Automobilka Toyota aktuálne odhalila svoju technologickú víziu. Pracuje pritom nielen na solid-state batériách, ktoré majú priniesť jej elektromobilom dojazd až 1 500 km či extrémne rýchle nabíjanie. A oznámila aj použitie technológie, ktorú ako prvá do masovej výroby zaviedla spoločnosť Tesla.
Toyota nedávno usporiadala svoj „technologický brífing“ a aktuálne prezentovala výstupy z tohto podujatia. Opäť potvrdila viaccestný prístup k elektrifikácii, ale čoraz viac sa konečne začína sústreďovať na batériové elektromobily.
Aktuálne Japonci vyhlasujú, že ich nová divízia „BEV Factory“, ktorá sa špecializuje na batériové elektromobily, má zabezpečiť transformáciu automobilov, výroby a spôsobu práce. Zameriava sa pritom na batérie novej generácie, nový operačný systém Arene OS či bezdrôtové softvérové aktualizácie (tzv. OTA).
„Giga casting“
Toyota tiež avizuje, že nové technológie zavedie aj v rámci výroby. Inšpiruje sa pritom aj spoločnosťou Tesla, keďže Japonci chystajú „giga casting„. To prinesie odlievanie veľkých komponentov, namiesto spájania mnohých malých. Toyota pritom očakáva aj zníženie nákladov na vývoj vozidiel a investícií do výrobných závodov.

Zdroj: Toyota
Elektromobily Toyota novej generácie majú prísť na trh 2026 a majú používať „batérie novej generácie“. Japonci pritom uvádzajú, že nové batérie prinesú dojazd 1 000 km. To sa však Toyote zrejme máli. Japonská publikácia Nikkei totiž na základe informácií prezentovaných počas technologického brífingu Toyoty uvádza, že solid-state batérie majú priniesť dojazd až 1 500 km a nabitie za menej ako 10 min. Otázkou pritom napr. je, kto bude potrebovať takýto dojazd na jedno nabitie. Obzvlášť, keď sa majú batérie nabíjať expresne rýchlo.
Viacero batériových línií
Web Carscoops dopĺňa, že Toyota plánuje používať rôzne typy batérií. Základom budú čoraz populárnejšie batérie LFP pre masové elektromobily. Napriek tomu, že tieto batérie nepatria k najvyspelejším, Toyota sa zameriava na to, aby priniesli o 20 % väčší dojazd ako ponúka model Toyota bZ4X. A očakáva aj o 40 % nižšie náklady (zrejme v porovnaní s batériou modelu bZ4X) a nabitie z 10 na 80 % za 30 min alebo menej.
Toyota má tiež vyvíjať výkonné batérie „Performance“, ktoré majú pomôcť so zabezpečením dojazdu 1 000 km. K tomu má tiež prispieť efektivita vozidiel vychádzajúca z nižšej hmotnosti a lepšej aerodynamiky. Tieto batérie sa majú nabiť z 10 na 80 % za 20 min alebo menej.
Ďalší vývoj má priniesť li-ion batériu, ktorá zabezpečí o 10 % vyšší dojazd ako batéria „Performance“ a prinesie zníženie nákladov o 10 %. Tá je naplánovaná na roky 2027/2028. A v rovnakom období majú byť na komercializáciu pripravené solid-state batérie. Tie majú priniesť dojazd 1 200 km a nabitie z 10 na 80 % za 10 min alebo menej. A vrcholom má byť solid-state batéria, ktorá má elektromobilom zabezpezpečiť dojazd 1 500 km.

Zdroj: Toyota
Nuž, plány a čísla sú pôsobivé. Na začiatok by však zrejme postačilo, ak by Toyota priniesla na trh elektromobily, ktoré sú konkurencieschopné tým najlepším či aspoň lepším, ktoré dnes nájdeme na trhu. Uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota naznačila 7 elektromobilov, chystá „tri e-platformy“ a na jeseň avizuje ukážky modelov novej generácie
Neta S je ďalší čínsky elektromobil s dojazdom cez 1 000 km (CLTC)
Elektromobily s dojazdom až 1 300 km? Porsche zdieľa optimistickú vedeckú predikciu
ODBER NOVINIEK
11 komentárov
1.000 km na jedno natankovanie alebo nabitie je väčšinu uspokojujúca hranica. Väčší dojazd budú majitelia nových BEV pri kúpe zvažovať, len ak to bude mať pre nich význam, a prijateľné náklady. Predpokladám, že všetci výrobcovia budú trvalo ponúkať 2 až 3 veľkosti batérií na výber, tak ako teraz, len budú „trochu“ ľahšie, alebo napriek vyššej kapacite prijateľne ťažké! Koľkí budú chcieť vyšší dojazd ako 1.000 km sa ešte len ukáže!
Batérie budúcnosti však budú musieť mať od 100 do 250 kWh, a nabíjanie 10 až 15 min.
Nikto vám nevie dať to, čo vám mi vieme sľúbiť. (Toyota)
Teraz o tom hovoria a sľubujú, o 2 roky začnú pracovať na konkrétnej podobe, za dalšie 2 roky vybudujú fabriku a Toyota bude presne tam kde bol VW pred 2 rokmi, keď prišli prve ID.x
Toyota prežije, na svete je veľa krajmi, ktoré budu použivať spaľovacie motory, ale v Europe, USA a Cine asi skončila.
No na „ostatný svet“ ktorý bude používať spaľovacie motory sa spolieha Škoda (donútená koncernom), Honda, Suzuky, Mazda, PSA(niektoré značky). Nie je to taký veľký(bohatý) trh, aby sa tam uživili vsetci, ktorý doteraz dojili Europu.
Vaz. redakcia Teslamagazin, PROSIM, piste clanky o Toyote az ked budu mat nieco realne a konkretne na trhu…vizie, sluby a bla, bla, bla mi znie ako by som cital TUPKY
presne!!!
Prečo všetci uvádzajú dojazd. Nech napíšu aj z akej veľkej baterky to chcú dosiahnuť. Keby montovala Tesla do Modelu3 150kW baterku tiež ma dojazd 1000km, takže nič prevratné. A to zaujímavé nieje.
Andy, dojazd je atraktívny parameter, ale do Tesly M3 by sa žiadna súčasná 150 kWh batéria nevošla, a aj cena takejto batérie je šialene vysoká! Ale neboj sa, príde doba, keď sa do menších BEV 150 kWh batéria vojde, a aj cena bude prijateľná! To Ti sľubujem, aj keď nezaručujem !!! 🙂
To bol len teoreticky priklad. Jasne ze sa tam nezmesti a bola by aj extremne tazka. Slubovat nic neslubuj lebo skor pride doba ze na 1000km ti bude stacit 70kW baterka. Velke batterypacky nemaju v osobnej preprave zmysel.
Toyota sa týmito vyhláseniami snaží vytvoriť dojem, že je stále v hre. Plány na začiatok výroby v rokoch 2027 a 2028 – kde bude v tom čase už Tesla? Pri 5 alebo 10 miliónoch predaných emobilov so špičkovými technológiami ročne?
Toyota je uz mrtva, len tym dementom v kancelariach to este nedocvaklo… nevadi… zasluzili si to
heh jasne. úplne je na kolenách s tými najviac predanými autami na svete
Kto bude potrebovať 1500 km dojazd a dobitie za 10 min. No proste všetci. V zime kúrenie, v lete klíma + rádio a hneď je z toho 750 km a menej na jedno nabitie. Akurát cena bude astronomická.