Toyota a Lexus ukázali množstvo elektromobilov a hovorili o svojej e-mobility budúcnosti

12

V rámci autosalónu v Tokiu spoločnosť Toyota hovorila o svojej budúcnosti v oblasti elektromobility. Ukázala pritom aj mnohé elektrické koncepty, ktoré sú predzvesťou sériových elektromobilov novej generácie. A to SUV Toyota FT-3e, športiak Toyota FT-Se, sedan Lexus LF-ZC či vlajkové SUV LF-ZL.

Toyota na svojom brífingu v rámci tokijského autosalónu uviedla, že v oblasti batériových elektromobilov prehodnotila základné princípy výroby áut. Avizuje pritom modely s nízkym ťažiskom a priestranným interiérom, čo podľa japonskej spoločnosti doteraz nebolo možné.

Tým mala zrejme na mysli limity platforiem, ktoré boli pôvodne navrhnuté pre spaľovacie autá či vozidlá s rôznym druhom pohonu. Taktiež uviedla, že v rámci elektromobilov novej generácie musia navrhnúť oveľa menšie a ľahšie základné komponenty a zamerať sa na softvérovo definované vozidlá.

A s takýmito vozidlami príde v rámci spoločnosti Toyota ako prvá značka Lexus. Tá pritom aktuálne uvádza, že do roku 2030 chce v Európe „ponúkať bezemisné elektromobily vo veľkej miere“. A celosvetovo sa tak má stať do roku 2035. To je zmena, keďže doteraz Lexus v súvislosti s týmito termínmi hovoril o čisto elektrickej ponuke a nie o prevažne elektrickej ponuke.

Nové koncepčné elektromobily Lexus

Lexus na autosalóne v Tokiu aktuálne ukázal aj predobraz prvého dedikovaného elektromobilu od spoločnosti Toyota, ktorý príde na trh v roku 2026. Ním bude elektrický sedan, ktorého koncept Lexus LF-ZC má rozmery 4 750 x 1 880 x 1 390 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 2 890 mm. To sú pritom podobné rozmery ako v prípade Tesly Model 3, takže by malo ísť o model strednej triedy.

Lexus tiež uvádza, že pri elektromobile LF-ZC je cieľová hodnota koeficientu odporu vzduchu 0,20 a cieľová hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h 3 sekundy. Japonská prémiová značka ukázala aj predobraz svojho vlajkové elektromobilu, pričom koncepčné vozidlo Lexus LF-ZL má obrovské rozmery – 5 300 x 2 200 x 1 700 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 3 350 mm.

Nové koncepčné elektromobily Toyota

Toyota už skôr avizovala, že na tokijskom autosalóne ukáže koncepčné elektromobily, z ktorých vzídu elektrické SUV (Toyota FT-3e) a elektrický športiak (Toyota FT-Se). A aktuálne nám ich ukázala. Žiaľ, nič o nich neprezradila. A tak si pripomeňme, čo Toyota na ich adresu uviedla už skôr.

Toyota FT-3e je podľa Japoncov koncepčný model batériového elektromobilu novej generácie, a to typu SUV. Tento model je vybavený vonkajšími postrannými displejmi, ktoré informujú používateľa napr. o stave nabitia batérie či teplote a kvalite ovzdušia v kabíne.

Toyota FT-Se je koncepčný model „vysoko výkonného športového batériového elektromobilu„, ktorý má čerpať zo skúseností divízie motoristického športu – TOYOTA GAZOO Racing. Japonci v prípade tohto modelu spomínajú napríklad „nízky profil prístrojovej dosky zabezpečujúci vysokú viditeľnosť“, ako aj podporu softvérových aktualizácií, ktoré umožnia „rozvoj vozidla spolu s vodičom“.

Toyota v Tokiu taktiež ukázala už skôr „predstavené“ elektrické koncepty Land Cruiser Se (SUV), EPU (pickup) a Kayoibako (multifunkčný minivan). O týchto modeloch sa viac dočítate v našom samostatnom článku.

Nová platforma

Na ceste k aktualizovaným e-mobility plánom má Toyote pomôcť uplne nová „stavebnicová“ platforma navrhnutá špeciálne pre elektromobily, ktorú japonská automobilka doteraz nemala, ako aj „najmodernejšie technológie výroby a „kompletne prepracovaná softvérová platforma“. Japonci tak idú doháňať zameškané.

toyota e-platforma

Zdroj: Toyota

A to aj v oblasti softvéru, v rámci ktorého pracujú na operačnom systéme Arene. Ten umožní napríklad predbežné aktualizácie funkcií vozidla „v súlade s vývojom bezpečnostných systémov a multimédií“. Lexus hovoril aj o zdvojnásobení dojazdu oproti „konvenčným elektromobilom“, vďaka novej generácii prizmatických článkov a zjednodušeniu a zhutneniu štruktúry batériového packu. Nuž, snáď sa im na začiatok v dohľadnej dobe podarí aspoň dobehnúť špičku.

Nová konštrukcia aj nové výrobné procesy

Toyota si berie príklad od lídrov v oblasti elektromobility aj ohľadom konštrukcie a výroby batériových elektromobilov. Konkrétne prostredníctvom tzv. gigacastingu, vďaka čomu sa bude skladať karoséria vozidla z troch masívnych základných častí. A to prednej, strednej a zadnej, namiesto stoviek menších častí.

Vlastnou inováciou Lexusu, resp. Toyoty by mohol byť výrobný systém, ktorý v neskoršej fáze eliminuje prepravné pásy, keďže vozidlá sa majú pohybovať autonómne prostredníctvom vlastného pohonu za pomoci bezdrôtového terminálu.

Zdroje: Lexus, Toyota

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Toyota s dojazdom 600 až 1 200 km majú zabezpečiť 4 druhy batérií
Toyota oznámila urýchlenie elektrifikácie, aby „prežila“ na najväčšom automobilovom trhu
Tesla má užasnú technológiu, hovorí manažér Toyoty a naznačuje jej „vylepšené kopírovanie“
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. P.Toyota,
    keď Vaši zamestnanci skončia s protestovaním a renderovaním vo virtuálnom svete, pošlite ich z Vášho ostrovného štátu aspoň na polostrov – blízko je jeden rozdelený na dve časti.
    Tí na juhu teraz postavili jedno skutočné auto – SantaFé 2024. Zatiaľ si síce nevedia dať rady s motormi, ale myslím, že to vyriešia a dajú tam to, čo do takého pekného auta patrí.
    Ak ste sa celkom nevyfetovali, skúste sa poučiť z minulosti – sepuka nie je cesta.

  2. Dúfam, že sa TOYOTA skutočne snaží, a že jej snahy budú úspešné! Určite sa objavia aj hanlivé až nenávistné názory, ale s tým musíme počítať …..

    • Toyota začala pozerať moc nahor, a v tejto búrke jej začalo pršať do nosa. Pomaly ju to nakoniec utopí.
      Nepomohol ani Lexus, ktorý mal tento proces zvrátiť.
      Too big to fall 🙂

    • Toyota je stale nahodnotnejsia automobilka sveta…
      Problem je, ze zaspali dobu a budu musiet veeeeeelmi sa snazit, aby vyrobili nie dobre ale hlavne konkurencne auta z pohladu ceny…

      Pri BZ4x to tak zatial nevyzera, je to predokolka, takze nic moc…konkurencia ju bije v cene, technologii aj SW…

      drzim im palce, ale uz by som ich akcie nekupoval

  3. To o čom tu hovorí Toyota a sníva o tom, ze to raz vyrobí, uz cinania maju a veľká väčšina takýchto aut sa da už v Číne kúpiť.
    Nechapem, že sa niekto moze nechať presvedčiť na Toyotu resp. európsky mainstream.
    Staci pozriet na autosalón v Shenzhen a uvidíte tu obrovskú priepasť medzi čínskymi automobilkami a EU, USA a Japan automobilkami.
    Výstavný stánok Citroen, hanba, Mercedes bieda, a VW s tými ich plastmi a 2x vyššou cenou katastrofa.
    Velmi odporúčam si pozriet reportáž zo Shenzen 2023 International Motor show.

    • Kedze v cine uz maju BEV prevahu v predajoch a vystava v Shenzene je orientovana na Cinsky trh, tak samozrejme ze sa to bude aj na nej tocit hlavne okolo BEV.
      Ale celosvetovo predaje EV tvoria iba cca.17% vsetkych predanych aut za tento rok. Este stale to zdaleka nie je lukrativny biznis pre stare automobilky.
      Ked sa to v 2025-2027 zlomi, tak uvidis aj od europskych a japonskych vyrobcov plne stanky.
      Zatial sa nie je kam ponahlat.

  4. Kotol s BEV stále kvasí, a zopár rokov kvasiť bude! Mnohí sme nedočkaví, iní si počkajú. Kto je nedočkavý kúpi to, čo je, znalci si radšej počkajú 🙂 …..

    • Na trhu je dosť zaujímavých produktov.
      Nemohol by ale byť pokrivený „neviditeľnou rukou trhu“ – či už v zonácii alebo cenotvorbe.
      Našťastie sa už tento nesystém rúca. Doba hesla „Lež a nenávist musí zvíťezit nad Pravdou a Láskou“ končí…

Pridajte komentár