Solid-state batérie mnohí považujú za svätý grál elektromobility, ktorý má spustiť elektrifikáciu automobilového priemyslu v masovom meradle. Na tejto technológii pritom pracuje aj Toyota, ktorá sa dlhú dobu do „batériových“ elektromobilov moc nehrnula. Nedávno pritom prezradila viac ohľadom svojich plánov súvisiacich so solid-state batériami.
Po technologickej stránke sú solid-state batérie vo všeobecnosti unikátne tým, že ich elektrolyt je v pevnom skupenstve. Súčasné batérie pritom disponujú kvapalným alebo gélovým elektrolytom. Vďaka tomu majú byť nehorľavé a menej toxické, čo zvyšuje bezpečnosť.
Taktiež majú ponúknuť vysokú energetickú hustotu, možnosť extrémne rýchleho nabíjania a nižšie výrobné náklady. Na vývoji solid-state batérií pracuje množstvo vedeckých tímov, startupov, ale aj automobiliek. A jednou z nich je tiež Toyota.
Šéf Toyoty pre výskum a vývoj, Shigeki Terashi, v júni 2019 povedal, že chcú predstaviť solid-state batériu pre elektrifikované vozidlá ešte pred začiatkom olympijských hier v Tokiu, ktoré sa mali pôvodne uskutočniť v júli 2020. Predstavenie solid-state batérií ale doteraz neprebehlo a olympiáda bola presunutá na budúci rok. Toyota však na túto tému nedávno prezradila aspoň nové informácie.
Rýchle nabíjanie, avšak stále veľa problémov
Keiji Kaita z Toyoty pre Autonews povedal, že koncept s ich solid-state batériami mal byť predstavený na tohtoročných olympijských hrách. Tieto plány ale zmarila pandémia nového koronavírusu. Vývoj batérií však naďalej pokračuje, pričom tie sú inštalované vo viacerých konceptoch od Toyoty, píše Carscoops.
Kaita tiež prezradil, že prototyp ich solid-state batérie sa nabije za 15 min. Viac potrebných údajov žiaľ neposkytol, dodal však, že na nabitie batérie je potrebné „podstatne menej“ času ako v prípade ekvivalentnej li-ion batérie.
Priznal však, že musia vyriešiť ešte veľa problémov. Tie sa týkajú vzťahu energetickej hustoty, životnosti a bezpečnosti. Ďalším problémom je pomalá a náročná výroba, kvôli čomu nie je možná efektívna masová produkcia.
Kaita preto hovorí, že do obmedzenej výroby by sa ich solid-state batérie mali dostať „až“ v roku 2025. Spočiatku majú byt drahšie ako li-ion batérie, pričom výrazné zvýšenie objemu produkcie sa očakáva až po niekoľkých rokoch od spustenia prvotnej výroby.
Cieľom automobilky Toyota tiež je, aby si ich solid-state batérie udržali viac ako 90 % pôvodného výkonu cca počas 30 rokov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť prevratné li-metal batérie
Držiteľ Nobelovej ceny oznámil objav samonabíjacej solid-state batérie
Samsung prezentoval solid-state batériu pre elektromobily s dojazdom 800 km
2 komentáre
V roku 2025 prvé batérie? Veď tu v magazíne sa písalo už dávno, že čínska firma už batérie s pevným elektrolytom vyrába.
https://www.teslamagazin.sk/solid-state-baterie-vyroba-cina/
Že něco „podobného“ začne vyrábět jiná firma neznamená, že dosáhli cílů, které si stanovila Toyota. Muselo by dojít na srovnání všech parametrů. Pozitivní však je, že brutální vývoj baterií po celém světě jede na plné obrátky.