Toyota odhalila vodíkový ťahač. Na Teslu Semi sa dojazdom „nechytá“

0

Automobilka Toyota už niekoľko rokov vyvíja v rámci projektu Portal elektrický ťahač poháňaný palivovými článkami na vodík. A aktuálne odhalila jeho najnovšiu generáciu.

Je jasné, že elektrifikácii sa nevyhne ani nákladná doprava. A to zrejme nielen z dôvodu sprísňovania emisných noriem a cieľov. Veď elektrická nákladná doprava má veľký potenciál aj v oblasti znižovania nákladov.

Aj z týchto dôvodov už dnes pracuje na elektrických nákladiakoch množstvo renomovaných výrobcov. A to napríklad Daimler, Volkswagen Group, Ford, Volvo a spomínaná Toyota. Tí to však nebudú mať ľahké, nakoľko veľkú príležitosť v tejto oblasti priemyslu vidia aj šikovní „nováčikovia“ ako Tesla či Nikola Motor. Pre zaujímavosť tiež uvádzame, že aj Avia oznámila orientáciu na elektrické vozidlá.

V testovacej prevádzke od roku 2017

Toyota spolupracuje pri vývoji svojho vodíkového ťahača, v rámci projektu Portal, s jedným z najväčších amerických výrobcov stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel, a to spoločnosťou Kenworth. Ich spoločné prototypy sa testujú v reálnej prevádzke už od roku 2017.

A to v rámci prepravy v prístavoch Port of Los Angeles a Port of Long Beach. Vozidlá s označením „Alpha“ a „Beta“ Class 8 majú aktuálne za sebou 22 500 testovacích kilometrov, pričom skúšobná prevádzka bola zameraná na prepravu na krátke vzdialenosti.

Toyota aktuálne prostredníctvom tlačovej správy informuje, že ich najnovšia generácia vodíkového ťahača posúva možnosti prvých dvoch prototypov. Novinka má ponúknuť „vyššie schopnosti, lepšie využitie priestoru, dojazd 480 km na jedno natankovanie a výkon, ktorým sa minimálne vyrovná dieselovým ťahačom.“

Má to význam?

Pravdupovediac, spomínaný dojazd 480 km je pre nás sklamaním, aj keď vodíkový ťahač Toyota Portal má byť zrejme určený na bezemisnú dopravu na krátke vzdialenosti. V rámci tejto aplikácie nám však prídu vhodnejšie batériou poháňané elektrické ťahače. A to z dôvodu väčšej efektivity pohonu a nižších prevádzkových nákladov.

Čo sa týka využitia vodíkových ťahačov, z časti môžeme súhlasiť so špecialistom na elektrické ťahače, spoločnosťou Nikola Motor, ktorá tvrdí, že vodíkové ťahače sú riešením bezemisnej ťažkej nákladnej dopravy na dlhé vzdialenosti. Teda aspoň aktuálne, aj keď zdokonaľovanie batérií a nabíjacích staníc, by malo časom priniesť nákladovo efektívne, batériou poháňané elektrické ťahače, ktoré budú vhodné aj na diaľkovú dopravu.

tesla semi nikola one patent zaloba

Veď už pomerne čoskoro by mala Tesla začať vyrábať elektrický ťahač Semi (8. trieda), ktorý by mal podľa Elona Muska zvládnuť dojazd takmer 970 km na jedno nabitie. Na 80 % kapacity sa má pritom nabiť len za 30 min. Dodávame, že spomínaná spoločnosť Nikola Motor pracuje okrem iného na hybridnom vodíkovom ťahači s dojazdom 1 600 km, ktorý využíva aj batérie.

Zdroj titulnej fotografie: Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
AVIA končí so spaľovákmi a zameriava sa na elektromobilitu
Tesla už používa na doručovanie svojich elektromobilov vlastný prototyp ťahača
Toyota vyvíja elektromobil, ktorý môže byť súčasťou ľudskej misie na Mesiac

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár