malo okolo 100 kusov.

3. generácia

Tretia generácia modelu Volkswagen Golf CityStromer sa na prvý pohľad nedočkala žiadnych vylepšení z hľadiska parametrov. Tie sa pritom v závislosti od zdrojov dosť odlišujú. Tak napríklad výroba mala byť spustená v roku 1992, resp. 1993.

6 olovených batérií malo poskytnúť dojazd 70 (zrejme reálny), resp. 80 až 90 km (zrejme udávaný výrobcom). Maximálna rýchlosť mala ostať zachovaná, teda cca 100 km/h. V prípade 3. generácie už máme k dispozícii údaje o dĺžke nabíjania, a to 90 min na 80 %. Z domácej zásuvky to malo trvať 6 až 8 hod.

V roku 1995 stál Volkswagen Golf CityStromer Mk3 49 500 mariek (cca 25 000 €), zatiaľ čo bežná verzia 20 000 až 23 000 mariek. Vyrobiť sa malo 120 až 300 kusov.

Súčasná generácia

Volkswagen e-Golf prišiel na trh v roku 2014. O 3 roky neskôr sa dočkal pomerne veľkého faceliftu, ktorý priniesol o 50 % väčšiu li-ion batériu (35,8 kWh) či nárast výkonu (z 85 na 100 kW) a krútiaceho momentu (z 270 na 290 Nm). Väčšia batéria pritom znamenala zvýšenie dojazdu z 200 na 300 km (NEDC), resp. 231 km (WLTP).

Nástupca e-Golfu je pritom už za rohom. Ten príde v podobe úplne nového modelu Volkswagen ID.3, ktorý bol vyvinutý čisto ako elektromobil. A to na špecializovanej platforme MEB.

Zdroje: Greencarreports, Dyler, Wikipedia, Idnes, Carscoops

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1
Nový Volkswagen e-up dostal slovenskú cenu, e-Golf zas mega-zľavu
Opel mal elektromobil už v 70. rokoch. A to „Gran Turismo“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár