Vietnamský Vinfast je 3. najhodnotnejšia automobilka sveta. Ďaleko pred nemeckými značkami

10

Vietnamská automobilka Vinfast, ktorá chce patriť medzi lídrov elektromobility a ktorá chystá prvé dodávky svojich elektromobilov aj do Európy, zaznamenala neuveriteľný či ťažko pochopiteľný úspech na akciovom trhu. Tesne po vstupe na burzu sa totiž stala treťou trhovo najhodnotnejšou automobilkou sveta. Jednoznačne pritom pokorila aj všetkých tradičných výrobcov áut, s výnimkou Toyoty, na ktorú sa začína doťahovať. A to aj napriek tomu, že napr. minulý rok predala menej ako 8 000 áut.

Pri pohľade na trhové ocenenie spoločnosti Vinfast sa len veľmi ťažko verí daným číslam. Už pri vstupe na burzu (v rámci SPAC so spoločnosťou Black Spade) v polovici tohto mesiaca sa zaradila do prvej dvadsiatky najhodnotnejších automobiliek (okolo 20 mld. $). A v priebehu nasledujúcich 2 týždňov vystúpala až na 3. miesto. A to vďaka „neskutočnému“ aktuálnemu oceneniu 191 mld. $.

Pre porovnanie, najväčší výrobca áut na svete Toyota, ktorá je na 2. priečke, má trhové ocenenie 226 mld. $ a  tretie Porsche 100 mld. $. Na ďalších priečkach nájdeme BYD (95 mld. $), Mercedes-Benz (78 mld. $), BMW Group (69 mld. $), VW Group (68 mld. $) a Stellantis (57 mld. $). Na prvom mieste rebríčka sa aj naďalej uvádza spoločnosť Tesla (758 mld. $), ktorá nie je „typickou automobilkou“, ale spoločnosťou, ktorá sa zameriava aj na energetiku, umelú inteligenciu a mnohé ďalšie oblasti.

História spoločnosti Vinfast v skratke

Automobilka Vinfast vznikla len v roku 2017, kedy sa prvotne sústredila na spaľovacie vozidlá pre domáci vietnamský trh. Prvé „licenčné“ autá postavila na základoch známych modelov ako BMW 5, BMW X5 či Opel Karl. Aktuálne sa však už transformuje na výrobcu elektromobilov s globálnym pôsobením.

Za automobilkou stojí známy ázijský magnát Pham Nhat Vuong (zakladateľ konglomerátu Vingroup), ktorý bol pred pár rokmi uvádzaný ako najbohatší muž juhovýchodnej Ázie. Aktuálne by mal byť podľa rebríčka Forbes 23. najbohatším človekom na svete (odhadovaný majetok cca 56 mld. $).

Pham Nhat Vuong uviedol, že ich hlavným cieľom je vytvoriť medzinárodnú značku a získať reputáciu svetovej triedy. V roku 2019 sa nová automobilka nechala počuť, že bude musieť vyrábať minimálne 100 000 vozidiel ročne, aby bola nákladovo konkurencieschopná, vytvorila globálnu značku a vybudovala servisnú sieť.

Pôvodný plán hovoril aj o tom, že do roku 2025 chce dosiahnuť produkciu na úrovni 500 000 áut ročne. Ziskovou sa pritom spoločnosť chcela stať do roku 2024 a dodávky svojich prvých elektromobilov do Európy, USA a Ruska mala naplánované na rok 2021. Tieto plány však významne narušila pandémia či vojna na Ukrajine.

Aktuálna situácia

Spoločnosť Vinfast aktuálne robí prvé krôčiky v USA, kde nedávno spustila predaj modelu VF 8 a chystá výstavbu továrne. V Európe sú jej prvé modely VF 8 (SUV segmentu D) a VF 9 (SUV segmentu E) k dispozícii len na rezerváciu. A menšie elektromobily VF 6 (crossover segmentu B) a VF 7 (crossover segmentu C) ani na rezerváciu. Na domácom trhu však napr. uviedla na trh aj svoj najnovší, najmenší a najlacnejší elektromobil Vinfast VF 5 – crossover segmentu A s cenou od cca 21 000 €.

Nuž sme veľmi zvedaví, ako sa bude automobilke Vinfast dariť na čoraz konkurenčnejšom trhu s elektromobilmi. Obzvlášť v dnešnej ekonomicky náročnej a nevyspytateľnej dobe, ktorá po úvodnom impulze od Tesly rozpútala aj tzv. „cenovú vojnu“. Jej cieľom je pritom podpora dopytu, ktorý v ostatnom období upadá z dôvodu nepriaznivého ekonomického vývoja. Minimálne investori by tak mali byť v prípade spoločnosti Vinfast veľmi opatrní. Nebolo by totiž ničím výnimočným, keby jej trhová hodnota spadla podobne rýchlo, ako vystúpala do výšin.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vinfast uvádza na trh svoj najlacnejší elektromobil VF 5
Elektromobily Vinfast VF 6 a VF 7 z nižších segmentov prezradili svoje špecifikácie
Modely Vinfast VF 8 a VF 9 odhalili európske špecifikácie a ceny
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Dnešný svet je chorý, tradičné automobilky, ktoré desaťročia budovali svoju imidž a popularitu u zákazníkov májú nižšiu trhovú hodnotu ako noname automobilka z Vietnamu, ktorá za 6 rokov sa zmohla len na licenčnú výrobu nemeckých modelov. Papier znesie veľa, realita bude krutá a Vinfast sa môže tešiť na záverečný účet. Čas ukáže, či tento startup nebude o pár rokov minulosťou.

    • Pre mňa ako spotrebiteľa, je úplne jedno, aký znak má auto na kapote.
      Odhliadnuc od toho, že keď prelepíš značku auta, potom pri 90% týchto áut bude málokto schopný identifikovať, o akého výrobcu sa jedná.
      Originalita sa min. v Európe vytratila… Golf je od 4tej generácie „dizajnovo rovnaký“…, netvrdím ale, že je to zlé, len na to v konečnom dôsledku vlastne doplatil…
      Jediná zmena bola Tesla – nie pre dizajn, ten majú „konvenčný“ (taký páčivý, nevýrazný, okukaný golf v triede limuzín) ale kôli typu pohonu. Takže prerazili.
      A teraz si môžu dovoliť niečo nekonvenčné aj v Dizajne – viď. Cybertruck 🙂
      Podobnú schému má tento Vinfast – len začína v triede SUV (Pekné X5, kde sa tiež „moc“ nezmenilo), ktorá má svojich početných fanúšikov. Ak sa mu podarí etablovať, potom môže spraviť niečo v dizajne a´la Vietnam.
      Ruský a sčasti Čínsky dizajn v našich končinách neexistuje – je potlačený ako ich šport… neutrálny alebo už známy „dotiahnutý do detailu“
      Môj názor 🙂

      • ICE vozidlá ponúkajú aspoň akú, takú individualitu dizajnu. EV bez masky a mriežok vyzerajú všetky rovnako viď. napr. Tesla rozoznať TM3 od TMY chce veľa pozornosti.
        EV hlavne ázijského pôvodu sa nám tu snažia vytvárať veľké haló, dúfajme, že nám tu veľmi neprerazia. Neponúkajú nič, čo by EU automobilky nemali.

        • Neponúkajú nič, čo by EU automobilky nemali… nooo, brutalne ceny napriklad v Cine nemaju…
          V júli bola cena Volkswagenu ID.3 znížená zo 142 900 RMB (19 600 dolárov) na 119 900 RMB (16 446 dolárov)
          aby sa ten VW hnoj predaval v cine, pozri za ake ceny ho tam musia davat…
          V Europe tusim 40-45k €

    • TAURYS, svet bol chorý pred Kristom i po Kristovi, v stredoveku, počas 1. aj 2. svetovej vojny, a chorý je aj dnes! Nič nové! 🙂 Vstávajú „noví bojovníci“! A k ním dnes patrí aj Vinfast! Nemôžeme, a ani nemáme právo im v tom brániť! Mali by sme sa však „modliť“, aby sa pritom nepoložili európske automobilky, a tým aj celý náš priemysel. Inak budeme chodiť „po žobraní“ a snívať o krásnych čínskych a vietnamských autách !!! 🙂

  2. POZOR! Vietnamci sú húževnatí a pracovití ako mravce! Dokázali to aj vo vojne s Američanmi! Musíme počkať, ako sa situácia vyvinie ďalej, a to aj s tou stratou na burze!

    • Si troška protirečíš, či?
      Čakali sme doteraz a vidíme celkom jasne, kam sa vyvinula situácia. Aj na burze.
      Alebo snáď čakáš na nejakého spasiteľa s „atomofkou“?

      • Tretia najhodnotnejšia automobilka?! Tá cena pri vstupe na burzu mohla byť nafúknutá, a preto sa tak veľa prepadla! Ak sa pritom neprepadla pod skutočnú hodnotu Vinfastu, tak to Vinfast ekonomicky prežije! A ak to napriek všetkému Vinfast poškodilo, môže to vďaka húževnatosti a pracovitosti Vietnamcov ustáť!

        P.S. Nemám akcie Vinfastu, a ani „atomofku“ !!! 🙂

Pridajte komentár