V rámci autosalónu v Tokiu spoločnosť Toyota hovorila o svojej budúcnosti v oblasti elektromobility. Ukázala pritom aj mnohé elektrické koncepty, ktoré sú predzvesťou sériových elektromobilov novej generácie. A to SUV Toyota FT-3e, športiak Toyota FT-Se, sedan Lexus LF-ZC či vlajkové SUV LF-ZL.
Toyota na svojom brífingu v rámci tokijského autosalónu uviedla, že v oblasti batériových elektromobilov prehodnotila základné princípy výroby áut. Avizuje pritom modely s nízkym ťažiskom a priestranným interiérom, čo podľa japonskej spoločnosti doteraz nebolo možné.
Tým mala zrejme na mysli limity platforiem, ktoré boli pôvodne navrhnuté pre spaľovacie autá či vozidlá s rôznym druhom pohonu. Taktiež uviedla, že v rámci elektromobilov novej generácie musia navrhnúť oveľa menšie a ľahšie základné komponenty a zamerať sa na softvérovo definované vozidlá.
A s takýmito vozidlami príde v rámci spoločnosti Toyota ako prvá značka Lexus. Tá pritom aktuálne uvádza, že do roku 2030 chce v Európe „ponúkať bezemisné elektromobily vo veľkej miere“. A celosvetovo sa tak má stať do roku 2035. To je zmena, keďže doteraz Lexus v súvislosti s týmito termínmi hovoril o čisto elektrickej ponuke a nie o prevažne elektrickej ponuke.
Nové koncepčné elektromobily Lexus
Lexus na autosalóne v Tokiu aktuálne ukázal aj predobraz prvého dedikovaného elektromobilu od spoločnosti Toyota, ktorý príde na trh v roku 2026. Ním bude elektrický sedan, ktorého koncept Lexus LF-ZC má rozmery 4 750 x 1 880 x 1 390 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 2 890 mm. To sú pritom podobné rozmery ako v prípade Tesly Model 3, takže by malo ísť o model strednej triedy.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Lexus tiež uvádza, že pri elektromobile LF-ZC je cieľová hodnota koeficientu odporu vzduchu 0,20 a cieľová hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h 3 sekundy. Japonská prémiová značka ukázala aj predobraz svojho vlajkové elektromobilu, pričom koncepčné vozidlo Lexus LF-ZL má obrovské rozmery – 5 300 x 2 200 x 1 700 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvor 3 350 mm.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Nové koncepčné elektromobily Toyota
Toyota už skôr avizovala, že na tokijskom autosalóne ukáže koncepčné elektromobily, z ktorých vzídu elektrické SUV (Toyota FT-3e) a elektrický športiak (Toyota FT-Se). A aktuálne nám ich ukázala. Žiaľ, nič o nich neprezradila. A tak si pripomeňme, čo Toyota na ich adresu uviedla už skôr.
Toyota FT-3e je podľa Japoncov koncepčný model batériového elektromobilu novej generácie, a to typu SUV. Tento model je vybavený vonkajšími postrannými displejmi, ktoré informujú používateľa napr. o stave nabitia batérie či teplote a kvalite ovzdušia v kabíne.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Toyota FT-Se je koncepčný model „vysoko výkonného športového batériového elektromobilu„, ktorý má čerpať zo skúseností divízie motoristického športu – TOYOTA GAZOO Racing. Japonci v prípade tohto modelu spomínajú napríklad „nízky profil prístrojovej dosky zabezpečujúci vysokú viditeľnosť“, ako aj podporu softvérových aktualizácií, ktoré umožnia „rozvoj vozidla spolu s vodičom“.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Toyota v Tokiu taktiež ukázala už skôr „predstavené“ elektrické koncepty Land Cruiser Se (SUV), EPU (pickup) a Kayoibako (multifunkčný minivan). O týchto modeloch sa viac dočítate v našom samostatnom článku.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Nová platforma
Na ceste k aktualizovaným e-mobility plánom má Toyote pomôcť uplne nová „stavebnicová“ platforma navrhnutá špeciálne pre elektromobily, ktorú japonská automobilka doteraz nemala, ako aj „najmodernejšie technológie výroby a „kompletne prepracovaná softvérová platforma“. Japonci tak idú doháňať zameškané.

Zdroj: Toyota
A to aj v oblasti softvéru, v rámci ktorého pracujú na operačnom systéme Arene. Ten umožní napríklad predbežné aktualizácie funkcií vozidla „v súlade s vývojom bezpečnostných systémov a multimédií“. Lexus hovoril aj o zdvojnásobení dojazdu oproti „konvenčným elektromobilom“, vďaka novej generácii prizmatických článkov a zjednodušeniu a zhutneniu štruktúry batériového packu. Nuž, snáď sa im na začiatok v dohľadnej dobe podarí aspoň dobehnúť špičku.
Nová konštrukcia aj nové výrobné procesy
Toyota si berie príklad od lídrov v oblasti elektromobility aj ohľadom konštrukcie a výroby batériových elektromobilov. Konkrétne prostredníctvom tzv. gigacastingu, vďaka čomu sa bude skladať karoséria vozidla z troch masívnych základných častí. A to prednej, strednej a zadnej, namiesto stoviek menších častí.
- Zdroj: Toyota
- Zdroj: Toyota
Vlastnou inováciou Lexusu, resp. Toyoty by mohol byť výrobný systém, ktorý v neskoršej fáze eliminuje prepravné pásy, keďže vozidlá sa majú pohybovať autonómne prostredníctvom vlastného pohonu za pomoci bezdrôtového terminálu.
Zdroje: Lexus, Toyota
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Toyota s dojazdom 600 až 1 200 km majú zabezpečiť 4 druhy batérií
Toyota oznámila urýchlenie elektrifikácie, aby „prežila“ na najväčšom automobilovom trhu
Tesla má užasnú technológiu, hovorí manažér Toyoty a naznačuje jej „vylepšené kopírovanie“
ODBER NOVINIEK
12 komentárov
P.Toyota,
keď Vaši zamestnanci skončia s protestovaním a renderovaním vo virtuálnom svete, pošlite ich z Vášho ostrovného štátu aspoň na polostrov – blízko je jeden rozdelený na dve časti.
Tí na juhu teraz postavili jedno skutočné auto – SantaFé 2024. Zatiaľ si síce nevedia dať rady s motormi, ale myslím, že to vyriešia a dajú tam to, čo do takého pekného auta patrí.
Ak ste sa celkom nevyfetovali, skúste sa poučiť z minulosti – sepuka nie je cesta.
Dúfam, že sa TOYOTA skutočne snaží, a že jej snahy budú úspešné! Určite sa objavia aj hanlivé až nenávistné názory, ale s tým musíme počítať …..
Toyota začala pozerať moc nahor, a v tejto búrke jej začalo pršať do nosa. Pomaly ju to nakoniec utopí.
Nepomohol ani Lexus, ktorý mal tento proces zvrátiť.
Too big to fall 🙂
Toyota je stale nahodnotnejsia automobilka sveta…
Problem je, ze zaspali dobu a budu musiet veeeeeelmi sa snazit, aby vyrobili nie dobre ale hlavne konkurencne auta z pohladu ceny…
Pri BZ4x to tak zatial nevyzera, je to predokolka, takze nic moc…konkurencia ju bije v cene, technologii aj SW…
drzim im palce, ale uz by som ich akcie nekupoval
Ja by som aj kupoval, keby bolo za čo! 🙂
To o čom tu hovorí Toyota a sníva o tom, ze to raz vyrobí, uz cinania maju a veľká väčšina takýchto aut sa da už v Číne kúpiť.
Nechapem, že sa niekto moze nechať presvedčiť na Toyotu resp. európsky mainstream.
Staci pozriet na autosalón v Shenzhen a uvidíte tu obrovskú priepasť medzi čínskymi automobilkami a EU, USA a Japan automobilkami.
Výstavný stánok Citroen, hanba, Mercedes bieda, a VW s tými ich plastmi a 2x vyššou cenou katastrofa.
Velmi odporúčam si pozriet reportáž zo Shenzen 2023 International Motor show.
Kedze v cine uz maju BEV prevahu v predajoch a vystava v Shenzene je orientovana na Cinsky trh, tak samozrejme ze sa to bude aj na nej tocit hlavne okolo BEV.
Ale celosvetovo predaje EV tvoria iba cca.17% vsetkych predanych aut za tento rok. Este stale to zdaleka nie je lukrativny biznis pre stare automobilky.
Ked sa to v 2025-2027 zlomi, tak uvidis aj od europskych a japonskych vyrobcov plne stanky.
Zatial sa nie je kam ponahlat.
Plné stánky majú už teraz.
A aj im zostanú 🙂
Ale Čína je najväčší automobilový trh a eú najväčší exporter automobilov.. To je zvláštne že si tie európske automobilky nechcu v Číne zarobiť.. Alebo by to bolo inak….
Kotol s BEV stále kvasí, a zopár rokov kvasiť bude! Mnohí sme nedočkaví, iní si počkajú. Kto je nedočkavý kúpi to, čo je, znalci si radšej počkajú 🙂 …..
Na trhu je dosť zaujímavých produktov.
Nemohol by ale byť pokrivený „neviditeľnou rukou trhu“ – či už v zonácii alebo cenotvorbe.
Našťastie sa už tento nesystém rúca. Doba hesla „Lež a nenávist musí zvíťezit nad Pravdou a Láskou“ končí…
Kiež by to bola pravda, a rýchlo prišla!