„Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ hovorí predseda výboru NR SR

10

Ministerstvo hospodárstva SR na čele s jeho „šéfom“ si vzalo do hlavy, že Slovensko sa môže stať „vodíkovou veľmocou“. Vodík pritom protežuje aj v rámci oblasti, kde absolútne nedáva zmysel. A to v osobnej doprave. Chystá pritom investície, oproti ktorým sa doterajšia podpora batériovej elektromobility javí ako nič. Začínajú sa však konečne ozývať hlasy z verejnej sféry, ktoré sú proti „vodíkovému snu“. Tiež sa dozvedáme, že SR je v hre o „gigafactory“.

Na základe vedeckých štúdií niet pochýb o tom, že vodíkový pohon je minimálne v rámci osobnej dopravy neefektívnym riešením, a to po stránke ekonomickej aj environmentálnej. Obzvlášť, keď ho porovnáme s plne elektrickým batériovým pohonom.

Objavujú sa pritom aj štúdie, ktoré spochybňujú zmysluplnosť vodíkového pohonu aj v rámci ťažkej nákladnej dopravy. A od podpory osobnej vodíkovej dopravy sa odkláňa aj EÚ.

U nás však zjavne prevláda iný trend. Teda aspoň na Ministerstve hospodárstva SR (MH SR). Minister Sulík nepoľavuje zo svojich superlatívov na adresu vodíkového pohonu, ba skôr naopak. Nedávno pri príležitosti otvárania prvej vodíkovej stanice na Slovensku povedal, že „nás čaká vodíkový svet“. A dodal, že vodík má „neprekonateľnú výhodu“ v tom, že „pri spaľovaní pri tvorbe energie, vzniká ako odpad voda“. Nuž, každý človek žije vo svojom vlastnom svete a má právo na svoj vlastný názor či reprodukovanie názorov iných.

„Akčný plán“

Znepokojujúcejšie ako spomínané slová ministra hospodárstva sa môže javiť „Akčný plán“ k „Národnej vodíkovej stratégii„, o ktorom informoval Denník N. Ten počíta s investíciami do vodíka vo výške takmer 1 miliardy € zo štátnych a európskych zdrojov. Až 197 mil. € má ísť pritom na podporu využívania vodíka v doprave. Oveľa zmysluplnejšie oblasti, ako napr. využívanie vodíka v priemysle (60 mil. €), môžu takto vysokú podporu len závidieť. A napr. rôzne „pilotné vodíkové projekty“ majú zhltnúť 210 mil. €.

Ak dobre rátame, slovenská vláda doteraz v prípade dotácií na nákup áut do zásuvky a budovanie nabíjacích staníc dokopy vynaložila niečo málo cez 10 mil. €. V rámci vodíkovej stratégie pritom má ísť 10 mil. € len na „komunikačnú stratégiu a marketing“.

Konečne sa ozývajú aj hlasy z verejného života

Zrejme nie sme sami, komu vodíkové plány MH SR nedávajú zmysel. Konečne však zazneli hlasy proti tomuto „snu“ tiež zo strany predstaviteľov verejného života. A to aj v rámci dnešnej diskusie „Príležitosti a riziká transformácie automobilového sektoru“ organizovanej portálom Euractiv, o čom informovala TASR prostredníctvom svojho portálu Teraz.sk.

Predseda výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský podľa TASR uviedol, že investori zohľadňujú aj postoj Slovenska k elektromobilite. „Tam výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ dodal Kremský, ktorý podľa vlastných slov nie je žiadnym fanatickým zástancom elektromobility, keďže v tejto oblasti je podľa neho stále čo zlepšovať. My dodávame, že mal zrejme na mysli „batériovú“ elektromobilitu, keďže vodíkový pohon prostredníctvom palivových článkov môžeme taktiež radiť do oblasti elektromobility.

V hre je výstavba „gigafactory“ v SR

Kremský tiež uviedol, že Slovensko je stále v hre o výstavbu tzv. „gigafactory„, čo vo všeobecnosti znamená továreň s produkciou batérií do elektromobilov aspoň 1 GWh ročne. Tento pojem síce zaviedla Tesla, dnes sa však zvykne používať aj prípade tovární iných výrobcov.

Škoda, že v tomto smere nevieme viac. Môžeme tak špekulovať, že môže ísť napr. o dávnejšie avizovanú továreň spoločnosti Inobat Auto, príp. závod koncernu VW Group, aj keď sa podľa doterajších informácií skôr zdá, že SR z tejto hry už vypadla.

Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrika Križanského by bola takáto továreň dôležitá z hľadiska udržania výroby automobilov na Slovensku. Križanský tiež uviedol, že o prechode k výrobe elektromobilov sa už dávno rozhodli najväčší výrobcovia áut. Vrátane tých, ktorí pôsobia v SR. „Keď (to) nepochopíme a neprestaneme snívať, bude nás to stáť veľa,“ dodal.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute
Batérie vs. vodík: Vyjadrenia výrobcov nákladných áut Daimler Truck a Traton (VW Group)

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Preboha zastavte/zastavme toho SaS Vodíka !!! Je to bláznovstvo, aby Slovensko dalo miliardu Eur na vývoj a rozvoj tohoto druhu pohonu !!! Prečo, prečo, prečo! Dnes je to slepá ulička ….

    Preboha zastavte/zastavme toho SaS Vodíka !!!

  2. Pozrime sa na to z pohľadu Sulíka : Trvanie tejto vlády končí maximálne za dva roky .Čím viac miliónov sa na vodík dá ,tým viac sa mu ujde ! Pretože on dobre vie ,že potom musí odísť kde najďalej zo Slovenska ! Celá vládna suita určite už teraz vie , že po skončení tohoto vládneho besnenia musí odísť kde najďalej. Už doteraz mnohonásobne porušili ústavné práva tohoto štátu ! Podobne sa velké sumy peňazí urýchlene dávajú aj na zbrojenie – stovky miliónov eur -bez bežných tendrov ,v skrátenom konaní !? Proste čo najviac sa napakovať a potom rýchlo zdrhnúť ! Podľa toho ,čo robia na Slovensku ,im na tomto štáte vôbec nezáleží ! Je to hrozné konštatovanie ale bohužiaľ je to krutá realita !

      • Bohužiaľ aj rôzne tendenčné a tunelové politické rozhodnutia sú o elektromobilite … Nedá sa vylúčiť, že z časti zbytočne investovanej miliardy si bude pán Vodík s rodinou pohodlne žiť kdesi ďaleko ďaleko od nás „investorov“ ….

      • Nech sa imvestuje do vodiku, pre tazku dopravu a priemysel, ale nie vsetko co mame. Preco sa popieraju zistenia v inych krajinach po desiatkach rokov vyskumu? Preco sa opierame o sialene vystrelky dvoch firiem ked uz aj ony same zistili ze EV smer je uz jasny? Peniazky. Ked bude kazde druhe auto EV, tak spracovanie ropy nebude az tak vynosny biznis. Ale taky vodik, ktory je tiez produktom spracovania ropy… Kazdy rozumny clovek si to posklada.

  3. Aj keby na Slovensku bola vodíková čerpačka v každej dedine (zadotovaná) tak načo mi bude vodíkové auto keď za hranicami vodím nenatankujem lebo tam budú len nabíjačky na kábel?
    Tu treba ísť „s prúdom“ a nie slepou uličkou.
    Pre pamätníkov – aj Video2000 bol lepsí formát pre videokazety, ale VHS „prúd“ ho prevalcoval. Toť life.

    • Ked svet uvidi ako vodik slape na Slovensku, ake je to fantasticke, ako to nas velky Sulin/k dokazal, tak ho budu prosit o rady a pomoc aby vodik rozbehal aj u nich a on im z dobroty srdca pomoze ked mu daju na to miliardy. A potom si vodikomobil natankujete v celej Europe na kazdom rohu. Ked na tu cestu budete ochotny obetovat uspory. 🙂

Pridajte komentár