Elektromobily od Toyoty by sa mohli nabiť za 10 min vďaka solid-state batérii

2

Toyota vyvíja solid-state batérie, ktoré majú byť nástupcom súčasných li-ion batérií, už niekoľko rokov. Aktuálne prichádzajú z Japonska správy, že Toyota predstaví prototyp elektromobilu so solid-state batériou už budúci rok. Spomína sa pritom extrémne rýchle nabíjanie, ktoré má trvať len 10 min.

Keiji Kaita z Toyoty v auguste prezradil, že prototyp ich solid-state batérie sa nabije za 15 min. Priznal ale, že musia vyriešiť ešte niekoľko problémov. Tie sa týkajú vzťahu energetickej hustoty, životnosti a bezpečnosti. Ďalším problémom je pomalá a náročná výroba, kvôli čomu zatiaľ nie je možná efektívna masová produkcia.

O niečo neskôr portál Nikkei informoval, že vyvíjaná a testovaná solid-state batéria, na ktorej spolupracuje Toyota s Kjótskou univerzitou, v sebe nesie fluorid-iónovú „chémiu“. Podľa vedcov môže mať cca 7-násobne vyššiu gravimetrickú energetickú hustotu ako bežné li-ion batérie. Elektromobilom to má priniesť dojazd 1 000 km na jedno nabitie.

Taktiež sa objavila informácia, že v prípade tejto batérie je ďalším problémom to, že momentálne funguje iba pri vysokých teplotách. Riešenie však má byť na ceste. Aj na základe slov Keijiho Kaitu sa pritom zdalo, že solid-state batérií sa v rámci elektromobilov značky Toyota tak skoro nedočkáme.

Toyota chce byť prvá

Nikkei však aktuálne informuje, že Toyota chce byť prvou automobilkou, ktorá uvedie do predaja elektromobil vybavený solid-state batériami. A to v skorých rokoch tohto desaťročia. Prototyp má byť pritom predstavený budúci rok.

Nikkei v súvislosti so solid-state batériou tiež spomína dojazd 500 km na jedno nabitie, ako aj nabitie z 0 na 100 % kapacity len za 10 min. Taktiež naznačuje dvojnásobnú energetickú hustotu v porovnaní s li-ion batériami.

Ide určite o zaujímavé, ale neoficiálne informácie, ktoré navyše nemusia znamenať, že Toyota začne v najbližších rokoch chrliť množstvo elektromobilov so solid-state batériami a podstatne lepšími vlastnosťami. Veď ako uviedol Keiji Kaita z Toyoty, masová produkcia ich solid-state batérií sa zdá byť ešte ďaleko.

Takže ak by aj Toyota „čoskoro“ uviedla na trh elektromobil s takouto batériou, mohlo by ísť skôr o nízkoobjemového „demonštrátora“ novej technológie. Podobne ako tomu bolo v prípade vodíkového modelu Toyota Mirai.

Každopádne sa zdá, že veci okolo solid-state batérií sa hýbu. Veď napr. nedávno predstavil sľubné výsledky testov prototypov solid-state batérií startup QuantumScape. Spustenie masovej produkcie v spolupráci s VW sa však odhaduje „až“ na roky 2024 – 2025.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota konečne avizuje batériový elektromobil. Pôjde o SUV strednej triedy
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. No to by bol gól. Toyota, ktorá je momentálne niekde „na chvoste“ s elektromobilmi, by sa s takouto baterkou dostala hodne hodne do popredia…

  2. Mám pocit, že v poslednej dobe jediné, čo Toyota robí dobre, je chvalenie sa.
    Tak ako sa pred 5rokmi smiali Elonovi, sa teraz asi zasmejem aj ja, I keď v kútiku duše dúfam, že sa mýlim, a že nebudeme o rok vidieť v predaji nejaký ultra è-mirai za 200k. I keď v prípade dojazdu 1000km a 10min nabíjania by aj to bol prevrat.

Pridajte komentár