Automobilka Toyota predstavila novú generáciu svojho vodíkového sedanu Toyota Mirai. Podľa výrobcu je lepšia po všetkých stránkach a bude dostupná za nižšiu cenu ako predchodca. Preto majú Japonci ambiciózne predajné ciele. Upozorňujú tiež na to, že vozidlo je schopné počas jazdy čistiť vzduch.
Prioritou Toyoty bolo v prípade 2. generácie modelu Mirai predĺžiť jazdný dosah. K predĺženiu dojazdu o 30 % na „cca 650 km“ napomohlo zvýšenie výkonu spoločne so zväčšením kapacity zásobníkov na vodík (objem 5,6 kg), znížením spotreby a zlepšením aerodynamiky.
Nová Toyota Mirai je postavená na modulárnej podvozkovej platforme Toyota GA-L so znateľne lepším využitím priestoru. Vďaka efektívnejšiemu a vyváženému usporiadaniu nového hnacieho ústrojenstva FCEV – najmä presunutiu súpravy palivových článkov z priestoru pod kabínou do prednej časti vozidla – bolo možné vytvoriť priestornejšiu päťmiestnu kabínu s nárastom miesta pre nohy zadných pasažierov.
Mirai sa tiež chváli atraktívnejšími vonkajšími proporciami. Vozidlo sa celkovo znížilo o 65 mm na 1 470 mm a súčasne sa o 140 mm natiahol rázvor náprav (na 2 920 mm). Predĺžením zadného previsu karosérie o 85 mm narástla celková dĺžka vozidla na 4 975 mm. Zväčšenie rozchodu kolies o 75 mm a použitie väčších kolies (19 alebo 20 palcov) prinieslo dynamickejší postoj a opticky nižšie ťažisko.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj fotografie: Toyota
Vďaka novému usporiadaniu hnacieho reťazca sa nová Toyota Mirai môže pochváliť ideálnym rozložením hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, a to v pomere 50:50.
Nový pohonný systém
Toyota Mirai 2 využíva novú súpravu palivových článkov spoločne s meničom energie palivových článkov (FCPC). Všetky potrebné prvky dokázali konštruktéri spojiť do jediného bloku (vrátane vodných čerpadiel, medzichladiča, klimatizácie, vzduchových kompresorov a vodíkového recirkulačného čerpadla). Súčasti systému sú teraz menšie a ľahšie, čo sa zároveň odrazilo v lepších výkonových schopnostiach (nárast výkonu o 12 % a zároveň 50 % redukcia hmotnosti).
Súprava palivových článkov využíva rovnako ako v prípade modelu Mirai 1 tuhý polymérový elektrolyt, po novom je však menšia a obsahuje menší počet článkov (330 namiesto 370). Napriek tomu však vykazuje rekordne vysokú mernú energetickú hustotu na úrovni 5,4 kW/l (ak nepočítame koncové dosky). Max. výkon tak narástol zo 114 na 128 kW.
Nová Toyota Mirai používa vysokonapäťovú lítium-iónovú batériu, ktorá nahrádza batériu typu NiMH súčasného modelu. Ponúka menovité napätie 310,8 V a kapacitu 4,0 Ah – 1,24 kWh. Výkon sa posilnil z 25,5 kW x 10 sekúnd na 31,5 kW x 10 sekúnd.
Čistenie vzduchu počas jazdy
Do systému nasávania vzduchu je zabudovaný katalyzátorový filter. Vozidlo nasáva vzduch pre potreby palivového článku, pričom elektrický náboj na filtračnej vložke z netkanej textílie zachytáva mikroskopické častice nečistôt vrátane oxidu siričitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných častíc PM 2.5. Systém dosahuje takú účinnosť, že zo vzduchu prúdiaceho do systému palivových článkov odstraňuje 90 až 100 % častíc s priemerom do 2,5 mikrometra.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Ambiciózne predajné plány
Uvedením novej generácie modelu Mirai chce Toyota dosiahnuť hlbšiu penetráciu na trhu s desaťnásobným zvýšením predajného objemu (od roku 2015 do októbra 2019 sa predalo cca 10 000 kusov 1. generácie). K tomuto rastu majú napomôcť lepšie jazdné schopnosti a väčšia atraktivita modelu z pohľadu zákazníkov, ako aj dostupnejšia cenovka vozidla (predajná cena poklesla cca o 20 %).
Cena základnej verzie v Nemecku začína na sume 63 900 € (vrátane 19 % DPH). Lepšie vybavené varianty vyjdú na 66 900 € (Executive), resp. 73 900 € (Advanced).
Zdroj: tlačová správa (Toyota)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ultraľahké vodíkovo-batériové auto za 15 000 € od Nemeckého centra pre letectvo a vesmír
Unikli patentové obrázky k 2 chystaným elektromobilom značky Toyota
Toyota a Kjótska univerzita testujú „F-Ion“ batérie pre dojazd 1 000 km
9 komentárov
Poprosíme UŹ niečo „ľudové“..
I keď táto tlačová správa je o niečo menej machrovacia ako tie, na ktoré sme zvyknutý od VW group, pripadne psa, ale i tak sme sa nedozvedeli, kde sú budú pridané čerpačky vodíka ani ako sa zlepšila =zefektivnila výroba vodiku.
Lebo momentálne je asi 2x energeticky náročnejšia ako výroba elektrickej energie. A logicky aj drahšia.
Z čoho účinnosť celého auta na 100km vlastne znamená spotrebu cca 40-50kWh/100km.
Takže ak túži Toyota presadiť vodikovy pohon, musí sa jednoznačne vrhnúť aj do vývoja výroby samotného vodíka. Lebo nik iný to evidentne nevyrieši za nich. Rovnako ako to vidno napríklad pri ťažbe a spracovaní litia, kde si napokon tesla musela tiež sama pomôcť. Tak uvidíme, a možno už do roka, kto bol chytrejsi vo vývoji.
Jazda na elektrinu z vodíka je 8x drahšia ako na elektrinu z batérie.
Za 5 rokov predali 10 tis. kusov, 2 tis. ročne. Zbohom.
Vodik nieje cesta kym to nevyriesia tak, ze si doma nacapujem vodu z vodovodu ci z potoka a bude si auto vyrabat vodik samo prietokovo. 🙂
Kolko beznych nabijaciek pre BEV sa da postavit za cednu jednej vodikovej cerpacky?
Kolko kwh ele by mohli dotovat za cenu 1kg vodika vyrobeneho a dopraveneho na H cerpacku?
Ake su naklady na udrzbu a prevadzku H auta? Aka husta bude siet servisov?
Co ak mi dojde vodik na ceste? Bude aj vodikova bandaska s ktrou si dobehenem na cerpacku ? 🙂 BEV dobijem z najblizsej zasuvky, ale vodik nenajdem v prvej domcnosti/stavbe na ktoru natrafim …
Nevidim v osobnej doprave perspektivu vodika v najblizisch desiatkach rokov. Mozno v lodnej, leteckej, vlakovej.
vidiet vodik ako buducnost v osobakoch okrem primitiva sulika nevidi snad nikto….
Ak budú vyvinuté dostatočne „lacné“ a výkonné batérie pre BEV, a ten trend tu je, tak to bude koniec technológie palivových článkov v pohonoch vozidiel, a možno vôbec.
Ono sa tých Mirai 1 ani viac predať nemohlo, keďže išlo o limitovanú produkciu a vypredaná bola za pár dní, lenže sa vyrábala malosétiovo. Nikto predsa nezačne vyrábať hromadné niečo čo nemá garantovaný odbyt.
Ok ak sulik stredoškolák vie ako na to, ale to asi nato nemá zmysel koment