Elektrický Trabant nT môže byť stále v hre. Doba aj možná cena mu prajú

3

Nemecká spoločnosť Herpa sa okolo roku 2009 snažila vzkriesiť ikonický automobil Trabant, a to v podobe elektromobilu s názvom Trabant nT. Vtedajšia hospodárska kríza, ako aj celkovo doba, ktorá moc nepriala elektrickému pohonu, si však zrejme vybrali daň. Teraz tu máme opäť krízu, no napriek tomu sa elektromobilom darí veľmi dobre. A zdá sa, že Trabant nT by mohol byť v hre.

Od roku 1957 do roku 1991 sa vyrobili viac ako 3 milióny vozidiel Trabant P60/P601. Tento model bol okrem iného špecifický tým, že išlo o prvý sériový automobil, ktorého panely karosérie boli vyrobené z plastu. Skelet bol oceľový.

Na počiatku bol úspech zmenšených modelov

Po ukončení produkcie Trabantu začala nemecká spoločnosť Herpa vyrábať model tohto vozidla v mierke 1:87 a neskôr v mierke 1:10. Ich úspech napokon vyústil do zámeru oživenia reálneho plne funkčného vozidla, avšak v novej modernej podobe a s novým moderným pohonom, a to elektrickým.

Herpa si následne zabezpečila licenciu, aby mohla používať pomenovanie Trabant. Dizajn dostal na starosť Nils Poschwatta, ktorý predtým pracoval vo VW a ktorý stál aj za dizajnom ďalšej vzkriesenej „legendy“, modelom Volkswagen New Beetle.

Výsledok jeho práce bol predstavený v roku 2009 na autosalóne vo Frankfurte. Necelých 6 mesiacov na to bol k dispozícii koncept s dĺžkou 3,95 m a šírkou 1,69 m. Podľa informácií výrobcu umožňovala li-ion batéria dojazd okolo 160 km a elektromotor poskytoval výkon 47 kW. Maximálna rýchlosť bola vývojármi stanovená na 130 km/h. Trabant nT bol pritom vybavený napríklad strešnými solárnymi panelmi, ktoré mali napájať klimatizáciu.

Čo sa týka možnej ceny, šéf spoločnosti Herpa Klaus Schindler v roku 2009 uviedol, že elektromobil Trabant nT bude stáť okolo 20 000 €, informoval v tej dobe portál Wired. Medzičasom išla cena li-ion batérií a zrejme aj iných „e-komponentov“ dramaticky dole, takže v súčasnej dobe by mohla byť cena teoreticky nižšia, resp. za túto sumu by mohol výrobca ponúknuť vozidlo s podstatne väčším dojazdom, príp. výkonom a rýchlejším nabíjaním.

Nepodarilo sa nájsť investora

V roku 2009 bolo plánom dostať elektrický Trabant do sériovej výroby a uviesť na trh v priebehu niekoľkých rokov. Bolo však potrebné získať silného investora. Aj keď malo byť záujemcov viac ako 100, k žiadnej dohode napokon nedošlo. Bola to pravdepodobne daň za následky finančnej krízy s roku 2008. Napriek tomu zrejme netreba hádzať Trabant nT „do žita“. Spoločnosť Herpa totiž minulý rok predĺžila licenciu na ochrannú známku názvu Trabant.

A aj keď tu dnes máme ďalšiu krízu, ktorá takisto zasiahla svetovú ekonomiku, situácia pre elektromobily je diametrálne odlišná. Záujem o tieto vozidlá ako aj ich podpora neustále stúpa, pričom v Európe dosahujú predajné rekordy aj v tejto neľahkej dobe.

Na trhu pritom stále chýbajú cenovo dostupné elektromobily, takže ak by prišiel elektrický Trabant so spomínanou cenovkou okolo 20 000 € a konkurencieschopnými vlastnosťami, mohol by mať šancu na úspech. A boom e-mobility startupov a ich trhové hodnoty naznačujú, že dnes by nemuselo byť až také náročné získať potrebný kapitál na obnovenie projektu vozidla Trabant nT.

Zdroj: Spiegel, titulná fotografia: trabant-nt.de

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Holanďania predstavili elektromobil vyrobený prevažne z „odpadu“
Extrémne „lacné/drahé“ elektrické Bugatti Baby II ide do výroby
Hippiesácky VW zažíva reinkarnáciu do podoby inovatívneho elektromobilu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Koncepcia Trabantu bola ideálna ako lacné FWD ICE. Pre BEV je FWD absolútne nevhodné. Dnešný low-cost ideál je Wuling Hong Guang MINI EV s logickým a účelným technickým návrhom RWD.

    • Koncepcia je uplne jedno aka je. Pozri si koncepciu VW ID3, v predu zavesenie McPherson, takze v pohode tam moze ist aj motor. Vzadu je motor aj prevodovka aj poloosi, takze neusetrilo sa nic. VW ma koncepciu motor vzadu, Renault, Peugeout, Citroen, Opel, Nissan maju motor vpredu. Mas pocit ze je VW aspon o 25% lacnejsi?

      • Skúste sa previezť po zasnežených horách s BEV RWD a FWD. Uvidíte rozdiel. Je to napríklad ako pri ICE Lada 1500 vs Škoda 130. Rozloženie hmotnosti a náhon hrá kľúčovú rolu pri ovládateľnosti áut. Pri BEV sa ľahko priblížite k ideálu. Nízke ťažisko, blízke stredu náprav. Jedinou významnou výhodou BEV FWD je účinnejšia rekuperácia oproti RWD. Vo všeobecnosti pri BEV platí, že RWD je lacnejšie na výrobu a má bonus v podobe menšieho polomeru otáčania.

Pridajte komentár