„Len blázon si kúpi vodíkové auto,“ hovorí taxi služba, ktorá ich skúša

16

Máme tu ďalší zaujímavý názor na vodíkové autá z praxe, ktorý ale nemôže prekvapiť. Áno, opäť sú problémom náklady.

BNN Bloomberg informoval o skúsenostiach japonského prevádzkovateľa „prémiovej“ taxi služby MK West Group. V jej flotile okrem spaľovacích vozidiel nájdeme aj hybridy z vyšších segmentov od značiek Toyota a Lexus. A pred cca 2 mesiacmi do nej pribudli aj 2 nové vozidlá Toyota Mirai poháňané palivovými článkami na vodík.

Prezident spoločnosti MK West Group, Yoshiaki Aoki, sa pritom podľa Bloombergu posťažoval najmä na vysoké prevádzkové náklady. Konkrétne na drahý vodík, ktorý významne predražuje prevádzku vozidiel. Aoki hovorí, že na vodík v cene 1 litra benzínu neprejdú ich modely Mirai ani 10 km.

A dodáva, že v porovnaní s hybridnými vozidlami by mali byť náklady na prevádzku ich vodíkových áut podľa doterajších skúseností vyššie o cca 1 mil. JPY (cca 6 300 €) za rok (pri predpokladanom nájazde 150 000 km). Prevádzkovateľ taxi služby pritom hovorí: „Museli by ste byť blázni, aby ste si kúpili vodíkové auto, aj keď beriete do úvahy environmentálne hľadisko.“ 

Vodíkové autá zatiaľ úplne neodpisuje

Napriek uvedenému Aoki tvrdí, že sa ešte nerozhodli, či v rámci dlhodobejšieho hľadiska dajú prednosť vodíkovým alebo elektrickým autám (pravdepodobne mal na mysli batériové elektromobily). Závisieť to má od nákladov, infraštruktúry a dostupných modelov. Na základe týchto atribútov je dnes pritom voľba jednoznačná. Aoki tak zdá sa podobne ako napr. čím ďalej „osamotenejšia“ Toyota verí, že sa veci okolo osobných automobilov na vodík výrazne posunú, aj keď odborníci sú voči tomu čoraz skeptickejší.

Každopádne Aoki tiež povedal, že keď sa objavia „lepšie modely elektromobilov“, pravdepodobne väčšiu časť svojho vozového parku nahradia batériovými elektromobilmi, „aj keď ich nabíjanie trvá dlhšie“. Prezident spoločnosti MK West Group sa tiež posťažoval, že je nedostatok modelov poháňaných palivovými článkami na vodík.

Nuž, slová ohľadom nekonkurencieschopnosti osobných vodíkových áut nielen z hľadiska nákladov nemôžu prekvapiť. Obzvlášť, keď sa čoraz viac odborne spochybňuje význam vodíka aj v takých oblastiach, ako je cestná nákladná, autobusová či vlaková doprava.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Majiteľ batériového aj vodíkového auta a zároveň autor vodíkovej stratégie porovnal oba pohony
Vodík nie je dobrý už ani pre vlaky? Nemci po testovaní uprednostnili batériový pohon
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute
Francúzske mesto zrušilo projekt vodíkových autobusov a zaobstará batériové
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

16 komentárov

  1. No samozrejme, keby boli vodíkové automobily a vodíkové technológie v takej priazni ako je Elon Musk a ďalší, čo ryžujú miliardy zo štátnych dotácií , podporných programov šrotovného, tak by tá cena vodíka dnes bola niekde úplne inde, niekde hodne blízko ceny benzínu a nafty.. Pritom tu nejde len o vodíkové autá na palivové články, ale vodíkové autá so spaľovacím motorom na vodík.. Bez šialene vysokých nákladov na výrobu vodíkových áut so spaľovacím motorom a keď by sa vodík priemyselne vyrábal v takých množstvách v akých sa spotrebúva benzín a nafta, tak si buďte istí, že vlastniť a prevádzkovať vodíkové auto by bola tá najrozumnejšia vec pod slnkom.. No ťažko to vysvetľovať úhlavným nepriateľom a konkurentom vodíkových technológií

      • Chlapi, nechajte Sulíka Sulíkom! Vodík nie je o vývoji pohonu vodíkom v SR a Sulíkovi! Je to slepá ulička, ktorú živia dotacie …. „Pravda zvíťazí !!! 🙂

        • Niekto tu píše že vodík je slepá ulička. Je pravda , že cena automobilov a autobusov na spalovanie vodíka je neskutočne a neúmerne vyššia ako iné pohony.
          Lenže neviem či sa niekto vôbec zaoberá tým ,že už teraz ,menej ako o 10rokov budeme mať na skládkach celé sety bateríí z elektromobilov a možno aj celé vraky áut, lebo baterie stoja približne polovicu ceny vozidla. Vodík bol perspektíva a je len škoda , že sa projekty na tento pohon odkladajú do “ šuflíka“

          • Prajem vela stastnych kilometron s Toyotou Miray.
            Nepocul som o tom zeby Tesla mala nejake zvyhodnenie oproti inym znackam, ani o dotaciach pre Teslu som nepocul. Kludne daj link kde sa pise o dotaciach pre Teslu a srotovnom len pre Teslu.
            Zda sa mi ze citas vela facebook clankov a zabudas mysliet kryticky.
            Nezabudaj ze vodikove auta su v podstate elektricke s malou baterkou, vodíkových palivovim clankom a tlakovou nadobou na vodik.
            Takze vodikove auta viac kazitok a zvysene nebezpecie horenia a vybuchu.

            Takze sup predat nachipovanu Ochcavku co cmudi ako dymovnica a kupit si Miray. Na mobile.de je ich uz niekolko napredaj :D.

          • Tlieskam ti. Problém s vodíkom je presne v tom, že existuje ROPNÁ LOBBY, ktorá nie je schopná a ochotná pripustiť, že existuje 100% ekologický a permanentne obnoviteľný pohon, pri ktorom v podstate neexistuje CO2 problém. A ropné polia sa docela skoro vyčerpajú … málokto si to uvedomuje, ale už sa to začína diať, keďže ceny benzínu a nafty rok po roku stúpajú Odhadovaná doba životnosti ropných zásob je cca 90-120 rokov. Pritom nemáme technológiu, ako bezpečne vyťažiť všetku ropu, ktorá je nasiaknutá v pieskoch a bridliciach … ak by sme ju získali, tak sa ropná kríza vzdiali o najmenej 300 – 400 rokov. Ale snáď dovtedy svet dostane rozum

          • To o skládkach batérií je dávno vyvrátený nezmysel. Zatiaľ neexistujú kapacity na spracovanie pretože nie je čo spracovávať – drvivá väčšina plus mínus 10 ročných bateriek je stále v autách ktoré stále jazdia, a čakajú na svoj druhý život v stacionárnych úložiskách energie. Až potom o x rokov ich čaká recyklácia. Takže už to pochopte a nešírte NEZMYSLY O SKLÁDKOVANÍ starých batérií.

      • Tlieskam Milanovi Lorincovi. Problém s vodíkom je presne v tom, že existuje ROPNÁ LOBBY, ktorá nie je schopná a ochotná pripustiť, že existuje 100% ekologický a permanentne obnoviteľný pohon, pri ktorom v podstate neexistuje CO2 problém. A ropné polia sa docela skoro vyčerpajú … málokto si to uvedomuje, ale už sa to začína diať, keďže ceny benzínu a nafty rok po roku stúpajú Odhadovaná doba životnosti ropných zásob je cca 90-120 rokov. Pritom nemáme technológiu, ako bezpečne vyťažiť všetku ropu, ktorá je nasiaknutá v pieskoch a bridliciach … ak by sme ju získali, tak sa ropná kríza vzdiali o najmenej 300 – 400 rokov. Ale snáď dovtedy svet dostane rozum

    • Už dávnejšie som čítal, že do vývoja batérií bolo vložené množstvo peňazí, (a vrážajú sa ďalšie) takže pokiaľ automobilky nezarobia na vložených investíciach, nič iné nepripustia. Tak isto to bolo do spaľovákmi, pokým politici nepodľahli enviromentalistom. Časom sa ukáže, že baterky sú slepá ulička.

      • A co namiesto bateriek?
        Ved vodikove auta su elektroauta s malou baterkou a palivovy clanok s tlakovou nadobou.
        Tak aky zazracny zdroj energie poznas ktory bude fungovať v aute bez baterky?

        Spaľovanie vodika v jednovalcovom motore. (nedaj sa vysmiať, to akurat na facebooku funguje )
        Účinnosť spaľovania vodika je mala, lebo vodik je velmi realtivny, a pri spalovani sa premeni vela energie na teplo.
        Uskladnenie a palivovy system s vodikom je dalsia vec, ktoru by si nechcel mat. Na tlakovu nadrz sa musia robiť skúšky a tesnosť potrubí od nádrže nebude asi večne dokonala.
        Za posledných 100rokov nedokázali automobilky zabezpečiť aby z ich spaľovacích motorov neunikal olej :D, tak im velmi neverím, že im nebude unikát vodik.

        Takze mas este nejake zazracne motory a zdroje energii ktoré by boli vhodne? Aké zazracne motory si videl na facebooku? A zachrania ludstvo, ale Tesla a ostatne automobilky ich nechcú lebo by boli dokonale po cely tvoj zivot a uz nikdy by si nepotreboval dalsie auto?

        V tvojom prípade sa elektronik nekazí, a ani oceľ nekoroduje, ved Ochcavka I ti slúži doteraz, sice cmudi ale chiptuning sa vydaril. 😀

        (ospravedlňujem sa za iróniu)

    • Zabudol si na taky detail ze len na samotnu vyrobu zeleneho vodika sa spotrebuje tolko elektriny ktora staci priamo na prejdenie potrebnych km s BEV. A lde je este preprava, skladpvanie, precerpavanie, ditribucia atd. toho vodika.
      Tiez na vyrobu vodika by si potreboval postavit bezpocet novych vykonnych elektrarni. Je jednoduchsie mat na streche FVE a nabijat si BEV doma. A mat mensie OZE, geo i jadrove lokalne elektrarne pre verejne nabky.
      Vodik zial nieje cesta pre cestnu ani vlakovu dopravu. Mozno pre lodnu a letecku, ale len mozno.

  2. Ropa je nosičom energie pre pohon motorov. Pri jej spracovávaní na benzín a naftu sa spotrebuje len zlomok energie, ktorú obsahuje! Neexistujú podobné vodíkové ložiská s uloženou energiou. Energiu pre pohon palivových článkov alebo vodíkové spaľovacie motory musíme do „výroby“ vodíka investovať z iných, často elektrických zdrojov! Takto je výroba aj iného syntetického paliva nezmyselne drahá! A to je len začiatok. Elektroautá na vodík musia mať nielen palivový článok, vysokotlakovú nádrž na vodík, ale aj batériu. To všetko je komplikovanejšie a drahšie, a zaberá aj viac miesta vo vozidle. Spaľovanie draho vyrobeného vodíka v motore so 40%-nou účinnosťou tiež nie to „pravé orechové“ !!!

    Moje „kupecké počty“ a malá násobilka hovoria vodíkovému pohonu nie! Nemá budúcnosť pre masové rozšírenie. Nové lepšie a výkonnejšie batérie tento koncept úplne pochovajú!

  3. Pozrel si niekto Mendelejevovu tabuľku prvkov?
    Vodík je tam na prvom mieste. Jeho molekula jeextrémne malá – rada sublimuje aj cez oceľ. a keď sa dostane von z nádrže, rada vybuchuje pri akejkoľvek koncentrácii – nie ako LPG,LNG,Benzín,Nafta…
    Rád by som zablahoželeal tomu odvážlivcovi, čo to chce používať v normálnej prevádzke, kde fŕkajú kamene, auto sem-tam škrtne o zvodidlá, nebodaj sa prekotí… Prípadne dobrý servis s kladivom môže tiež významne vytúnovať prívod paliva….
    To tá nádrž môže byť aj z damaškovej ocele pokrytá super-nano materiálmi kôli zabráneniu úniku vodíka.
    Pamätáte, ako v začiatkoch mala Tesla nehodu na diaľnici, niekde v Amerike (kontinent), kde narazila do náhodne pohodenej koľajnice a začala horieť. to bolo vtedy povyku o nebezpečných batériách…
    Nebojte, vodíkové auto horieť nebude, nastane iná reakcia…
    To budú šupy.

    • správne vravis, pri uniku vodika nenastane horenie, ale všetka energia sa uvoľní do výbuchu.
      To od šťastia bude dotyčný rozhadzovať ručičkami a nožičkami.

Pridajte komentár