TU/Ecomotive vyvinul elektromobil Zem, ktorý funguje aj ako strom

6

Technická univerzita v Eindhovene (TU Eindhoven), resp. jej tím TU/ecomotive predstavil svoj ďalší elektromobil, ktorý nesie meno Zem. Projekt sa snaží priniesť vozidlo, ktoré bude uhlíkovo neutrálne v rámci celého životného cyklu. A to aj vďaka tomu, že počas jazdy zachytáva CO2 zo svojho okolia.

Cieľom projektu Zem bolo navrhnúť, vyvinúť a zostrojiť auto, ktoré by v rámci výrobného procesu aj na ceste produkovalo menej emisií alebo žiadne. TU/ecomotive pritom tiež myslí na optimalizáciu vozidla z hľadiska znovupoužiteľnosti materiálov v budúcnosti.

Prototyp elektromobilu Zem čistí vzduch prostredníctvom špeciálneho filtra zachytávajúceho CO2. Aj vďaka tejto technológii a ďalšiemu vývoju chcú Holanďania dosiahnuť, aby bolo toto vozidlo plne uhlíkovo neutrálne a nakoniec sa dostalo na cesty.

Monokok a panely karosérie modelu TU/Ecomotive Zem sa vyrábajú s využitím 3D tlače, čo znižuje uhlíkovú stopu tým, že nevzniká takmer žiadny zvyškový odpad. 3D tlač sa navyše používa na výrobu cirkulárnych plastov, ktoré je možné rozdrviť a opätovne použiť na iné projekty.

Autá s „funkciou“ stromu

Tím TU/ecomotive tiež prezradil, koľko CO2 dokáže zachytiť ich špeciálny filter, ktorý je v procese patentovania. Na prvý pohľad sa to nezdá veľa, keďže za rok pri nájazde 20 000 km má zachytiť 2 kg CO2, čo má byť desatina z toho, čo dokáže jeden priemerný strom. Holanďania však uvádzajú, že ak by sa takáto filtrácia zaviedla v rámci každého z viac ako miliardy áut, prínos by bol významný.

A navyše sa zdá, že stále je veľký priestor na zlepšenie. Veď na vozidle pracovalo 35 študentov len 1 rok. Táto technológia by pritom mohla slúžiť na kompenzovanie emisií CO2 z výroby a recyklácie. Aktuálne dosiahne filtračný systém plnú kapacitu po prejdení zhruba 320 km. TU Eindhoven do budúcnosti počíta s tým, že filter by sa mohol vyprázdňovať za použitia nabíjacej stanice počas nabíjania vozidla.

Výzva pre automobilový priemysel

Holandská univerzita v rámci svojej tlačovej správy tiež vyzvala automobilový priemysel, aby sa zameral na uhlíkovo neutrálne autá v rámci celého životného cyklu. A to s tým, že „keď 35 študentov dokáže za rok navrhnúť, vyvinúť a skonštruovať takmer bezuhlíkové auto, potom existujú príležitosti a možnosti aj pre priemysel.“

TU/ecomotive dodáva, že ešte neskončili s vývojom a v nasledujúcich rokoch plánujú v tomto smere uskutočniť veľké kroky a pozýva automobilky, aby sa prišli pozrieť, ako im to ide.

Zdroj: TU Eindhoven

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Európania pracujú na lacnejších batériách na báze dreva
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska nepriamych emisií dodávateľského reťazca
Solid-state batérie môžu byť „revolučné“ aj po environmentálnej stránke

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Keď dnes vidím a počuje to dovolenkové šialenstvo s cestovaním autami, loďami a lietadlami, veľmi pochybujem, že to ľudstvo vážne myslí so znižovaním emisií a ostatnej záťaže našej planéty! Každý si asi myslí, že treba začať inde a u niekoho iného, nie u neho samého !!! ….

  2. 35 študentov dokázalo za rok to, na čo klasické automobilky sto rokov kašlali a kašlú naďalej – lebo napr. z filtra na CO2 asi nič nemajú, iba im komplikuje biznis. Zase im bude musieť niekto – zrejme EÚ – ten filter nariadiť. Ako to nariaďovanie poznáme, celé to bude trvať pekných pár rokov. A mimochodom – keby jeden mladý absolvent menom Musk nevyvinul elektromobil model S, elektromobily by neboli dodnes.

      • Nó, aj tí dnešný „kapitáni priemyslu“ boli vtedy takýto inovatívni študenti, a čo je z nich dnes?!!!! Nebude sa história opakovať, tak ako je tomu už po dlhé tisícročia?!!!! 🙂

    • Oveľa účinnejšie je menej CO a CO2 v ošiale nášho životného štýlu vyprodukovať, ako ho potom náročne a len „popri zemi“ lapať do filtrov !!! Viď čo píšem hore na začiatku!

      P.S. Len zo srandy! Filtre by mohli namontovať na lopatky veterných elektrárni! Tie by zachytili oveľa viac toho CO2 !!!

  3. Nič nevieme aká bude cena filtra, jeho uhlíková stopa vo výrobe, a prípadná aktívna a pasívna spotreba energie po namontovaní na vozidlo. Možno to nakoniec nebude až taká „superbomba“ pre prax, ako to je učebná pomôcka pre študentov …

Pridajte komentár