Toyota aktuálne informuje, že svoje portfólio rozširuje o plne elektrický van Toyota Proace Verso Electric. Potvrdila pritom, že sa ho dočkáme aj na Slovensku. Konečne tu teda máme elektromobil značky Toyota, avšak s pohonným systémom prepožičaným od PSA, ktorý navyše vzhľadom na svoju cieľovú skupinu zrejme nebude žiadnou „masovkou“.
Toyota Proace Verso Electric je výsledkom spolupráce japonskej automobilky s koncernom PSA. Preto až tak neprekvapí, že si požičala pohonný systém od Francúzov, ktorý nájdeme napríklad v elektrických dodávkach Peugeot e-Expert , Citroën ë-Jumpy a Opel Vivaro-e či ich viacmiestnych variantoch. Dúfame pritom, že ďalšie batériové elektromobily značky už budú postavené na novej platforme Toyoty a budú určené pre širšie spektrum zákazníkov.
Modelový rad Proace Verso Electric ponúka dve dĺžky karosérie, pričom v interiéri môže byť až deväť sedadiel. Ponúkne tiež najmodernejšie prvky aktívnej bezpečnosti a jazdné asistenčné systémy Toyota Safety Sense, ktoré pomáhajú vodičovi predchádzať mnohým bežným rizikám.
Zákazníci si môžu podľa vlastných potrieb vybrať z dvoch lítiovo-iónových akumulátorov: 50 kWh verzia dokáže na jedno úplné nabitie zaistiť dojazd do 230 km a 75 kWh akumulátor až do 330 km (WLTP). Na batérie sa vzťahuje záruka 8 rokov alebo 160 000 km. V oboch prípadoch má vodič k dispozícii maximálny výkon 136 k (DIN) a krútiaci moment 260 Nm. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 130 km/h.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Batéria je umiestnená pod podlahou vozidla nezasahuje do priestoru pre cestujúcich a batožinu. K dispozícii sú dve dĺžky karosérie – stredná a dlhá – s objemom batožinového priestoru 640, resp. 1 060 litrov (so všetkými sedadlami použiteľnými na svojom mieste).
V závislosti od verzie modelu a veľkosti karosérie dokáže kabína poskytnúť sedenie pre osem až deväť pasažierov. Štandardná maximálna užitočná hmotnosť je jedna tona, avšak v prípade vozidiel s 50 kWh akumulátorom sa dá táto hodnota zvýšiť na 1,2 tony. Brzdený príves môže mať hmotnosť do jednej tony.
Všetky verzie modelu PROACE Verso Electric sú štandardne vybavené palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW. Za príplatok ju však možno nahradiť rýchlejšou nabíjačkou s výkonom 11 kW. Po pripojení vozidla k 100 kW nabíjacej stanici sa 50 kWh akumulátor dokáže nabiť približne za 30 minút a 75 kWh akumulátor cca za 45 minút. To platí zrejme v prípade nabíjania na 80 % SoC.
Rôzne verzie a výbavy
PROACE Verso Electric bude k dispozícii v rôznych verziách a výbavách, ktoré uspokoja zákazníkov s najrôznejšími potrebami. Ponuka bude zahŕňať praktické verzie Combi a Shuttle a sofistikovanejšie varianty Family VIP a Selection, kopírujúce šírku záberu štandardného modelového radu PROACE Verso.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
K dispozícii sú rozhrania Apple CarPlay® či Android Auto™ na jednoduchú integráciu smartfónu, sedempalcová multimediálna dotyková obrazovka, príjem rozhlasového vysielania v pásme DAB, vyhrievané sedadlá, vonkajšie spätné zrkadlá s automatickým sklápaním, elektrická parkovacia brzda a systém odomykania bez kľúča. Do voliteľnej výbavy patria automatická klimatizácia a satelitná navigácia.
Nová Toyota PROACE Verso Electric sa na Slovensko dostane v druhej polovici roku 2021. Ceny a kompletné špecifikácie budú zverejnené pred spustením predaja.
Aj keď to Toyota zatiaľ oficiálne nepotvrdila, ešte predtým by sme sa mohli dočkať komerčnej „dodávkovej“ verzie Proace Electric, ktorá ponúkne vysoko nadštandardnú záruku na batériu – 15 rokov alebo 1 mil. km. Tá by sa už mala dodávať v rámci prvých európskych trhov.
Zdroj: tlačová správa (Toyota)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Unikli patentové obrázky k 2 chystaným elektromobilom značky Toyota
Vodíková Toyota Mirai novej generácie dostala prvé cenovky
Toyota a Kjótska univerzita testujú „F-Ion“ batérie pre dojazd 1 000 km
4 komentáre
To je pre mňa sklamanie. Určite som počítal s tým, že Toyota príde s vlastným originálnym riešením „elektropohonu“.
Oni asi skutočne „zaspali dobu“. Žeby za to mohol ten vodík a konečne im došlo, že tadiaľto cesta nevedie?
Nič si neprepožičali len Peugeotu zaplatili podiel na vývoji .Celé auto vyrába Peugeot vo Francuzku a podľa objednavok zamaskuje Travelera na Citroen Space Toyota Proace, Opel Zafira a možno časom aj Fiat Talento. Toyota časom dopadne ako Nissan pokiaľ sa nezobudi.
Dost nanic auto. To je pouzitelne akurat tak pre hotely na prevazanie hosti na/z letisko, zjazdovku a pod. Pre pendlerov a ine dialkove cesty nepouzitelne. Predsa nebudu na kazde 2,5h jazdy nabijat 45min.
Súhlasím. Akurát že drvivá väčšina (možno 90 %, možno menej alebo viac) áut tejto kategórie sa využíva práve na takéto krátke cesty: letisko – hotel, kúpeľní hostia a podobne. Iba fakt málo sa ich využíva pre pendlerov a tak.
Na diaľkové trasy (pravidelné diaľkové linky, dovolenky a pod.) sa využívajú autobusy.
Napíšem istú paralelu z firmy, kde pracujem. Na rozvoz tovaru (potraviny) sa používajú dodávky 3,5 tony a priemerný denný nájazd áut je okolo 120 km, maximálny asi 200 km. Vo firme je ich 12.
Na fakt dlhé trasy sa používa 1 veľký náklaďák (11 tona) a 1 kamión…