VW s predným pohonom už zrejme v budúcnosti nekúpime. Prečo?

0

Všetko nasvedčuje tomu, že Volkswagen e-Up 2. generácie bude posledným elektromobilom značky s predným náhonom. Z dlhodobého hľadiska tak zrejme „predokolky“ zmiznú z ponuky nemeckého výrobcu úplne. Z akých dôvodov?

Volkswagen sa nechal počuť, že ich nové elektromobily budú mať poháňanú iba zadnú alebo obe nápravy. Matthew Renna, šéf pre elektromobilitu VW Severná Amerika, aktuálne pre Motortrend povedal, prečo sa tak stane.

Spaľovacie „predokolky“ sú efektívnejšie

Bežné spaľovacie automobily majú kvôli priestorovým možnostiam, efektivite a výrobným nákladom motor uložený v prednej časti. Je tak jednoduchšie a lacnejšie zabezpečiť pohon predných kolies. Na pohon zadných kolies je v takomto prípade potrebný kardanový hriadeľ, ktorý vedie od prevodovky k rozvodovke zadnej nápravy. A to už niečo stojí.

V prípade elektromobilov sa náklady na zabezpečenie predného či zadného náhonu stierajú. Kompaktný elektromotor sa jednoducho osadí na zadnú alebo prednú nápravu. Podľa toho, ktorú nápravu chce výrobca poháňať.

Zadný pohon kvôli dynamike

Renna v tejto súvislosti hovorí, že kvôli dynamickým vlastnostiam je lepšie uprednostniť pohon zadnej nápravy. Predný náhon sa podľa neho môže stať menej bežným, nakoľko začínajú byť elektromobily stále populárnejšie. „Vidím to tak, že pri rovnakej efektivite a nákladoch, bude uprednostnená lepšia dynamika,“ hovorí Renna.

Dodáva, že predný pohon dnes dominuje v lacnejších autách len kvôli výrobnej efektivite a nižším výrobným nákladom, čo ide na úkor ich jazdnej dynamiky. Christian Buhlmann, šéf komunikácie pre produkty VW, zas hovorí, že je len málo dôvodov pre uprednostnenie predného pohonu v rámci elektromobilov.

Treba „zvládnuť“ veľký krútiaci moment

Hlavným dôvodom, prečo by mal byť uprednostnený zadný náhon pred predným, je veľký krútiaci moment elektromobilov, ktorý je dostupný už od prvej otáčky. Zadná náprava ho podľa neho dokáže oveľa efektívnejšie  preniesť na vozovku. Výkonný elektromobil s predným pohonom má tendenciu strácať trakciu pri prudšej akcelerácii, nakoľko pri nej môže dôjsť k odľahčeniu prednej časti vozidla.

To zdá sa potvrdzuje aj elektromobil Hyundai Kona Electric, ktorý má podľa mnohých problém s trakciou. Na vine je pritom pravdepodobne výkonný 150 kW elektromotor, ktorý produkujem krútiaci moment takmer 400 Nm, a to od 1. otáčky. To je zrejme aj dôvod, prečo podstatne výkonnejšie elektromobily značky Tesla disponujú len pohonom zadnej alebo oboch náprav.

Čo bezpečnosť?

Na druhej strane je tu však otázka ovládateľnosti vozidla v zákrutách, najmä v zimnom počasí, kedy na nekvalitnom povrchu majú zadokolky tendenciu k pretáčavosti, čo môže viesť k nebezpečným situáciám. To sa však dá zvládnuť napríklad pokročilým vektorovaním krútiaceho momentu. Veríme tak, že VW ponúkne v tomto smere bezpečné riešenia.

V konečnom dôsledku by tak mali predokolky úplne zmiznúť z ponuky Volkswagenu, nakoľko ten sa nedávno nechal počuť, že okolo roku 2040 by mal ukončiť predaj spaľovacích automobilov.

Zdroj titulnej fotografie: VW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický hatchback Volkswagen ID otestovali prví novinári. Čo naň hovoria?
“Lacný” elektrický hatchback od VW sa bude dať predobjednať už o pár mesiacov
VW odhalí svoj ďalší elektromobil. Tentokrát veľké luxusné SUV

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár