Spoločnosť Toyota je síce najväčším výrobcom áut na svete, na jej adresu však v ostatnej dobe padajú rôzne obvinenia, ktoré jej nepridávajú na reputácii. Tie sa týkajú napr. greenwashingu či lobingu proti klimatickým politikám. Mnohí pritom upozorňujú na fakt, že Toyota zaostáva v oblasti elektromobility. Takže zrejme nemôže až tak prekvapiť, že Toyota oznámila výmenu svojho šéfa. Ten nový chce okrem iného urýchliť elektrifikáciu.
Napríklad v roku 2021 sme informovali, že veľkí inštitucionálni investori odsudzujú šéfa spoločnosti Toyota, Akia Toyodu, za jeho vyjadrenia a celkový postoj k elektromobilite, pričom požadovali zmenu.
Neskôr sa objavila štúdia think tanku InfluenceMap, podľa ktorej má byť japonská automobilka tretia medzi spoločnosťami, ktoré najviac lobujú proti ambicióznym zákonom o klíme a čistote ovzdušia. Pred ňou pritom skončili len ropné giganty ExxonMobil a Chevron.
Na základe toho pritom vznikla petícia „Toyota poháňa klimatickú krízu“, do ktorej sa zapojilo aj množstvo majiteľov vozidiel Toyota. Jej cieľom je prostredníctvom tlaku verejnosti prinútiť spoločnosť Toyota, aby prestala lobovať proti klimatickým opatreniam. A nedávno sme informovali aj o útoku aktivistov na spoločnosti Toyota a BMW, a to za ich greenwashing, teda vytváranie nepravdivého obrazu o svojej environmentálne zodpovednej pôsobnosti.
Zaostávanie v oblasti elektromobility
Toyota ako najväčší výrobca áut, v dobe, kedy podiel batériových elektromobilov významne rastie, má v ponuke len jeden „globálny“ model s čisto batériovým pohonom. Jeho štart pritom nebol slávny, nakoľko musel byť stiahnutý z trhu, pretože hrozilo odpadnutie kolies. A v rámci testov škandinávskych novinárov si vyslúžil kritiku za veľmi nízky reálny dojazd.
Toyota je pritom jedna z mála automobiliek, ktoré stále vidia zmysel vo vodíkových osobných automobiloch. Napriek tomu, že sú z hľadiska energetického cyklu veľmi neefektívne. A presadzuje najmä hybridné vozidlá, za ktorými stála z hľadiska ich masového rozšírenia, aj keď tvrdí, že je otvorená voči všetkým technológiám pohonu.
V roku 2021 síce ukázala 16 koncepčných batériových elektromobilov, ich celkový osud sa však aktuálne zdá byť neistý. Objavujú sa totiž správy, že Toyota prehodnocuje svoju stratégiu, aby sa jej podarilo dostihnúť lídrov v oblasti elektromobility – Teslu a BYD.
Aktuálne pritom rešpektované japonské noviny Asahi Shimbun uviedli, že Toyota má vyvíjať novú platformu určenú špeciálne pre elektromobily. A to z dôvodu, aby zvýšila konkurencieschopnosť a účinnosť svojich elektrických vozidiel, znížila výrobné náklady a dokázala sa postaviť Tesle, informoval web Insideevs. Avizované elektromobily od Toyoty pritom mali byť postavené na platforme e-TNGA, ktorá je v podstate „elektrickou“ verziou platformy TNGA určenej pre autá vybavené spaľovacím motorom.
Na platforme e-TNGA vyrástli elektromobily bZ4X a zatiaľ „lokálny“ sedan bZ3, ktorý sa chystá na čínsky trh, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s čínskou automobilkou BYD a ktorý bude vyrábaný v spolupráci s čínskymi podnikmi. Ani model bZ4X pritom nie je čistou prácou Toyoty. Ten bol totiž vyvinutý spoločne so Subaru.
Svitá na lepšie „e-časy“?
Popri mnohých negatívach na adresu Toyoty, ktoré sme spomenuli, chceme tiež povedať, že Toyota je celkovo veľmi úspešnou automobilkou, ktorej treba dať v mnohých oblastiach veľký kredit. Vrátane odchádzajúceho šéfa Akia Toyodu. Čo sa týka súčasnej situácie, zaujal nás pritom komentár od Bloombergu:
„Toyota povýši šéfa spoločnosti Lexus na post dlhoročného generálneho riaditeľa Akia Toyodu, ktorý automobilku svojho starého otca doviedol na vrchol automobilového priemyslu a zároveň nechal voľný pruh pre spoločnosť Tesla ako lídra v oblasti plne elektrických vozidiel.“ Zaujímavé pritom je, že Toyota predala Tesle závod vo Fremonte, ktorý bol jej úplne prvým a že Tesla pomohla Toyote vyvinúť elektrickú verziu modelu RAV4, pričom v tom období bola Toyota investorom v Tesle.
Na adresu Akia Toyodu určite treba povedať, že má veľký podiel na doterajšom úspechu spoločnosti Toyota. Zároveň to však môže vyzerať, že nedokázal reagovať na rýchle zmeny a trendy v automobilovom priemysle, ktoré sa začali diať a ukazovať v ostatných rokoch.
Budúci nový šéf Toyoty (nastúpi od 1. apríla), Koji Sato, ktorý doteraz viedol značku Lexus a divíziu motoristického športu a výkonných áut Toyota Gazoo Racing, zdá sa reflektuje súčasnú situáciu. Pre Toyota Times totiž uviedol:
„Záväzok zlepšovať autá by sme chceli demonštrovať konkrétnymi krokmi a produktmi, ako je napríklad urýchlenie elektrifikácie a angažovanie sa vo výrobe vozidiel, ktoré zodpovedajú rôznym hodnotám a lokálnym potrebám,“ upozornil Electrek.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla dosiahla vyšší kvartálny zisk ako Toyota – najväčšia automobilka sveta
Na Toyotu a BMW zaútočili aktivisti „falošnými“ billboardmi
Toyota údajne mení svoje plány, aby sa priblížila Tesle a BYD
5 komentárov
Lepšie takto neskoro, ako až po smrti! ….
P.S. Žeby začalo vychádzať v krajine „vychádzajúceho slnka“ slnko aj nad TOYOTOU?!
RIP Nokia,, pardon Toyota.. toto vyzerá na rovnaký príbeh
Asi by bola škoda, keby sa Toyota stratila z trhu, alebo vegetila niekde na okraji! Aj keď ja nie som toyoťák, želám jej, aby sa spamätala!
Tento článok je nádherná ukážka dnešnej doby. Ak má niekto iný názor treba ho odstrániť! A treba z neho spraviť nepriatelľa spoločnosti číslo 1!
Tento článok je tiež ukážka ako sa zamlčaním niektorých faktov dá zmeniť článok tak aby vyznel v prospech lobingu podporovaného autorom.
Napríklad fakt že p.Toyoda odišiel do dôchodku. Či fakt že práve p.Toyoda tvrdil že majú počkať na dokončenie vývoja vládnej batérie pretože použitie dostupných batérií bude fiasko. Ale rada podľahla ekolobingu a miesto masívneho nástupu flotily e-aut s prelomovou technikou prišlo čo prišlo.
Hlavne že sú zisky! Dokedy? To je fuk! Akcionári chcú prachy teraz! Že to môže byť slepá ulička čo položí firmu? Nepodstatné!
dost vtipne kritizovat toyotu za lobbing proti nezmyselnym ekozakonom(ano su aj tie ktore zmysel davaju) alebo zaostalosti v elektroautach ked jej hybridne auta uz 20 rokov robia prinajmensom nase mesta cistejsie (v meste minimalna spotreba, bez hybridu auta zasa spotreba a emise stupaju v meste)