Predstavený prototyp slovenského vodíkového autobusu má dojazd necelých 200 km

7

V októbri minulého roka Ministerstvo hospodárstva SR avizovalo, že na medzinárodnom podujatí EXPO Dubaj 2021 bude Slovensko vystavovať aj vlastný autobus s vodíkovým pohonom. No a nedávno sme spoznali jeho prototyp. Čo o ňom zatiaľ vieme?

Vodíkový autobus, resp. presnejšie „midibus“ je výsledkom spolupráce spoločnosti Rošero – P zo Spišskej Novej Vsi a Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.

Predstavené vozidlo je prototyp, ktorý vznikol na základoch konvenčného vozidla Iveco Daily a ponúka 12 miest na sedenie. Najdôležitejšou inováciou je pritom jeho pohon. Ten totiž využíva palivové články, ktoré vyrábajú elektrickú energiou z vodíka. Tá putuje do batérie, pričom akumulátor následne „dopuje“ elektromotor.

Unikátne zásobníky

Slovenský vodíkový autobus má byť unikátny svojimi vodíkovými nádržami. Ide totiž o nízkotlakové metalhydridové zásobníky.

„Technológia metalhydridových zásobníkov pracuje so zliatinami kovov, ktoré predstavujú unikátnosť riešenia. Vodík sa vháňa do zásobníka pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa,“ uviedol pre TASR výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero – P, Dalibor Dravecký.

A dodal, že vodík sa v rámci vozidiel bežne skladuje pri oveľa vyššom tlaku, a to 35 až 70 MPa, čo predstavuje bezpečnostné riziko, keď dôjde k prerazeniu nádoby. Ďalším prínosom metalhydridových zásobníkov má byť efektívnejšie využitie priestoru. Škoda len, že sme sa nedozvedeli, ako dlho trvá tankovanie zásobníkov pri nízkom tlaku.

SR čaká na prvé vodíkové čerpačky

Aby bolo možné jazdiť na vodík, nevyhnutnosťou sú vodíkové čerpacie stanice. Na Slovensku však v súčasnosti nemáme ani jednu. Podľa aktuálnych informácií od ministra hospodárstva Richarda Sulíka sa prvých dvoch dočkáme v októbri, a to pravdepodobne v Bratislave a Košiciach.

Je pritom zaujímavé, že Košický samosprávny kraj už teraz naznačil predbežnú objednávku na väčší počet kusov slovenského vodíkového autobusu. Jeho uplatnenie totiž vidí v rámci medzimestskej a mestskej hromadnej dopravy.

Otázne je, či v rámci takéhoto využitia má vodíkový pohon zmysel, keďže čisto batériový pohon by nemal mať problém so zabezpečením potrebného dojazdu a ani s nabíjaním. Batériový elektrický pohon je pritom vo všeobecnosti podstatne efektívnejší, a to aj po ekonomickej a „ekologickej“ stránke.

Každopádne si radi počkáme na podrobnejšie informácie a špecifikácie slovenského vodíkového autobusu, ako aj prípadné pokroky v jeho ďalšom možnom vývoji.

Zdroje: TASR via Teraz, TV JOJ via TUKE (Facebook), Rošero – P; titulná fotografia: SJF TUKE 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
„Magická“ cena batérií bola dosiahnutá. Zatiaľ pre autobusy, ale…
Batériová Tesla Semi vs. vodíková Nikola One: Porovnanie možných nákladov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ak by mali dobré ekonomicko-technické prevádzkové parametre a pripravenosť na sériovú výrobu, určite by sa pochválili relevantnými údajmi. Zatiaľ poskytli iba nejasné marketingové informácie. Bohužiaľ aj pri priamom aj nepriamom uskladnení vodíka, bude pravdepodobne celková energetická efektivita systému katastrofálna. Dnes máme mimoriadne hlúpy systém, keď napríklad pri spaľovacích autách extrémne pozeráme na efektivitu a pri elektrických autách napríklad kľudne obetujeme výraznú stratu energie pri indukčnom nabíjaní. Lebo EV sú ekologické a je to pohodlné…

    • „Dnes máme mimoriadne hlúpy systém… kľudne obetujeme výraznú stratu energie pri indukčnom nabíjaní.“

      Indukčné nabíjanie elektromobilov je vo vývoji, zatiaľ sa v praxi nevyužíva, takže robíte predčasné hodnotenie. A z jedného nesprávneho hodnotenia a porovnania hneď robíte systém.

      • Dovolím si proti argumentovať. Indukčné nabíjanie sa používa v praxi dlho. Mal ho už aj General Motors EV1 v roku1996.

        Toto bol však len príklad. Systém je zlý, príkladov je veľa. Vlajkovou loďou sú biopalivá, s následným nedostatkom potravín a podobne. Lobistické zoskupenia si presadzujú neefektívne riešenia, ktoré sú však mimoriadne efektívne pre ich peňaženky. Preto odborníci s podporou všeobecnej verejnosti musia strážiť politiku efektívnosti.

        • Indukčné nabíjanie, pokiaľ ja len z médií viem, sa na pár miestach a kilometroch v Európe testovalo alebo ešte testuje, ale nikde nie sú takéto nabíjacie úseky v komerčnej prevádzke. Zdá sa však, že Vy sa na elektromobilitu špecializujete, mávate fundované príspevky , možno viete viac, rád sa dám poučiť.

  2. Jazda na vodík je momentálne cca 8 krát drahšia ako na elektrinu. Pozdravujem ekonómku košického samosprávneho kraja, mohla by sa prípadne vyjadriť, či pripomienkovala nákup vodíkových autobusov.

  3. Nie že by sa tam v tej škole snažili vyvíjať nové baterky, ale zbytočný vodík podporiť to hej… som zvedavý, skade chcú taký veľký objem vodíka vyrobiť na ekologickej báze… čistá ryža do kešene a žiadna ekológia…

Pridajte komentár