Mladá vietnamská automobilka Vinfast hlási, že sa čoskoro pretransformuje na 100-percentného výrobcu elektromobilov, pričom odhalila viac zo svojich ambicióznych globálnych plánov. Predstavila tiež ďalšie plne elektrické modely, čím skompletizovala svoju budúcu ponuku na elektromobily zo segmentov A, B, C, D a E. A oznámila ceny prvých modelov dostupných v Európe, ako aj začiatok príprav na výstavbu svojho európskeho výrobného závodu.
Automobilka Vinfast sa javí čoraz zaujímavejšie. Určite aj preto, že do konca roka prestane vyrábať spaľovacie vozidlá a sústredí sa už len na elektromobily, ktoré bude čoskoro predávať a neskôr vyrábať aj v Európe.
Vinfast začal svoj prvý elektromobil VF e34 dodávať prvým (domácim) zákazníkom pred niekoľkými dňami. Aktuálne sa však zdá, že nepôjde o globálny model. Na CES 2022 totiž ukázal 5 modelov, ktoré nezahŕňali tento model. Spoznali sme pritom 3 úplne nové elektromobily Vinfast VF 5, VF 6 a VF 7. Tie doplnili modely predtým známe ako VF e35 a VF e36 (po novom VF 8 a VF 9), ktoré sa ako prvé dostanú na európsky trh.
- Zdroj: Vinfast
- Zdroj: Vinfast
- Zdroj: Vinfast
Známe špecifikácie
Vietnamci sú ohľadom špecifikácií svojich elektromobilov zatiaľ skúpi, avšak rezervačná stránka pre modely Vinfast VF 8 a VF 9 prezrádza aspoň nasledujúce. Elektrické SUV strednej triedy VF 8 s rozmermi 4 750 x 1 900 x 1 660 mm (dĺžka x šírka x výška) ponúkne v prípade prvých dostupných verzií výkon 300 kW, krútiaci moment 640 Nm odhadovaný dojazd 460, resp. 510 km (WLTP) a odhadované zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 5,5 s.
- Zdroj: Vinfast
- Zdroj: Vinfast
6, resp. 7-miestne SUV vyššej strednej triedy Vinfast VF 9 s rozmermi 5 120 x 2 000 x 1 721 mm (dĺžka x šírka x výška) bude mať rovnaký výkon a kr. moment ako menší súrodenec, ponúkne však odhadovaný dojazd 485, resp. 680 km (WLTP) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 6,5 s. Oba modely by mali spĺňať najvyššie európske bezpečnostné štandardy, keďže Vietnamci cielia na 5 hviezdičiek v rámci testov Euro NCAP.
- Zdroj: Vinfast
- Zdroj: Vinfast
Prvé cenovky
Známe sú aj základné, resp. počiatočné európske ceny bez DPH, bez batérie a bez balíkov ADAS a „Smart Service“. A to 36 133 € (VF 8 v základe), resp. 49 280 € (počiatočná cena VF 9). Na vozidlá sa pritom vzťahuje záruka 10 rokov alebo 200 000 km (podľa toho, čo nastane skôr).
Aktuálne nie je úplne jasné, či bude možné vozidlá zakúpiť aj s batériou. Každopádne batériu bude možné prenajať. A to v rámci mesačného predplatného bez obmedzenia počtu km, ako aj s obmedzením na 500 km, pričom každý km navyše bude dodatočne spoplatnený. Vinfast pritom garantuje, že ak kapacita batérie klesne pod 70 % pôvodnej hodnoty, batériu bezplatne vymení. Ceny prenájmu zatiaľ nie sú známe.
Elektromobily Vinfast VF 8 a VF 9 je už možné rezervovať za vratný poplatok 200 €. Prví záujemcovia dostanú viaceré benefity, a to napr. cenu zvýhodnenú o 2 500 resp. 4 200 €, prenosnú nabíjačka zdarma, bezplatné balíky ADAS a „Smart Service“ a bezplatný balík výletov do Vietnamu (nezahŕňa letenky). Vinfast plánuje podobný priamy predajný systém ako Tesla, a to prostredníctvom online objednávok a vlastných showroomov.
Európska továreň
V spojitosti so spoločnosťou Vinfast priniesol Autonews na základe ďalších vyjadrení vietnamskej automobilky, ktoré sa nezmestili do globálnej tlačovej správy, informácie, že Vinfast už hľadá konkrétne miesto pre svoju európsku továreň na výrobu elektrických áut a autobusov.
Továreň vyrastie v Nemecku, pričom spustená by mohla byť v roku 2025. A mohla by vyrábať až 250 000 áut ročne. Lokalizovanú výrobu Vinfast plánuje aj v rámci USA, a to na rok 2024. Dovtedy sa do týchto regiónov budú elektromobily dovážať z Vietnamu. Prvé vozidlá by sa mali v Európe objaviť koncom tohto roka.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Vinfast majú neskôr používať solid-state batérie
Vinfast dodal svoje prvé elektromobily. Európa sa dočká budúci rok
Nová vlajková loď čínskeho Xpengu bude dostupná aj v Európe
2 komentáre
Lineárne plánovanie im ide, 2025 Európa, 2024 USA, ale už o rok-dva tieto plány zrejme budú neaktuálne, lebo elektromobilita už vtedy bude pravdepodobne celkom inde, ako dnes. Zrejme už budú fungovať celkom nové technológie, čo sa týka batérií a výroby auta vôbec – lisovanie alebo liatie karosérií v kuse (Tesla) a pod. Predpokladám, že jedna malá automobilka tu nebude môcť držať krok s Teslou a hráčmi ako VW, BYD (a ďalšie čínske firmy), Toyota, GM, Ford, Apple, Amazon, ktorí investujú desiatky miliárd ročne do výskumu a výroby a skupujú všetky start-upy, ktoré sú pre vývoj zaujímavé.
Neviem, neviem! ceny nebudú čínsky ľudové a konkurencia bude neľudská, prežije ich len „zopár“! …