Väčšina z automobiliek, ktoré pracovali na vodíkovom pohone pre osobné vozidlá, ustúpila z tejto cesty. Najviac sa pritom v tejto oblasti angažovala spoločnosť Toyota, ktorá už o pár dní oficiálne vymení svojho šéfa. Ten nový chce okrem iného urýchliť elektrifikáciu. A aktuálne sa vyjadril aj ohľadom plánov v oblasti vodíkového pohonu. A takisto aj vysoký predstaviteľ Hyundaiu.
Mnohých potešilo nedávne vyjadrenie „nového šéfa“ Toyoty Kojiho Satoa (oficiálne sa tak stane 1. apríla) ohľadom urýchlenia elektrifikácie. Z jeho aktuálnych vyjadrení, o ktorých informoval web Teslarati na základe správy od Autonews, však vyplýva, že Toyota si ide stále vlastnou cestou, v rámci ktorej je pre ňu dôležitý aj vodíkový pohon.
„Chceme zabezpečiť, aby vodík zostal životaschopnou možnosťou. Potrebujeme výrobný a transportný dodávateľský reťazec. Pokiaľ v ňom neuvidíme posun, nemôžeme očakávať zvýšený rozsah využívania tejto energie,“ povedal Sato.
A dodal, že vodík bude aj naďalej zohrávať kľúčovú úlohu v rámci mnohostranného prístupu spoločnosti Toyota v oblasti dosiahnutia uhlíkovej neutrality. Toyota sa pritom bude spoliehať na batériové elektromobily, hybridy aj spomínané automobily na vodík. A podľa Satoa Toyota vyvíja rovnaké úsilie vo všetkých týchto oblastiach.
Hyundai a vodík
Jednou z mála automobiliek, ktoré veria vodíku v rámci osobnej dopravy, je aj Hyundai. Ten je aktuálne spoločne s Toyotou zrejme jediným tradičným výrobcom áut, ktorý ponúka sériový model s palivovými článkami na vodík. Ide pritom o modely Hyundai Nexo a Toyota Mirai, ktoré nie sú „predajnými trhákmi“ ani napriek tomu, že nemajú konkurenciu.
Podľa portálu Welt sa minulý rok na najväčšom európskom automobilovom trhu, t.j. v Nemecku, predalo 462 ks modelu Nexo. A podľa Teslarati Toyota globálne za celú dobu existencie modelu Mirai (na trhu je od roku 2014) predala celkovo 21 700 ks (1. + 2. generácia). Výrobná kapacita 2. generácie, ktorá je na trhu od roku 2021, je pritom 30 000 ks ročne.
- Zdroj fotografie: Hyundai
- Zdroj: Toyota
Ale vráťme sa k automobilke Hyundai a jej vzťahu k vodíku. Ten na základe vyjadrenia šéfa nemeckého zastúpenia automobilky Hyundai Jürgena Kellera zostáva zdá sa aj naďalej pozitívny. „Očakávame, že vodíkový pohon sa presadí v dlhodobom horizonte,“ povedal Keller, o čom informoval portál Welt.
A podľa Kellera sa to bude diať zhora nadol. Teda od veľkých k menším vozidlám. Hyundai má pritom v pláne aj vodíkové lietadlo s mestským využitím (zrejme typu VTOL). Do sériovej výroby by sa malo dostať cca o 5 rokov. Či alebo kedy sa dočkáme druhej generácie vodíkového SUV Nexo však Keller neprezradil.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute
Vodíkové BMW iX5 Hydrogen sa chystá na cesty. Čo ponúkne?
Počet elektromobilov do roku 2025 vzrastie 5-násobne a vodíkové autá nebudú dôležité, predikuje BNEF
2 komentáre
Ak bude 100 až 150 kg batéria s kapacitou 100 až 150 kWh, tak bude BEV neprekovateľné inými doteraz známymi systémami. Jedinou chybičkou krásy môžu byť „nečisté zdroje elektriny“ a prípadný nedostatok nabíjacich bodov všade a pre všetkých!
Vlastné palubné elektrárne by museli mať lacný „vodík z vodovodu“, aby mohli konkurovať! A to zjavne nikdy nebude! ….
Iste. Stačí urobiť energetickú bilanciu výroby vodíka spolu s ekonomickou bilanciou a „sme doma“.
A to nehovorím o ekologickej bilancii v prípade výroby vodíka pomocou zemného plynu…!