V Košiciach spustili zdieľanie elektrických motoriek „Verejný skúter“

0

V Košiciach bol spustený prvý slovenský eko-motosharing – „Verejný skúter“. Do systému je v komerčnom pilote zaradených 60 elektrických skútrov. Paralelne bola predstavená unikátna sieť nabíjacích bodov, kompletne navrhnutá inžiniermi na Slovensku. Po naplnení plánov bude v Košiciach a Bratislave dostupných 500 elektromotoriek.

Slovenský operátor telekomunikačných a zdieľaných služieb Antik Telecom dnes spustil prvú službu tzv. e-motosharingu „Verejný skúter – požičiavanie elektrických motoriek v SR“. Nová forma alternatívnej dopravy zahŕňa v rámci komerčnej pilotnej prevádzky 30 ekologických jednostopových vozidiel, ktoré budú v nasledujúcich týždňoch dopĺňané podľa dopytu na počet 60 kusov.

Minútová tarifikácia

Operátor pritom buduje po celom meste sieť min. 70 nabíjacích bodov. Aktuálne je dostupných 7 nabíjacích staníc, pričom každá obslúži 3 mopedy. Skútre je možné nabíjať aj z bežnej domácej zásuvky. Bežná cena za minútu jazdy je 0,15 €. Klienti telekomunikačných služieb Antik zaplatia 0,10 €. Verejný skúter vyniká tichou bezemisnou prevádzkou a dojazdom až 65 km.

„Náš bikesharing Verejný bicykel zaznamenal od spustenie tejto jari už 200 tisíc jázd a získal si desaťtisíce používateľov. Rozhodli sme sa preto uľahčiť obyvateľom mesta život aj pri dlhších jazdách – za nákupmi či v kopcovitých častiach mesta,“ povedal generálny riaditeľ ANTIK Telecom Igor Kolla. „Verejný skúter prináša príjemnú ekologickú alternatívu k osobnému autu bez potreby vozidlo vlastniť. Motorku si požičiate ľahko pomocou aplikácie a jazdu môžete ukončiť kdekoľvek v rámci hraníc mesta. Aby sme použitie čo najviac uľahčili, naši inžinieri navrhli nabíjacie body unikátneho dizajnu, ktoré postupne umiestňujeme v celom meste. Pokiaľ vodič ukončí jazdu na nabíjacej stanici Antik, pomôže tak ďalšiemu záujemcovi dostať sa k čerstvo nabitej motorke,“ dodal.

V rámci inštalácie nabíjacích bodov sa Antik spolieha aj na rozsiahlu sieť partnerov, ktorými sú vysoké školy, obchodné centrá, predajné siete ale aj samospráva. Cieľovo chce operátor umiestniť do mesta až 200 elektrických motoriek a vybudovať niekoľko sto nabíjacích miest, ktoré budú využiteľné aj pre elektrobicykle, kolobežky či zdieľané elektromobily.

Skútre si vyrába Antik sám

„Verejný skúter“ si vyrába Antik v továrni svetovej značky elektrických motoriek SuperSoco, vrátane na Slovensku navrhnutého riadiaceho modulu vozidla. Ten obstaráva z palubnej siete všetky dôležité dáta, napr. o stave batérií, presnej polohe, dostupnosti prilby, otvorení boxu, ale aj takých špecialít, ako je okamžitý náklon motorky, čo môže pomôcť pri identifikácii nehody. Celé vozidlo disponuje európskym certifikátom, homologizáciou v SR, dvoma miestami na sedenie, LED osvetlením, účinnými prednými a zadnými brzdami, smerovkami, nabíjacím káblom, odkladacím boxom či prednou kapsou a háčikom na tašku. Nabíjanie telefónu obstará USB port.

Poplatky navyše

Zapožičanie elektromotorky vyžaduje registráciu v aplikácii Antik SmartWay (pre Apple aj Android) a depozit vo výške 80 € (klienti Antiku 40 €). Je tiež možné zdieľať už vložený depozit a kredit zo služby „Verejný bicykel“. Jazdné sa účtuje vo výške 15 centov za minútu (Antik klienti 10 centov). Ukončenie jazdy kdekoľvek v meste v rámci nabíjacej stanice Antik alebo so stavom batérie nad 80 % (SoC) je bezplatné.

Pri SoC nižšom ako 80 %, v rámci centrálnej časti mesta, je potrebné navyše zaplatiť 2 € a v rámci väčšiny sídlisk 4 €. O cene jazdy informuje aplikácia. Súčasťou ceny zapožičania je aj prilba a potrebné doklady od vozidla. Zákazník služby musí byť držiteľom vodičského oprávnenia AM (získava sa spolu s oprávnením typu B).

Zdroj: Tlačová správa

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk: „Elektromobil Tesla môže zarobiť majiteľovi v rámci Robotaxi až 30 000 $ ročne“
V Košiciach spustili službu zdieľania elektromobilov. Spoznali sme detaily
Harley-Davidson konečne odhalil podrobné špecifikácie svojho 1. elektromobilu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Pridajte komentár