54 organizácií vyzvalo Toyotu, aby sa zamerala na elektromobilitu a prestala lobovať proti klimatickým opatreniam

20

Politika spoločnosti Toyota je pod čoraz väčšou paľbou kritiky od rôznych organizácií, zákazníkov či investorov, pričom sa jej vyčíta napr. greenwashing či odmietanie elektromobilov. A aktuálne jej bol adresovaný otvorený list, za ktorým stojí 54 organizácií. Tie japonskú automobilku vyzývajú, aby prestala lobovať proti klimatickým opatreniam a urýchlila prechod k elektromobilite. A požadujú 6 záväzkov.

V úvode otvoreného listu pre Kojiho Satoa, ktorý sa zajtra stane novým generálnym riaditeľom spoločnosti Toyota, sa uvádza, že za ním stojí 54 spotrebiteľských a environmentálnych skupín (ich zoznam nájdete na konci článku) zastupujúcich milióny podporovateľov z 26 krajín, ako aj to, že požadujú, aby Toyota ukončila výrobu áut so spaľovacím motorom. V Európe a USA sa tak má stať do roku 2030 a vo zvyšku sveta do roku 2035.

V otvorenom liste sa pritom upozorňuje na rôzne skutočnosti, ktoré sú kladené za vinu aj doterajšiemu dlhoročnému šéfovi Toyoty, Akiovi Toyodovi. A to napríklad lobing za odklad zavádzania elektrických vozidiel, vďaka čomu bola Toyota v rámci štúdií organizácie Influencemap vyhodnotená 2-krát po sebe ako automobilka, ktorá najviac lobuje proti klimatickým opatreniam.

Signatárom otvoreného listu sa tiež mália ciele Toyoty v oblasti predaja elektromobilov, ktoré podľa nich nezodpovedajú stúpajúcemu záujmu zo strany spotrebiteľov, ako aj politikám v oblasti zákazu predaja spaľovacích áut. S odvolaním sa na výskum Harvardovej univerzity pritom spomínajú, že znečistenie ovzdušia spôsobené spaľovaním fosílnych palív je zodpovedné za jedno z piatich úmrtí na svete.

Načasovanie výzvy nie je samozrejme náhodné, keďže ako sme už uviedli, Koji Sato oficiálne prevezme post šéfa Toyoty zajtrajším dňom. Vyzývatelia na neho apelujú, aby „zmenil kurz po desaťročiach škôd a podvodov spôsobených spoločnosťou Toyota a viedol priemysel k jeho elektrickej budúcnosti“. V otvorenom liste sa pritom poukazuje aj na emisné podvody Toyoty či preceňovanie enviro-prínosov plug-in hybridných vozidiel.

Signatári otvoreného listu ku koncu spísali svoju výzvu do 6 konkrétnych bodov. Tie sa týkajú:

  • postupného ukončenia spaľovacích áut, vrátane hybridov a plug-in hybridov – v Európe a USA do roku 2030 a vo zvyšku sveta do roku 2035,
  • zosúladenia propagácie a lobovania s cieľom postupného vyradenia spaľovacích motorov a zasadenia sa za 100 % obnoviteľnú energiu v celom hospodárstve,
  • 100 % využívanie obnoviteľnej energie v rámci dodávateľských reťazcov Toyoty po celom svete do roku 2035,
  • záväzku ohľadom získavania ocele zo zdrojov, ktoré nepoužívajú pri jej výrobe fosílne palivá – 100 % do roku 2050 a uzatvorenie prvých zmlúv s prvými dodávateľmi do roku 2025,
  • zodpovedného získavania nerastných surovín pre batérie a vývoja batériového dizajnu, ktorý umožní jednoduché opätovné použitie batérií a recykláciu nerastných surovín, ktoré sú v batériách obsiahnuté,
  • jasného záväzku ohľadom práva domorodého obyvateľstva na slobodný, priórny a informovaný súhlas, ktorý by sa mal rozšíriť na dodávateľov spoločnosti Toyota.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota čelí kritike a petícii za jej lobing proti klimatickým opatreniam a pomalú elektrifikáciu. Čo na to Japonci?
Toyota tvrdí, že hybridy sú ekologickejšie ako elektromobily, keď straší nedostatkom surovín pre batérie
Toyota kritizovaná za postoj k e-mobilite a greenwashing, mení šéfa. Nový chce urýchliť elektrifikáciu

Na záver pripájame zoznam signatárov otvoreného listu:

Public Citizen, United States
350 Pilipinas, Philippines
Action Speaks Louder, Australia
Asociación Argentina de Vehículos Eléctricos y Alternativos (AAVEA), Argentina
Asociación de Emprendedores para el Desarrollo e Impulso del Vehículo Eléctrico en el Perú (AEDIVE), Peru
Asociación de Movilidad Eléctrica de El Salvador (ASOMOVES), El Salvador
Asociación de Movilidad Eléctrica Dominicana (ASOMOEDO), Dominican Republic
Asociación de Vehículos Electricos de Chile (AVEC), Chile
Asociación Ecuatoriana de Movilidad Eléctrica y Sostenible (ASECMOVEL), Ecuador
Asociación Paraguaya de Vehículo Eléctricos (APVE), Paraguay
Austrian Sustainable Mobility, Austria
Better New Zealand Trust, New Zealand
Brazilian Association of Innovative Electric Vehicle Owners (ABRAVEI), Brazil
Center for Biological Diversity, United States
Center for Community Action and Environmental Justice, United States
Clean Cities Campaign, Europe
Coltura, United States
Costa Rican Association of Electric Mobility, Costa Rica
Earthjustice, United States & International
Earthworks, United States
Ekō, United Kingdom
Elders Climate Action, United States
Electric Vehicle Association, United States
Electric Vehicles Promotion Foundation (FPPE), Poland
Enter Nusantara, Indonesia
Environmental Health Coalition, United States & Mexico
Environmental Working Group, United States
GreenLatinos, United States
Greenpeace Australia Pacific, Australia & Pacific
Greenpeace Japan, Japan
Industrious Labs, United States
Institute for Climate and Sustainable Cities, Philippines
League of Conservation Voters, United States
Les chercheurs d’air, Europe
Mighty Earth, United States
Movilizatorio, Colombia & Mexico
New AutoMotive, United Kingdom
New Weather Institute, United Kingdom & International
Oil Change International, United States
Project Green Home, United States
Provincial Electricity Authority, Thailand
Rainforest Action Network, Japan & United States
Rapid Transition Alliance, United Kingdom
Respire, France
SanDiego350, United States
Savesun co., TD, Thailand
Sierra Club, United States
Smart Energy Council, Australia
Society for Threatened Peoples, Switzerland
Stand.earth, United States, Canada
SteelWatch, International
The Southern California Coalition for Occupational Safety & Health, United States
The Sunrise Project, Australia
Trottier Family Foundation, Canada

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

20 komentárov

  1. No výborne, keď Tesla prostredníctvom svojich nastrčených organizácií lobuje proti svojmu hlavnému konkurentovi a proti jeho atraktívnemu projektu vodíkových spaľovacích motorov…

    • A to ako v čom je atraktívny projekt vodíkových spaľovacích motorov?
      Ekologicky? Asi ťažko, pokiaľ sa vodík vyrába zo zemného plynu alebo pri spracovaní ropy.
      Musel by sa vyrábať elektrolýzou vody. A v tomto prípade je tu druhá otázka – žeby to bolo atraktívne ekonomicky? To ťažko a aj to sotva. Tie obrovské straty pri elektrolýze, ďalej kompresii, doprave a tankovaní vodíka, nízka účinnosť spaľovacieho motora… atď. atď.
      Tak kde je tá atraktivita?

      • Atraktivitu nám vždy určuje naša peňaženka (povedané slovami klasika – o peniaze ide vždy až v prvom rade).
        Hlavne asi preto sa celkove vodíkových áut predalo iba pár desiatok tisíc kusov (z toho vodíkových spaľovacích podstatná menšina), kdežto batériových elektroáut sa predali milióny a ich počet prudko stúpa. A to aj v absolútnych číslach aj v relatívnom porovnaní s inými druhmi pohonu…

    • Vtipné… To je prvoaprilovy žart? Toyota je najpredávanejšia značka, vedia, čo robia. A robia to na rozdiel od EÚ automobiliek dobre.
      Elektromobil je slepá ulička.

  2. Škoda, že niektorí z nás znižujú úroveň svojich komentárov používaním vulgárnych slov! Majú právo byť rozhorčení, ak za kritikou a poučovaním Toyoty vidia zlé úmysly „iných“, ale takto Toyote moc nepomôžu! ….

Pridajte komentár