Koncern Volkswagen Group chystá výrobu vlastných batériových článkov, pričom aktuálne poodhalil ďalšie novinky ohľadom batérií pre svoje elektromobily.
Šéf oddelenia batériových článkov spoločnosti Volkswagen Group, Frank Blome, hovorí, že v budúcom roku budú využívať ich elektrické vozidlá batériové články s novým pomerom základných materiálov. Súčasné batérie obsahujú 65% niklu, 20% mangánu a 15% „kontroverzného“ kobaltu.
Posledný menovaný kov sa považuje za kontroverzný z toho dôvodu, že sa vo vysokej miere ťaží v krajinách, v ktorých môže v rámci tohto procesu dochádzať k porušovaniu ľudských práv. V tejto súvislosti sa uvádza, že na ťažbe v afrických krajinách sa môžu podieľať aj deti. Preto je silný spoločenský tlak na to, aby sa obmedzilo jeho používanie v batériách, resp. aby bolo jeho využívanie úplne eliminované.
Blome aktuálne oznámil, že v budúcom roku budú obsahovať batérie elektromobilov od Volkswagen Group 10 % kobaltu, pričom sa zvýši podiel niklu na 80 %, píše Reuters. Obsah mangánu tým pádom klesne na 10 %. Z tohto hľadiska však zrejme nejde o žiadny zázrak, nakoľko podľa nemeckého portálu Wiwo obsahujú batériové články elektromobilov Tesla len 2,8 % kobaltu, pričom jeho podiel má naďalej klesať.
Zlomová cena batérií?
Blome tiež povedal, že vďaka obrovskému objemu batérií, ktoré budú potrebovať pre svoje chystané elektromobily, sa znížia ich náklady na úrovni článkov na sumu hlboko pod 100 $/kWh. 100 $/kWh na úrovni batériového balenia (nie článkov) sa pritom považuje za zlomovú hranicu z hľadiska vyrovnania obstarávacích cien plne elektrických a spaľovacích automobilov.
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) už dlhodobo sleduje ceny batérií do elektromobilov, pričom podľa jej analýz bola v roku 2010 priemerná cena batérií na úrovni balenia 1 183 $ za 1 kWh. Odvtedy mala klesnúť na minuloročných 156 $/kWh, čo znamená zníženie o 87 %.
BNEF ďalej predikuje, že v roku 2024 dosiahne dopyt po batériách celkový objem 2 TWh, pričom ich priemerné ceny klesnú pod 100 $/kWh. A to má byť zlomový bod pre spomínané vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov. To však má závisieť aj od konkrétneho regiónu a segmentu vozidiel.
Elon Musk sa v júni 2018 vyjadril, že do konca roku 2018 dosiahne Tesla výrobné náklady 100 $/kWh. Ide pritom o cenu batériových článkov. Dodáva, že takéto výrobné náklady, ale na úrovni batériového „packu“, by mohli dosiahnuť do konca roka 2019.
Podľa minuloročnej analýzy investičnej banky UBS dokáže Tesla v spolupráci so spoločnosťou Panasonic vyrobiť 1 kWh Li-ion batériových článkov za 111 $. Spoločnosť LG Chem, ktorá podľa analýzy vyrába druhé najlacnejšie batérie, vynaloží na výrobu 1 kWh 148 $, čo je až o 33 % viac.
Blome aktuálne neupresnil, či nové batérie budú pochádzať z vlastnej produkcie. Koncom minulého roka Volkswagen uviedol, že položil základy pre vývoj, testovanie a produkciu batériových článkov. Továreň na ich výrobu sa začne stavať tento rok v Nemecku, pričom od roku 2023/24 má v spolupráci s Northvolt produkovať celkovo 16 GWh batérií ročne. Je teda zrejme pravdepodobnejšie, že nové batériové články budú pochádzať od jedného z dodávateľov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
Šéf Volkswagenu koriguje svoje vyhlásenia o predbehnutí Tesly
Volkswagen chce do svojich štruktúr „agresívneho“ klimatického aktivistu